Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 18:37
  #1
Medlem
bessies avatar
Jag får aldrig min kompost färdig, men jag har byggt en så låda, där jag gräver ner halvfärdig kompost vår eller höst och odlar gorka tomat eller vad man vill, gräver även ner dass tunnan, det funkar skit bra.
Citera
2008-02-26, 18:52
  #2
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
Jag får aldrig min kompost färdig, men jag har byggt en så låda, där jag gräver ner halvfärdig kompost vår eller höst och odlar gorka tomat eller vad man vill, gräver även ner dass tunnan, det funkar skit bra.
Och frågeställningen är...?
Citera
2008-02-26, 19:24
  #3
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
Jag får aldrig min kompost färdig, men jag har byggt en så låda, där jag gräver ner halvfärdig kompost vår eller höst och odlar gorka tomat eller vad man vill, gräver även ner dass tunnan, det funkar skit bra.

En misslyckad humoristisk särskrivning?

Men du, det finns inte så mycket att diskutera. men men
Citera
2008-02-26, 19:57
  #4
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
Jag får aldrig min kompost färdig, men jag har byggt en så låda, där jag gräver ner halvfärdig kompost vår eller höst och odlar gorka tomat eller vad man vill, gräver även ner dass tunnan, det funkar skit bra.
har ni några tips jag är lessen nybörgare har redan fått skäll av min son????????
Citera
2008-02-26, 20:28
  #5
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
har ni några tips jag är lessen nybörgare har redan fått skäll av min son????????
Okej, ska försöka hjälpa dig! När man startar en tråd så brukar man ha en tydlig frågeställning. Det hade inte du. Du talade om att du försökte skapa en kompost.

Frågan gissar jag är "hur får jag min kompost att fungera"? Är det korrekt?

Om ja, så frågar jag står komposten på mark överhuvudtaget? Kan masken komma till?
Citera
2008-02-26, 20:34
  #6
Medlem
bessies avatar
kompost

ursäkta att jag glömmde frägeställning.Den gröna komposttunnan stor givetvis ovan jord. så lådan i mark nivå,kan snickra med vad som helst men glömm inte väderbestendig plast,givetvis kan masken komma dit. men den hinner inte bli färdig på ett år . Därför gräver jag ner i sålådan. Ska även i år tömma all jord ur våxthuset, börja med halvfärdig kompost i botten på alla så lådor. Andra tips??
__________________
Senast redigerad av bessie 2008-02-26 kl. 20:41.
Citera
2008-02-26, 21:25
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
ursäkta att jag glömde frågeställning. Den gröna komposttunnan står givetvis ovan jord. Sålådan i marknivå,kan snickra med vad som helst men glöm inte väderbeständig plast, givetvis kan masken komma dit. Men den hinner inte bli färdig på ett år . Därför gräver jag ner i sålådan. Ska även i år tömma all jord ur växthuset, börja med halvfärdig kompost i botten på alla sålådor. Andra tips??

Gjorde en liten översättning.

(Om du fyller på med nya grejor i din kompost hela tiden så kommer den aldrig bli klar. Du får nästan räkna med ett års väntetid från det att du lagt i det sista i den. Alltså är det väldigt praktiskt att ha två kompostlådor. En man fyller på med färska grejor och en som man låter stå och kompostera.)
Citera
2008-02-26, 21:45
  #8
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Gjorde en liten översättning.

(Om du fyller på med nya grejor i din kompost hela tiden så kommer den aldrig bli klar. Du får nästan räkna med ett års väntetid från det att du lagt i det sista i den. Alltså är det väldigt praktiskt att ha två kompostlådor. En man fyller på med färska grejor och en som man låter stå och kompostera.)
Tack wireless! Jag skrev ett inlägg fullt med utfall mot stavfel med samma tips som du utan att orka formulera mig ordentligt, så jag raderade.

Bessie: Lyssna på wirelessGkit!
Citera
2008-02-27, 19:11
  #9
Medlem
bessies avatar
dålig kompost och dålig??????

tack bullybrugd ska fixa en kompost låda till det blir mer komposterbart från hushållet än man tror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback