Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-03-04, 18:15
Medlem
Clara Hertzs avatar
Men det är väl roligt med mammor som inte är så jävla PK.

Folk klär sina barn olika, vad är det att hetsa upp sig över.

Det här är moderna mammor som klär sina söner som dom tycker är vettigt. Var är barnens fäder förresten? Har du gjort en juridisk abort och är ute ur leken kanske?
Citera
2008-03-05, 19:35
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Nej, barn gör inte samma kopplingar som vuxna. Det är därför man uppfostrar dem. Man lär dem att fungera i ett samhälle med andra människor.

Jaså? Jag trodde att man uppfostrade barn att ta till sig bra värderingar och sunt förnuft, inte för att de skall bli lika inskränkta som de vuxna. Men du ser ingen skillnad på att lära ut "alla människors lika värde" med "Joppe förväntar sig att du skall ha killkläder så därför måste du ha det"

Citat:
Betraktats som maskulina av vem? I de olika kulturerna har det alltid funnit klara linjer på vad som är maskulint och vad som är feminint. Det spelar ingen roll vilket tidsperiod eller vilken kultur du väljer. Gränserna har alltid vait där och föräldrar har alltid lärt barnen var gränserna går.

Bingo! Alltså, en social konstruktion. Det finns alltså inget maskulint eller feminint med olika kläder, däremot finns det en socialt betingad uppfattning om vad som förväntas vara maskulint eller feminint. Det är ju precis det jag säger.

Det du vill är bara att få alla att rätta in sig i ledet, vad jag vill är att människor skall få vara människor och utveckla egen smak. Du tog upp värnplikten som exempel? Kalas! Jag var 21 när jag ryckte in, du vet, 3 år äldre än myndigehtsåldern i det här landet. Om jag då hade velat vara klädd "utanför de gängse konventionerna" så kan du vara helt säker på att det var ett medvetet val av en vuxen människa. Om min son skulle resonera så, då ämnar jag stå bakom honom. Eller för att säga det på ett annat sätt, vem fan är du att berätta för min son att han inte skall få klä sig som han vill?

Citat:
Att några PK-besatta svenskar nu försöker ändra historia och atropologi genom att låta deras små pojkar vara transvistiter ändrar varken historia eller atropologi.

För att det skall handla om trasvestism så måste det till att börja med finnas ett medvetet val att försöka klä sig som kvinna, inte bara att sätta på sig något man gillar som Joppe associerar med kvinnokläder.

Tror du på fullt allvar att 3-åringar som lekt med utklädningslådan på dagis och gillar att klä sig i klänningar tar skada av det? På allvar?

Citat:
Se dig runt omkring i samhället. Se hur många barn uppför sig. Föräldrarna har inte satt gränser. Att låta ett barn klä sig som det vill, är inte att sätta gränser.

Som sagt, det är skillnad på uppfostran och uppfostran. Jag ämnar lära min son grundläggande saker i livet såsom:

- Alla människors lika värde oavsett kön, religion, hudfärg, ålder osv.
- Att ta ansvar för vad man gör
- Vad mitt och ditt handlar om
- Vikten av att respektera andra

osv.

Jag ser inte hur något i den listan talar mot att han skall få välja hur han vill vara klädd? Som sagt, din värld ser både inskränkt och svartvit ut.

Citat:
När du skriver det tänker jag på min morbror. Han och hansfru ansåg att man skulle ge barnet ansvar och frihet på egen hand. Så få gränser som möjligt. När barnen blev äldre var det för sent att sätta gränser. Barnen visste inte vad gränser var. Det enda som "funkade" då var att slå skiten ur ungarna när de inte kunde bete sig ordentligt. De barnen tog skada.

Tja, se ovanstående... Men det vore ju roligt att få höra vilka beslut du tycker att dina barn skall få ta och i vilken ålder? Får de välja vilka intressen de skall ägna sig åt? Vilka sporter? Vilken musik de skall lyssna på?

Citat:
Igen. Om barnen inte lär några gränser som små, varför skulle de lära det som äldre? Och hur kommer de att lära det? Genom mobbning? Stryk?

Och låt mig upprepa, VAR i mina inlägg har jag sagt att det inte skall finnas gränser? Var? Peka ut det för mig eller medge att du drog slutsatser som du inte har något fog för.

Citat:
Barnen har ingen aning om vad de utstrålar. Men alla andra som lever omkring barnen vet vad de utstrålar.

Alla med minst en halv hjärna förstår också att om de ser en 3-årig pojke i klänning så är det inte mer med det. Det är ju DU som ser problemet, inte jag (och definitivt inte min 3-åringen).

Citat:
De kommer att betrakta barnet och föräldrarna genom de signaler kläderna utstrålar. Om din 2-åriga pojk tycker det är snyggt med en t-shit med en svastika på, kommer du att låta han ha på sig den när ni ska besöka en synagoga?

Nej, jag skulle inte låta honom ha på den tshirten, mest beroende på att den naturliga slutsatsen skulle vara att det var jag som valt ut den till honom. Det är dock ett ganska krystat exempel eftersom svastikan är en väldigt specifik symbol som jag har svårt att tro att en 2-åring skulle komma dragande med.

Citat:
Självklart. Men det kräver mognad av barnet. En 2-åring har ingen aning om kläders signaler och liknande. När ungen är gammal nog till att förstå vad det handlar om, så ska barnet självklart själv ta beslut. Men jag är säker på att den mognaden beror på hur man uppfostrar barnet.

Så vad är då problemet? 2-åriongen tycker att klänningen är fin och har den på dagis. En vacker dag kanske samma pojke inte vill ha den längre för att han kommit på att det primärt används som ett kvinnoplagg. Då låter han bli... VAR finns problemet?
Citera
2008-03-06, 13:11
Medlem
Jag har inga problem med vilka färger eller plagg min son gillar. Än så länge är han dock för liten för att bry sig så mycket om färger. Ser fram emot när han kan börja välja själv för ungar som sätter ihop sina egna outfits ser oftast förjävla roliga och gulliga ut. Tror att jag har en klart "bögigare" klädsmak än hans mamma, hon är mer traditionell.

Men, ingen genusgrupp kan någonsin få mig att tro att alla deras pojkars favoritfärg skulle just råka vara rosa och favoritplagget klänning. Luktar lika inskränkt och tråkigt som folk som bara kan köpa blå plagg till killarna.
Citera
2008-03-06, 13:15
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
Jag har inga problem med vilka färger eller plagg min son gillar. Än så länge är han dock för liten för att bry sig så mycket om färger. Ser fram emot när han kan börja välja själv för ungar som sätter ihop sina egna outfits ser oftast förjävla roliga och gulliga ut. Tror att jag har en klart "bögigare" klädsmak än hans mamma, hon är mer traditionell.

Men, ingen genusgrupp kan någonsin få mig att tro att alla deras pojkars favoritfärg skulle just råka vara rosa och favoritplagget klänning. Luktar lika inskränkt och tråkigt som folk som bara kan köpa blå plagg till killarna.

Nog kan väl det vara en killas favoritkläder. För en tid i alla fall. En period. Men om det är det hela tiden så verkar det i alla fall väldigt ovanligt. Om det verkligen är en pojkes val så måste man kanske rätta till det lite. Vi lever ju dock i verkligheten.

Men inte ett måste heller för all del. Men jag tror nog det är bra med lite styrning från föräldrarna till en personlighet och tyckande som inte gör att folk fokuserar på barnets kläder hela tiden utan mer vad den säger och gör typ.
Citera
2008-03-06, 16:23
Medlem
Jag tycker det låter löjligt, tänk när hans kompisar kanske får se bilderna när han blir lite äldre, i dagens samhälle blir en kille automatiskt gay om han har på sig rosa kläder, trots att det kan vara snyggt, dock inte klänningar.
Citera
2008-03-06, 16:25
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Jag tycker det låter löjligt, tänk när hans kompisar kanske får se bilderna när han blir lite äldre, i dagens samhälle blir en kille automatiskt gay om han har på sig rosa kläder, trots att det kan vara snyggt, dock inte klänningar.

Ja nån slags farstu borde man väl ha.

Men man behöver ju inte förstora upp rosakläderfotona och sätta dem på väggen. Och lite rosa har nog ingen gosse dött av heller.

Man ska inte anpassa sig så att man blir grå.
Citera
2008-03-06, 21:47
Medlem
Låt barnen välja sina egna kläder från tidig ålder bara.
Citera
2008-03-27, 16:07
Medlem
Washuwants avatar
så länge dom bara förvirrar sina egna snorisar så är det deras problem, skulle någon försöka påverka mitt barn blir det ett samtal till Chuck Norris
Citera
2008-03-27, 18:54
Bannlyst
Jag har aldrig klätt mina söner i rosa kläder. Vet inte varför, antagligen är jag insnöad i tänkandet att "rosa är för flickor, blått för pojkar".

Dumt kanske, men ingen av grabbarna (12 och 3 år gamla) har uttryckt någon önskan att ha rosa kläder så "problemet" har aldrig uppstått.

Likaså har ingen av dem velat leka med dockor etc, båda har endast velat ha bilar, leksaksverttyg och andra "pojkleksaker" (om man får använda det uttrycket numera).

Yngste sonen hittade sin storasysters gamla avlagda docka men den kastade han bara i golvet. Ville inte ha med den att göra öht. Det är bara bilar och sånt som gäller för honom.

Lite lustigt egentligen, när jag var liten tjej lekte jag nästan bara med killar och var en typisk "pojkflicka"!
Citera
2010-08-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.johan
Låt barnen välja sina egna kläder från tidig ålder bara.

Jo, till vardags går det ju jättebra. Men säg ett scenario. Hur skall föräldrarna säga till sin dotter att klä sig för en fest-kalas eller så (säg att flickan inte vill alls, inte för någon politisk könsdebatt utan för att hon inte gillar finkläder utan fritidskläder. Men föräldrarna tillhör den kategorin som är lite mer noga med sådant, försöker övertala henne att se lite bättre ut än bara tröja, och säger kanske att hon kan försöka välja några alternativ. Eftersom hon inte vill vara finklädd alls tvingas ju ändå föräldrarna fortsätta tjata, och till slut välja). Föräldrarna väljer då kanske mellan följande de tycker passar:
1. Någon lite finare blus/skjortliknande klänning med en krage och så
2. Vit blus och svart kjol
3. Någon vit (eller kanske svart) skjorta och svarta byxor

Skall de då välja 3 för att de flesta nog skulle uppleva det som mest könsneutralt, fast de kanske tycker hon ser bäst ut i 2?
Senast redigerad av Flashbackperson 2010-08-07 kl. 17:38.
Citera
2010-08-07, 17:36
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Lite känsla måste en förälder ha, visst kan man tycka att man borde kunna döpa sitt barn till det mesta eller klä dom lite hur som helst. Men nu lever vi ju i ett samhälle där ett barn blir mobbad för minsta lilla grej, att vissa sk föräldrar inte inser detta är tragiskt. Dom borde heller inte få ha barn
Citera
2010-08-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Lite känsla måste en förälder ha, visst kan man tycka att man borde kunna döpa sitt barn till det mesta eller klä dom lite hur som helst. Men nu lever vi ju i ett samhälle där ett barn blir mobbad för minsta lilla grej, att vissa sk föräldrar inte inser detta är tragiskt. Dom borde heller inte få ha barn

Nja, alla alternativen jag skrev funkar ju för en flicka när hon skall vara finklädd utan att någon gör så mycket större anmärkningar, bara att alternativ 1-2 känns lite mer som könsroller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in