Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Nej, barn gör inte samma kopplingar som vuxna. Det är därför man uppfostrar dem. Man lär dem att fungera i ett samhälle med andra människor.
Jaså? Jag trodde att man uppfostrade barn att ta till sig bra värderingar och sunt förnuft, inte för att de skall bli lika inskränkta som de vuxna. Men du ser ingen skillnad på att lära ut "alla människors lika värde" med "Joppe förväntar sig att du skall ha killkläder så därför måste du ha det"
Citat:
Betraktats som maskulina av vem? I de olika kulturerna har det alltid funnit klara linjer på vad som är maskulint och vad som är feminint. Det spelar ingen roll vilket tidsperiod eller vilken kultur du väljer. Gränserna har alltid vait där och föräldrar har alltid lärt barnen var gränserna går.
Bingo! Alltså, en social konstruktion. Det finns alltså inget maskulint eller feminint med olika kläder, däremot finns det en socialt betingad uppfattning om vad som förväntas vara maskulint eller feminint. Det är ju precis det jag säger.
Det du vill är bara att få alla att rätta in sig i ledet, vad jag vill är att människor skall få vara människor och utveckla egen smak. Du tog upp värnplikten som exempel? Kalas! Jag var 21 när jag ryckte in, du vet, 3 år äldre än myndigehtsåldern i det här landet. Om jag då hade velat vara klädd "utanför de gängse konventionerna" så kan du vara helt säker på att det var ett medvetet val av en vuxen människa. Om min son skulle resonera så, då ämnar jag stå bakom honom. Eller för att säga det på ett annat sätt, vem fan är du att berätta för min son att han inte skall få klä sig som han vill?
Citat:
Att några PK-besatta svenskar nu försöker ändra historia och atropologi genom att låta deras små pojkar vara transvistiter ändrar varken historia eller atropologi.
För att det skall handla om trasvestism så måste det till att börja med finnas ett medvetet val att försöka klä sig som kvinna, inte bara att sätta på sig något man gillar som Joppe associerar med kvinnokläder.
Tror du på fullt allvar att 3-åringar som lekt med utklädningslådan på dagis och gillar att klä sig i klänningar tar skada av det? På allvar?
Citat:
Se dig runt omkring i samhället. Se hur många barn uppför sig. Föräldrarna har inte satt gränser. Att låta ett barn klä sig som det vill, är inte att sätta gränser.
Som sagt, det är skillnad på uppfostran och uppfostran. Jag ämnar lära min son grundläggande saker i livet såsom:
- Alla människors lika värde oavsett kön, religion, hudfärg, ålder osv.
- Att ta ansvar för vad man gör
- Vad mitt och ditt handlar om
- Vikten av att respektera andra
osv.
Jag ser inte hur något i den listan talar mot att han skall få välja hur han vill vara klädd? Som sagt, din värld ser både inskränkt och svartvit ut.
Citat:
När du skriver det tänker jag på min morbror. Han och hansfru ansåg att man skulle ge barnet ansvar och frihet på egen hand. Så få gränser som möjligt. När barnen blev äldre var det för sent att sätta gränser. Barnen visste inte vad gränser var. Det enda som "funkade" då var att slå skiten ur ungarna när de inte kunde bete sig ordentligt. De barnen tog skada.
Tja, se ovanstående... Men det vore ju roligt att få höra vilka beslut du tycker att dina barn skall få ta och i vilken ålder? Får de välja vilka intressen de skall ägna sig åt? Vilka sporter? Vilken musik de skall lyssna på?
Citat:
Igen. Om barnen inte lär några gränser som små, varför skulle de lära det som äldre? Och hur kommer de att lära det? Genom mobbning? Stryk?
Och låt mig upprepa, VAR i mina inlägg har jag sagt att det inte skall finnas gränser? Var? Peka ut det för mig eller medge att du drog slutsatser som du inte har något fog för.
Citat:
Barnen har ingen aning om vad de utstrålar. Men alla andra som lever omkring barnen vet vad de utstrålar.
Alla med minst en halv hjärna förstår också att om de ser en 3-årig pojke i klänning så är det inte mer med det. Det är ju DU som ser problemet, inte jag (och definitivt inte min 3-åringen).
Citat:
De kommer att betrakta barnet och föräldrarna genom de signaler kläderna utstrålar. Om din 2-åriga pojk tycker det är snyggt med en t-shit med en svastika på, kommer du att låta han ha på sig den när ni ska besöka en synagoga?
Nej, jag skulle inte låta honom ha på den tshirten, mest beroende på att den naturliga slutsatsen skulle vara att det var jag som valt ut den till honom. Det är dock ett ganska krystat exempel eftersom svastikan är en väldigt specifik symbol som jag har svårt att tro att en 2-åring skulle komma dragande med.
Citat:
Självklart. Men det kräver mognad av barnet. En 2-åring har ingen aning om kläders signaler och liknande. När ungen är gammal nog till att förstå vad det handlar om, så ska barnet självklart själv ta beslut. Men jag är säker på att den mognaden beror på hur man uppfostrar barnet.
Så vad är då problemet? 2-åriongen tycker att klänningen är fin och har den på dagis. En vacker dag kanske samma pojke inte vill ha den längre för att han kommit på att det primärt används som ett kvinnoplagg. Då låter han bli... VAR finns problemet?