Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Kläder betyder mycket. Fråga vem som helst och du vill få ett svar över att folk tänker över vilka kläder de har på sig. Fråga en kvinna om hon anser är kläder inte spelar någon roll
Att påstå att kläder inte har någon som helst inverkan är naivt och direkt pinsamt. Tänker du aldrig på vilka kläder du har på dig? Varför går du inte runt i SS-uniform när du ska på jobbet? Kläder ger signaler, signaler uppfattas av andra. Dessa signaler ger andra en bild om hur du är som person. När det gäller barn så ger det även en bild om hur föräldrarna är.
Fast nu snackar vi om barn i åldern kanske 2-5 år. Tror du att de gör samma kopplingar som du till olika klädesplagg?
Citat:
Klänningar är och har alltid varit feminint. En man som ter sig feminint och sänder signaler om att han vill vara kvinnlig, blir ofta uppfattad som bög. Därför kan en man i feminina kläder anses vara bögig.
Bull, det finns massor av kläder som traditionellt burits av män och som haft samma konstruktion som klänningar har och som betraktats som maskulina. Ta en snabb titt genom historien så ser du hur många exempel som helst.
Citat:
Att låta barn vara barn, är att ge upp hela tanken om uppfostran. Ett barn ska lära sig mycket för att fungera som vuxen.
Exempelvis att fatta beslut. Du vet, ett barn är inte en maskin som du skall programmera till att bli som du vill, ett barn är en individ som skall utvecklas, och föräldrarna skall finnas där för att dels agera föredömen och dels sätta gränser (och givetvis för att ösa kärlek på ungen). Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när du antyder att man gett upp tanke på uppfostran om man låter en 3-åring välja vilka kläder han/hon skall ha på sig... Seriöst?
Citat:
Om barn kunde lära sig allt av sig själv, hade vi inte haft skolor. Nej, att låta barn vara barn för inte till lösningar. Det för till ett samhälle där vuxna aldrig har lärt sig visa respekt för andra, att fungera socialt eller bli klokare.
Ett samhälle där alla gör som de vill, utan att ta hänsyn till andra.
Ja jösses, här var det svartvitt ja... Och vem har sagt att det skulle bli så? Jag tycker att man skall ge sina barn ökat ansvar ju äldre de blir, det är givetvis inte samma sak som att man inte skall lära dem något.
Citat:
Du vet tydligen ingenting om kiltens historie och det kanske kan förklara din argumentation. En kilt är inte feminin och har aldrig uppfattats som feminin. Kilten är något av det mest maskulina i skottland historia. Den sänder signaler om hårt arbete och klanidentitet. En blommig sommarkjol med spetts, smal midja osv. brukar hos normalt funtade människor inte förväxlas med en kraftig tung 7-meters kilt med tillhörande plagg.
Tack, men jag ÄGER flera kiltar, så jag behöver ingen lektion om dem. Det är ju EXAKT det jag säger, en kilt uppfattas som maskulin, trots att konstruktionen i mycket påminner om en kjol (omlottkjol får det ju bli då). Varför är det så? Jo givetvis för att associationen till ett specifikt plagg bara är en social konstruktion.
Citat:
Det är ju väldigt trevligt att du gillar att dina barn är ovetande och fria. Vad händer när de blir äldre och det ställs krav på dem? Hur länge ska du som förälder fasthålla ditt barn i ovatende och dumhet innan barnet tar skada?
När grabben ska göra värnplikt och hellre vill ha blommig klänning, bh och högklackade skor än uniform. Vad ska försvarsmakten säga till honom? Att han ska göra som han vill?
Vem har sagt att jag ska det? Barn utvecklas, i takt med att de blir äldre och kan greppa mer av omvärlden så får de ju förutom mer koll också mer ansvar.Och om min son vid mönstring väljer att få i kvinnokläder så lär det vara ett jävligt medvetet val från hans sida, tro inget annat. Jag har dock svårt att förstå varför det skulle hända.
Citat:
Det skadliga ligger i att låta bli att uppfostra barnet. Att låta barnet göra som det har lust och varken lära barnen hur man beter sig eller vad saker betyder, är både skadligt för barnet och barnets omgivelser. Kläder är ju bara en av många saker dagens föräldrar anser att barn kan bestämma själva över, även om barnen inte har en aning om vilka signaler dessa kläder utstrålar.
Om de inte har en aning om vad kläderna utstrålar, varför skulle de då ta skada av det? Just det ja, för att vuxna som du inte kan låta dem vara barn ifred. Tids nog lär de se precis samma sak som du ser... men jag kan inte förstå vad som skulle vara så upprörande med en treårig pojke som väljer att gå till dagis i klänning? Det är faktiskt DU som har problem med det, inte barnen.
Och återigen idén att vi inte skulle uppfostra barnet? Jag påstår tvärtom att när man ger barnen ökat inflytande över saker i takt med att de blirr äldre så är det i allra högsta grad en del av uppfostran.