Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Vill gärna höra från FBs användare som själva har barn... Klär ni era pojkar i klänningar -- var ärliga nu!
http://www.alltombarn.se/livsstil/jag-klar-min-son-i-rosa-1.7789
För oss är det tvärtom. Eftersom vi inte gillar rosa så skulle vi inte handla rosa kläder åt vårt barn oavsett kön. Men jag förstår inte vad allt liv är om? Varför skulle INTE en pojke kunna ha rosa kläder? Allt det där är ju bara oskrivan regler från vuxna, helt ointressant.
Om nu min son (han är fyra månader nu) skulle vilja ha rosa på sig när han är stor nog att ha åsikter om det själv, visst, då handlar vi väl det åt honom på samma sätt som vi skulle handla andra färger han gillar. Skulle han vilja gå till förskolan i klänning, varför inte? Vad är det stora problemet? Det verkar mest vara vuxna män som tar illa vid sig (jag är för övrigt man själv om nu någon undrar).
Det som däremot slog mig med dina exempel är att batiktanterna verkade göra just det de sa att de INTE skulle göra, dvs låta könet styra färgvalet (fast tvärtom mot vad omgivningen förväntade sig då). Det är ju galet det också, att låta sina egna principer bli så viktiga att barnet får statuera något slags exempel. Men det var bara vibbarna jag fick av att läsa några av dina citat. Och jag kanske också skall påpeka att jag inte läst igenom tråden ännu, jag svarade bara på första inlägget.