Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-03-01, 21:33
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Vill gärna höra från FBs användare som själva har barn... Klär ni era pojkar i klänningar -- var ärliga nu!

http://www.alltombarn.se/livsstil/jag-klar-min-son-i-rosa-1.7789

För oss är det tvärtom. Eftersom vi inte gillar rosa så skulle vi inte handla rosa kläder åt vårt barn oavsett kön. Men jag förstår inte vad allt liv är om? Varför skulle INTE en pojke kunna ha rosa kläder? Allt det där är ju bara oskrivan regler från vuxna, helt ointressant.

Om nu min son (han är fyra månader nu) skulle vilja ha rosa på sig när han är stor nog att ha åsikter om det själv, visst, då handlar vi väl det åt honom på samma sätt som vi skulle handla andra färger han gillar. Skulle han vilja gå till förskolan i klänning, varför inte? Vad är det stora problemet? Det verkar mest vara vuxna män som tar illa vid sig (jag är för övrigt man själv om nu någon undrar).

Det som däremot slog mig med dina exempel är att batiktanterna verkade göra just det de sa att de INTE skulle göra, dvs låta könet styra färgvalet (fast tvärtom mot vad omgivningen förväntade sig då). Det är ju galet det också, att låta sina egna principer bli så viktiga att barnet får statuera något slags exempel. Men det var bara vibbarna jag fick av att läsa några av dina citat. Och jag kanske också skall påpeka att jag inte läst igenom tråden ännu, jag svarade bara på första inlägget.
Citera
2008-03-01, 23:40
Medlem
Min son kom hem från ett femårskalas (på 80-talet) och sa att han ville ha en likadan klänning som sin tjejkompis. "Njaa", sa jag, "det brukar vara tjejer som har klänningar ... " Han svarade: "Då kan vi låtsas att jag är en tjej!". Helt odramatiskt. Cool tyckte jag, men det blev ingen klänning.

Men en av mina systersöner gick gärna i klänning tills han var fyra-fem, för ett par år sen. Då var det någon kompis som sa till honom att han hade tjejkläder. Men vänligt, inget elakt eller så. Därefter har han haft byxor.

Om föräldrar inte gör så stor grej av det, gör väl inte barnen det heller, och då blir det väl mer fritt så småningom. Det är bra om man kan välja de färger och kläder man gillar, men det är inte viktigt att killar och tjejer har precis samma.
Citera
2008-03-02, 13:23
Medlem
Stewie_griffins avatar
Asså fan vad nice det hade varit om det kommit klänningar för killar. Det ser så jävla skönt ut.. kunna kasta brallorna och låta kuken få lite svängrum ibland. Det är dags att vi vuxna också börjar med "revolutionen"
Citera
2008-03-02, 15:48
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Asså fan vad nice det hade varit om det kommit klänningar för killar. Det ser så jävla skönt ut.. kunna kasta brallorna och låta kuken få lite svängrum ibland. Det är dags att vi vuxna också börjar med "revolutionen"

Hah, ja vetja det är skönt, utom när det blåser, då får man något att tänka på
Citera
2008-03-02, 17:50
Medlem
pollenpers avatar
Dopklänning.
Har någon hört talas om dopbraller?
Citera
2008-03-02, 17:54
Medlem
pollenpers avatar
Lite riktiga karlar i pinsamt läge.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.wspd.wellington.net.nz/pipebands/Kilt.jpg&imgrefurl=http://www.wspd.wellington.net.nz/pipebands/kilt.htm&h=490&w=350&sz=48&hl=sv&start=2&sig2=fiqs 5MWmb8LovmBdndhuwg&tbnid=wJXPuacFJoyPpM:&tbnh=130& tbnw=93&ei=6trKR5TtGYmsgQKg69TkAw&prev=/images%3Fq%3Dkilt%26gbv%3D2%26hl%3Dsv%26newwindow% 3D1%26sa%3DG
Ledsen jag har inte fattat hur man får klickbar länk.
Citera
2008-03-02, 18:17
Medlem
Crossmacks avatar
Vad sägs om kläder med färger som barnet i fråga gillar?
Citera
2008-03-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Dopklänning.
Har någon hört talas om dopbraller?

Jag vidarebefodrar din fråga till finska skidlandslaget.
Citera
2008-03-02, 19:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag vidarebefodrar din fråga till finska skidlandslaget.

Skäms, jag är nästan drogfri.
Citera
2008-03-02, 23:44
Medlem
Thessalys avatar
Ni som tror att pojkar automatiskt blir bögar om de kläs i rosa kläder, tror ni också att flickor blir lesbiska om de kläs i blått? Eller är det bara små pojkar som är så otroligt lättpåverkade?

Själv är jag vansinnigt irriterad på att det finns flick- och pojkavdelningar för barnkläder. Volanger, blommor och fjärilar på flicksidan, jeans, bilar och dinosaurier på pojksidan. Och då pratar vi om kläder för barn som är ett par månader gamla. Jag köpte konsekvent "pojkkläder" till min systerdotter, inte för att göra ett politiskt statement utan bara för att jag kräks på rosa puttinutt och tyckte "pojkkläderna" var snyggare. Men nu är hon 2,5 år gammal, har börjat få egna åsikter, och älskar rosa... Alltså fick hon ett rosa nattlinne i julklapp. Fast det tog emot.
Citera
2008-03-03, 12:43
Medlem
joppes avatar
Intressant att se hur mångaq som anser att barnet själv ska bestämma. Vill grabben gå i klänning och likna en bög, så ska man tydligen göra som 3-4åringen vill.
Vad gör ni när ungen vill gå naken? Eller inte vill äta, lägga sig etc? Låter ni ungen bestämma?

Tror fan det moderna samhället går åt helvete när föräldrar inte längre vill opfostra deras barn.
Citera
2008-03-03, 12:45
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thessaly
Ni som tror att pojkar automatiskt blir bögar om de kläs i rosa kläder, tror ni också att flickor blir lesbiska om de kläs i blått? Eller är det bara små pojkar som är så otroligt lättpåverkade?

Själv är jag vansinnigt irriterad på att det finns flick- och pojkavdelningar för barnkläder. Volanger, blommor och fjärilar på flicksidan, jeans, bilar och dinosaurier på pojksidan. Och då pratar vi om kläder för barn som är ett par månader gamla. Jag köpte konsekvent "pojkkläder" till min systerdotter, inte för att göra ett politiskt statement utan bara för att jag kräks på rosa puttinutt och tyckte "pojkkläderna" var snyggare. Men nu är hon 2,5 år gammal, har börjat få egna åsikter, och älskar rosa... Alltså fick hon ett rosa nattlinne i julklapp. Fast det tog emot.

Tack för att du har bevisat att jag hade rärr i mitt inlägg ett par sidor tillbaks i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in