Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-26, 15:14
  #1
Medlem
Citat:
Barbara och Allan höll på att göra sig i ordning för att gå på ett cocktailparty. Barbara hade köpt en ny klänning och ville se så bra ut som möjligt.
Hon höll upp två par skor, ett blått och ett guldfärgat. Sedan ställde hon den frågan till Allan som alla män fruktar mest: "Älskling, vilka skor ska jag ha på mig till den här klänningen?"

Det gick en kall kåre längs Allans ryggrad. Han visste att han låg illa till. "Jo ... alltså .... ta dem du tycker bäst om, raring", stammade han fram. "Kom igen nu, allan", sa hon otåligt. "Vilket ser bäst ut? blått eller guld? "Guld!" svarade han nervöst.
"Jasså? Vad är det för fel på med de blå då?" frågade hon. "Du har aldrig gillat dem! Jag har betalat en förmögenhet för dem, men du avskyr dem, inte sant?".

Allan sjönk ihop. "Om du inte vill veta vad jag tycker, så fråga inte!" sade han. Han trodde att han blivit ombedd att lösa ett problem, men när han gjorde det så blev hon inte alls tacksam. Men Barbara hade använt sig av ett typiskt kvinnligt kommunikationsdrag: indirekt tal. Hon hade redan bestämt sig för vilka skor hon skulle ha på sig och ville inte ha någon annans åsikt. Hon ville få en bekräftelse på att hon såg bra ut.

Någon som har råkat ut för liknande "Tester" från era Flick/Pojkvänner? Eller kanske hört "Ser jag tjock ut i den här?" Hur taklade ni situationen? Dela med er här!
__________________
Senast redigerad av Nilleman 2008-02-26 kl. 15:36.
Citera
2008-02-26, 15:18
  #2
Medlem
Salorms avatar
Det har nog hänt ett par gånger för mig men jag tröttnade ganska snabbt på de syrliga kommentarer som jag fick motstå så nu säger jag vad jag tycker. Frågar hon vad hon ska ha på sig säger jag bara "Känns som det kvittar, det är du som får skämmas om det är fult." Det var lite hetsigt ett tag, men hon har äntligen fattat att jag inte orkar leka nån låtsas-psykolog på hennes val i livet.
Citera
2008-02-26, 15:21
  #3
Medlem
Klockrents avatar
Jag råkar ut för dessa rätt ofta. Har nu kommit fram till att det funkar bäst att skämta bort det. Ett exempel i detta läge vore kanske att säga "Både alternativen är gräsliga". Sen kanske inte alla klarar av att just få det att låta komiskt. Men det funkar oftast för mig att komma ut oskadd med hjälp av humor.
Citera
2008-02-26, 15:24
  #4
Medlem
kornfields avatar
alla som har eller har haft ett förhållande med en (eller flera) tjejer känner nog igen sig.

för egen del så händer det inte så ofta, själv brukar jag säga vad jag tycker, och avsluta med något i stil med "men det är ditt val".
Citera
2008-02-26, 15:26
  #5
Medlem
MajkenMajkens avatar
Jag tycker oerhört illa om alla typer av tester, spel och manipulation i förhållanden. I ett bra förhållande behöver man inte fiska efter uppmärksamhet och bekräftelse, det finns där ändå. Och finns det inte det så får man lov att ta upp det rak toch ärligt. Sen är jag själv inte guds bästa barn, jag kan köra med sånt själv. Men är man medveten om det och ser att det är osäkerhet och/eller brist på kommunikation/samspel som ligger bakom så går det iaf att sakta men säkert bearbeta.

Jag tycker killar verkar köra med det där också. Typ den där omvända grejen som tjejer brukar anklagas för "åh jag är så tjock" och så blir killen anklagad för att antingen förneka hennes upplevelse när han säger "nej du är så fin" eller att vara taskig om han håller med om att "du är lite rund men jag älskar dig ändå". Jag har fått höra liknande från killar. Tror en ganska bra grej är att inte svara att du har rätt eller fel utan ta upp varför han/hon påstår det. Då kan man få en bra diskussion kring dels varför den klagande anser detta om sig själv och också en bra diskussion om varför han/hon drar upp det på det viset. Kan leda till bra insikter i både den enskilda personen och i förhållandet.

Jag var förresten med om en kille som kommunicerade känslor med mig genom låtar som han spelade. Istället för att öppet och rakt säga vad han kände/tyckte/tänkte så kom det i förtäckt form genom låttexter. Kanske inte ett test men väl ett uttryck för osäkerhet. Jag ångrar att jag då inte körde min egen teknik och frågade varför han valde att spela just den låten istället för att bara humma och säga att den var fin....
__________________
Senast redigerad av MajkenMajken 2008-02-26 kl. 15:36.
Citera
2008-02-26, 15:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Jag var förresten med om en kille som kommunicerade känslor med mig genom låtar som han spelade. Istället för att öppet och rakt säga vad han kände/tyckte/tänkte så kom det i förtäckt form genom låttexter. Kanske inte ett test men väl ett uttryck för osäkerhet. Jag ångrar att jag då inte körde min egen teknik och frågade varför han valde att spela just den låten istället för att bara humma och säga att den var fin....

Hur menar du då? Gick han och satte på musik på datorn och gick fram framför dig och headbanga i protest till "Pain - Shut your mouth". Eller började han sjunga eller samtala fram lyriksen sakta?
Citera
2008-02-26, 15:46
  #7
Medlem
boneheads avatar
Efter snart 11 år tillsammans har jag lagt ned alla försök att mötas "halvvägs". Säger istället precis vad jag tycker när kläder kommer på tal. Tål hon det inte är det hennes problem, och då får hon lära sig att sluta fråga.

Tänk vad mycket enklare allt blev när jag lärde mig det
Citera
2008-02-26, 17:27
  #8
Medlem
J.Ns avatar
Jag talar om att jag inte tycker det passade så bra, om jag tycker det, men är för snäll för att säga att de just ser fetare ut i ngt, om det är på det viset de inte passar i det.
Citera
2008-02-26, 20:16
  #9
Medlem
Morgan le Fays avatar
Är det ingen som haft en kvinna som inte frågar såna saker? Jag kan väl inte vara den enda som inte gör det?

Jag väljer kläder som jag tycker är snygga, och utgår ifrån att min pojkvän generellt tycker jag ser bra ut, annars skulle han väl inte vilja vara med mig? (Ok, finns säkert de som tycker att deras partner är ful, men de utgör nog en minoritet.)
Citera
2008-02-26, 21:10
  #10
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgan le Fay
Är det ingen som haft en kvinna som inte frågar såna saker? Jag kan väl inte vara den enda som inte gör det?

Jag väljer kläder som jag tycker är snygga, och utgår ifrån att min pojkvän generellt tycker jag ser bra ut, annars skulle han väl inte vilja vara med mig? (Ok, finns säkert de som tycker att deras partner är ful, men de utgör nog en minoritet.)

Nej, du är helt klart inte ensam. Jag har svårt att tro att så många har förstahandsupplevelser av detta.
Citera
2008-02-26, 21:20
  #11
Medlem
jumpcuts avatar
Om min tjej ber mig välja mellan två plagg så ber jag henne testa dem, så avgör jag sen vilket jag tyckte var snyggast. Det är varken svårt eller jobbigt, och alla tjejer tycker om att visa upp sig

"Jag vet inte" slutade jag svara ganska omgående... "Du bryr dig inte!" blev den omedelbara svaret.
Citera
2008-02-26, 21:31
  #12
Medlem
LoJs avatar
Om en tjej försöker dom på mig skratatr jag bara och säger bli arg och tjurig om du vill jag bryr mig inte det minsta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback