Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-26, 09:49
  #1
Medlem
Har funderat lite och insett att jag faktiskt inte vet hur mycket vården i sverige idag kostar. Vad har ett sjukhus som t.ex. Karolinska för budget? Bedrivs en hel del forskning där också som jag antar är externt finansierad.

Jag frågar då jag började tänka på om det skulle bli betalt via försäkringspremie istället för skattesedeln som idag. Vi är 9 miljoner, 10 000kr / år skulle generera 90 miljarder. Vilket rent spontant känns som en jävla massa pengar.

Nåväl, vad kostar vården idag och vad tror ni en standard sjukförsäkring skulle kosta? Underförstått att skattetrycket då skulle vara lägre, inte för det någonsin kommer hända men lek med tanken.
Citera
2008-02-26, 10:13
  #2
Medlem
Vården "kostade" 248 miljarder kronor år 2005.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdo...95/2007466.pdf

Ändå är den ganska usel. Jag skriver "kostar" eftersom när det gäller vård handlar det inte om vad det kostar utan om en blandning av politiskt kluddande, ineffektiv byråkrati och att vårdproducenter, läkemedelsproducenter osv. har en benägenhet att ta ut precis vilka fantasifulla ockersummor som helst för sina produkter. Samma sak gäller för t.ex militären.

Vården skulle inte bli billigare om man gjorde den helt "privatiserad", bara billigare för staten. Kostnaderna skulle bara bli omflyttade. Man jämför t.ex med USA och ser att vården där är ofantligt mycket dyrare i rena pengar. Däremot verkar privatdrift vara effektivare och mera kvalitativ på vissa sätt. Men billigare är den inte. Dock är vården i Sverige för billig, eftersom man sparar och sparar, egentligen behövs det ju mer pengar till den.

Men under kapitalism blir det alltid så sjukt. En stor orsak till att vård kostar så innihelvete är ju att de som säljer mediciner kan ta ut vilka ockerpriser som helst för dessa. Många mediciner kostar förmodligen typ 1 miljon kronor per gram eller nåt i den stilen. Trots att de massproduceras av negerslavar någonstans för kanske 1 öre per gram.
Citera
2008-02-26, 11:14
  #3
Medlem
JackBlacks avatar
Det finns internationella undersökningar på området. Allt tyder för att privata sjukförsäkringar blir dyrare. Men fördelen är då istället att man slipper vänta i upp till flera år för behandling.
Citera
2008-02-26, 11:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det finns internationella undersökningar på området. Allt tyder för att privata sjukförsäkringar blir dyrare. Men fördelen är då istället att man slipper vänta i upp till flera år för behandling.
Har för mig att jag läst en undersökning som visar på 13% ökad effektivitet för privata sjukhus jämfört med statliga.
I Malmö betalade man tex 75kr litern för ketchup. Det kostade mer att tvätta underkläder än att köpa nya. Sånt händer när man inte behöver tänka på ekonomin, eller saknar vinstintresse. Istället för korruption får man dumhet och slöseri.
Nej, en statlig sjukförsäkring åt alla och envar, kombinerat med privata OCH statliga alternativ, vore nog det optimala.
Citera
2008-02-26, 11:33
  #5
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Jag frågar då jag började tänka på om det skulle bli betalt via försäkringspremie istället för skattesedeln som idag. Vi är 9 miljoner, 10 000kr / år skulle generera 90 miljarder. Vilket rent spontant känns som en jävla massa pengar.

Jag personligen kan tänka mig värre saker att spendera skattepengarna på än på vården.
Citera
2008-02-26, 11:51
  #6
Medlem
trooploopers avatar
Nu stödjer ju inget parti tanken och endast en mikroskopisk andel av befolkningen, men vi leker med tanken.

Skatterna skulle sänkas, akutsjukvård skulle fortfarande ingå i det allmänna skyddet. Följderna av privatfinansierad vård enligt den vetenskap som finns idag är att resurserna koncentreras på de med pengar, de med störst behov av vård (kronisk sjuka, gamla, fattiga) får en minskad andel vård. Det fördyrar vården generellt och leder till ökad dödlighet och sjuklighet för befolkningen.
De som tjänar på vården är kapitalstarka grupper som dels kommer minska sin andel av finansieringen, dels få en snabbare och mer om fattande vård.
Citera
2008-02-26, 12:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Vården "kostade" 248 miljarder kronor år 2005.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdo...95/2007466.pdf

Ändå är den ganska usel. Jag skriver "kostar" eftersom när det gäller vård handlar det inte om vad det kostar utan om en blandning av politiskt kluddande, ineffektiv byråkrati och att vårdproducenter, läkemedelsproducenter osv. har en benägenhet att ta ut precis vilka fantasifulla ockersummor som helst för sina produkter. Samma sak gäller för t.ex militären.

Vården skulle inte bli billigare om man gjorde den helt "privatiserad", bara billigare för staten. Kostnaderna skulle bara bli omflyttade. Man jämför t.ex med USA och ser att vården där är ofantligt mycket dyrare i rena pengar.
Däremot verkar privatdrift vara effektivare och mera kvalitativ på vissa sätt. Men billigare är den inte. Dock är vården i Sverige för billig, eftersom man sparar och sparar, egentligen behövs det ju mer pengar till den.

Men under kapitalism blir det alltid så sjukt. En stor orsak till att vård kostar så innihelvete är ju att de som säljer mediciner kan ta ut vilka ockerpriser som helst för dessa. Många mediciner kostar förmodligen typ 1 miljon kronor per gram eller nåt i den stilen. Trots att de massproduceras av negerslavar någonstans för kanske 1 öre per gram.

Ja självklart så är det en blandning av ineffektivitet, politik och mygel som gör att vården kostar och är som den är idag. Ineffektiviteten försvinner säkerligen inte men torde minska om vården skulle drivas privat. Politiken, patent på mediciner, statliga forskningsanslag osv lär nog alltid vara där som en bromskloss.

Nåja idag känns det mest som att man betalar en hel del för att sedan få betala för att åka ambulans ändå. Priserna på medicin brukar väl motiveras med att det är ett antal års forskning bakom det innan det tillåts säljas. Anywho, jag har svårt att se hur det skulle fungera utan en bakomliggande kapitalism. Självklart om alla hade jobbat tillsammans i någon utopi där folk tänkte på gruppens bästa osv osv.. Men ja det vet vi alla inte kommer hända.

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det finns internationella undersökningar på området. Allt tyder för att privata sjukförsäkringar blir dyrare. Men fördelen är då istället att man slipper vänta i upp till flera år för behandling.

Det låter ju rent spontant bättre att betala mer och få vård. Istället för att betala ganska mycket och få vänta länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel

Jag personligen kan tänka mig värre saker att spendera skattepengarna på än på vården.

Jag med. Däremot en ineffektiv vård är jag mindre benägen att bli bestulen för att finansiera.
Citera
2008-02-26, 12:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Nu stödjer ju inget parti tanken och endast en mikroskopisk andel av befolkningen, men vi leker med tanken.

Skatterna skulle sänkas, akutsjukvård skulle fortfarande ingå i det allmänna skyddet. Följderna av privatfinansierad vård enligt den vetenskap som finns idag är att resurserna koncentreras på de med pengar, de med störst behov av vård (kronisk sjuka, gamla, fattiga) får en minskad andel vård. Det fördyrar vården generellt och leder till ökad dödlighet och sjuklighet för befolkningen.
De som tjänar på vården är kapitalstarka grupper som dels kommer minska sin andel av finansieringen, dels få en snabbare och mer om fattande vård.

Alltså hallå där. De kronisk sjuka och äldre får redan pissig vård. Äldrevården idag är ett skämt, 90 åriga tanter som bor ensama i en stuga i norrland vägras plats på äldreboende för att de är för friska! FÖR FRISK? Människan lider av kroniska bensår och är tamefan nästan 100 år gammal hur i helvete kan någon tycka att hon är för frisk?

Jag har verkligen inget emot att höra nackdelar med privatvård och olika finansieringsmodeller men att ha mage att säga att vården idag är "bra" eller ens "mänsklig" när det gäller äldre är inget annat än en ren lögn. Om du är gammal idag ska du be till gud att du har en släkting som är jurist och som kan läsa lusen av de tjänstemän som av någon outgrundlig anledning har saker att säga till om idag.
Citera
2008-02-26, 12:07
  #9
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Nu stödjer ju inget parti tanken och endast en mikroskopisk andel av befolkningen, men vi leker med tanken.

Skatterna skulle sänkas, akutsjukvård skulle fortfarande ingå i det allmänna skyddet. Följderna av privatfinansierad vård enligt den vetenskap som finns idag är att resurserna koncentreras på de med pengar, de med störst behov av vård (kronisk sjuka, gamla, fattiga) får en minskad andel vård. Det fördyrar vården generellt och leder till ökad dödlighet och sjuklighet för befolkningen.
De som tjänar på vården är kapitalstarka grupper som dels kommer minska sin andel av finansieringen, dels få en snabbare och mer om fattande vård.
Eftersom du nu påstår att du har stöd för ovanstående i vetenskapen, så kanske du kan dra fram några källor?
Citera
2008-02-26, 12:32
  #10
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Men under kapitalism blir det alltid så sjukt. En stor orsak till att vård kostar så innihelvete är ju att de som säljer mediciner kan ta ut vilka ockerpriser som helst för dessa. Många mediciner kostar förmodligen typ 1 miljon kronor per gram eller nåt i den stilen. Trots att de massproduceras av negerslavar någonstans för kanske 1 öre per gram.

Nu är det ju så att den stora kostnaden för mediciner inte kommer från själva tillverknadskostnaden utan från kostnaden att utveckla läkemedlet (ffa från de stora kliniska prövningar som måste göra). I runda tal kostar det cirka 10 miljarder att utveckla ett läkemedel. Kostnaderna riskerar dessutom att öka då FDA (Food and Drug Administration) blivit allt hårdare i sin granskning av nya läkemedel (efter Vioxx "skandalen").
Om inte läkemedelsföretagen får ta ut dessa kostnader (genom patent) så blir det inga nya läkemedel. Enkel matematik.

Ett undantag utgörs av läkemedel bestående av rekombinanta proteiner eller monoklonala antikroppar som även är väldigt dyra att tillverka.
Citera
2008-02-26, 13:56
  #11
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Nåväl, vad kostar vården idag och vad tror ni en standard sjukförsäkring skulle kosta?

Idag betalar vi ungefär 160-170 miljarder för vården, eller ungefär 17 000 - 18 000 kronor per svensk.
Citera
2008-02-26, 15:34
  #12
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Eftersom du nu påstår att du har stöd för ovanstående i vetenskapen, så kanske du kan dra fram några källor?

Det har jag gjort i andra trådar här på flashback.

Det handlar alltså om skillnaden mellan kollektivt finansierad sjukvård eller med försäkringar, det handlar inte om vem som utför vården. Är du intresserad är det lätt att hitta information genom google eller www.pubmed.org
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback