2021-08-21, 01:44
Medlem
Astralhopps avatar
Det som skapar bra eller dålig karma är också avsiktens karaktär bakom handlingen. Om man använder saker egoistiskt eller av ilska, girighet, hat, hämnd, etc., så är handlingens natur mörk. Man kommer att drabbas av dåligt karma av det som senare kommer att manifestera sig som vändningar i livet, smärtsamma händelser, sjukdomar eller olyckor.

Även om saker som görs till förmån för andra, av vänlighet och kärlek, utan att tänka på att få tillbaka eller för att be till Gud, är alla handlingar av godhet och fromhet, vilket kommer att ge dig nytta eller lycka. Men om du gör något dåligt som händer på grund av en olycka eller ett misstag, utan avsikt att göra någon skada för andra, är karmareaktionen inte så tung.

Kanske var du avsedd att vara ett instrument i någon annans karma, som också är din. Det kommer att ta hänsyn till din motivation. Men ju större avsikt eller medvetenhet om att göra något fel, desto större blir graden av negativ reaktion. Så det är allt baserat på avsikten bakom handlingen.

Fortsättning följer...
Citera
2021-08-21, 01:48
Medlem
Astralhopps avatar
Men vi bör förstå att karma i huvudsak är för att korrigera en person, inte bara för att vedergälla tidigare gärningar. Universum är baserat på medkänsla. Alla har vissa lärdomar och sätt på vilka han måste utvecklas, och karmalagen leder faktiskt en på ett sätt att göra det.

Ändå är man inte dömd att stanna kvar i denna cykel av upprepad födelse och död för alltid. Det finns en väg ut. I den mänskliga formen kan man förvärva kunskapen om andlig förverkligande och uppnå frigörelse från karma och ytterligare omgångar av födelse och död. Detta anses vara den viktigaste prestationen man kan åstadkomma i livet.

Det är därför varje religiös process i världen uppmuntrar människor som vill ha frihet från den jordiska tillvaron att inte längta efter materiella anknytningar eller sensuella njutningar som binder dem till denna värld, utan att arbeta för det som kan befria dem från ytterligare cykler av födelse och död.

Ja ni vet...
Citera
2021-08-21, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
...
Många verkar tänka sig en slags universell kraft som väger och räknar och dömer. Som att karma är en slags människocentrerad gud eller nåt sånt. Personligen föredrar jag en lite annan syn på det.

"As far as the laws of existence are concerned, there is no good or bad, no crime or punishment. It is just that for every action, there is a consequence.

Every moment of your life, you perform action - physically, mentally, emotionally, and energy-wise. Each action creates a certain memory. That is karma.

Your karma is not what is happening to you, your karma is in the way you experience and respond to what is happening to you."
Citera
2024-08-31, 19:11
Medlem
lunarluddes avatar
Tror ändå på karma och har gjort det länge men börjat bli mer och mer övertygad om att det inte "finns" något som karma, jag hjälper människor med allt möjligt och ägnar tankar om dessa men får bara skit tillbaka, när jag satt och funderade idag så har jag insett att jag sätter andra människor i min närhet före mig själv vilket är sjukt, speciellt när dessa människor pissar på mig och inte alls är snälla mot mig, dom skiter fullständigt i mig om dom inte behöver något..

Sjukt nog börjar jag tro att dom vill att jag ska ha det dåligt, känns ibland som att det tjänar inget till att vara hjälpsam mot folk.

Karman var är du?
Citera
2024-09-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Tror ändå på karma och har gjort det länge men börjat bli mer och mer övertygad om att det inte "finns" något som karma, jag hjälper människor med allt möjligt och ägnar tankar om dessa men får bara skit tillbaka, när jag satt och funderade idag så har jag insett att jag sätter andra människor i min närhet före mig själv vilket är sjukt, speciellt när dessa människor pissar på mig och inte alls är snälla mot mig, dom skiter fullständigt i mig om dom inte behöver något..

Sjukt nog börjar jag tro att dom vill att jag ska ha det dåligt, känns ibland som att det tjänar inget till att vara hjälpsam mot folk.

Karman var är du?

Stackare
Citera
2024-09-01, 12:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Karman var är du?

Men då är du inte snäll mot dig själv, det kan vara där det brister så tänk på det.
Citera
2024-09-01, 20:12
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Men då är du inte snäll mot dig själv, det kan vara där det brister så tänk på det.

Det har du rätt i, ska börja tänka mer på mig själv istället för andra, det tjänar fan inget till att vara hjälpsam mot folk när dessa skiter fullständigt i en förutom när dom behöver något, jag fattar inte hur folk kan ha samvete att göra så.
Citera
2024-09-02, 11:47
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det har du rätt i, ska börja tänka mer på mig själv istället för andra, det tjänar fan inget till att vara hjälpsam mot folk när dessa skiter fullständigt i en förutom när dom behöver något, jag fattar inte hur folk kan ha samvete att göra så.

Karmalagen förutsätter att du behandlar dig själv lika respektfullt som andra annars genereras ingen respekt tillbaka. Att säga nej och vara ärlig med vad som är sant är icke att vara otrevlig.
Människor som är energivampyrer bär själva på dålig karma så att tillfredsställa dem kommer bara leda till att de utnyttjar en ännu mer.
Good luck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in