Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-07-20, 00:27
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adultery
Har ni positiv karma ifall vi nu skulle utgå ifrån att det verkligen existerar? Har ni gjort fler bra saker än dåliga saker?

Jag vill gärna själv svara ja men vet inte hur man räknar på det riktigt.

Vad har ni för filosofi kring det hela?

På Jodel har jag ca +700 karma. Men i verkligeheten vette fan
Citera
2016-07-20, 00:30
Medlem
RamanaMaharshis avatar
Citat:
Har ni positiv karma ifall vi nu skulle utgå ifrån att det verkligen existerar? Har ni gjort fler bra saker än dåliga saker?

Karma baseras inte på dina handlingar. Karma baseras på dina intentioner.

Detta är viktigt att förstå.
Citera
2016-07-20, 00:32
Medlem
Shamdons avatar
Definiera "bra saker" samt "dåliga saker" samt vad man får för respektive sak.

En del frågor dyker upp vars svar skulle underlätta uträkningen något.

• Om jag dödar en person så förmodar jag att jag får negativ karma.
• Om jag räddar livet på en person får jag då samma mängd karma i positiv form?
• Om jag knullar en kvinna och hon föder en son till oss får jag positiv karma då?
• Om min son blir en massmördare får jag fortfarande positiv karma av att ha satt honom till livet då?
• Om jag mördar min massmördande son innan han hinner bli en massmördare får jag negativ eller positiv karma då?
Citera
2016-07-20, 00:50
Medlem
adulterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamanaMaharshi

Är det så eller är det dina tankar? Håller annars inte med. Intentionerna är en del av det hela men inte allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
• Om jag dödar en person så förmodar jag att jag får negativ karma.
Inte nödvändigtvis.
Citat:
• Om jag räddar livet på en person får jag då samma mängd karma i positiv form?
Anser nog att det krävs mer än så. Ånger till exempel.
Citat:
• Om jag knullar en kvinna och hon föder en son till oss får jag positiv karma då?
Nej.
Citat:
• Om min son blir en massmördare får jag fortfarande positiv karma av att ha satt honom till livet då?
Om du har fostrat din son till att inte bli en massmördare får du ingen negativ karma iallafall.
Citat:
• Om jag mördar min massmördande son innan han hinner bli en massmördare får jag negativ eller positiv karma då?
En av de absolut svåraste frågorna som ställts tror jag.
Citera
2016-07-20, 00:53
Medlem
Citat:

Jag tror varken eller. Har inte gjort någon illa, inte heller varit överdrivet givande. Ger liksom bort prylar jag tröttnat på till bekanta men har väl varken mindre eller större humanitära / solidariska moves i ryggsäcken.

Tror det är rätt givet att man får mer positivt kring sig om man också gör positiva grejer. Inte pga någon "magi" eller så utan för att människor vill tacka, ge tillbaka osv.
Citera
2016-07-20, 01:08
Medlem
AdFontess avatar
Jag vet faktiskt inte, skulle inte våga säga att den är enbart positiv, nästan önskar att det var så lätt och att man bara kunde utgå ifrån sånt man gjort och inte gjort. Nej, jag tror att vi människor har en mycket mer komplex natur än så, även om människor ofta vill framstå mer enkla än de är och gör sitt bästa att så blir fallet.

För jag känner eller vet att jag har ett slags inre mörker inom mig (som jag på ett absurt sätt kan tycka om). Sen hur jag lever mitt liv/uppför mig mot andra stämmer inte alls överens, för visst är jag varm och ställer upp för andra i vått och torrt, förmodligen ser ut som att jag inte skulle göra en fluga förnär.

Däremot när jag förlorar humöret, vilket som tur är har skett sällan, har även skrämt mig själv som de fåtal som sett den sidan av mig (däremot bara nära familjemedlemmar), hur svart det blivit i "ögonen".
Citera
2016-07-20, 01:36
Medlem
Citat:

Det är viktigt att vi som för diskussionen är överens om definitionen av karma, så vi diskuterar samma sak. Det är försent nu att skriva om diskussionsunderlaget, men kan du länka en beskrivning fenomenet vi ska utgå ifrån?
Citera
2016-07-20, 02:42
Medlem
TS, googla:
Lagen om tre eller the Threefold law.

Svaret där. Orkar inte förklara
Citera
2016-07-20, 06:52
Medlem
adulterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Det är viktigt att vi som för diskussionen är överens om definitionen av karma, så vi diskuterar samma sak. Det är försent nu att skriva om diskussionsunderlaget, men kan du länka en beskrivning fenomenet vi ska utgå ifrån?
Några förslag? Om frågan är öppen kan fler diskutera ämnet. Frågan om ifall folk anser sig ha positivt karma är enligt mig mest intressant och är huvudfrågan för tråden.

Jersi och AdFontes kommer med riktigt bra svar. De fattar vad jag menar.
Citera
2016-07-20, 09:00
Bannlyst
Citat:

Jag tycker det handlar väldigt mycket om hur man tänker. Om man tänker negativt
om allt och alla får man ju negativ karma. Om man tänker positivt om andra människor
och om livet i sin helhet smittar det av sej=positiv karma.

Sen påverkas ju handlingarna av hur man tänker.
Och allting det här förändras ju ständigt vardagligen i ett flöde.
Ju bättre "tränad(mentalt)" man är desto enklare blir det att hålla sej kvar på den
positiva delen av "hjulet" - så lever man ett mindre lidelsefullt liv.
Senast redigerad av fruciante 2016-07-20 kl. 09:09.
Citera
2016-07-20, 09:09
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamanaMaharshi

Nu är jag inte annat än allmänt insatt i begreppet karma men som jag förstått det så är intentionerna lika viktiga som handlingarna, hur resultatet blir är däremot inte avgörande.
Citera
2016-07-20, 09:23
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:

Jag tänker aldrig i termer som "karma" men är uppfostrad att beakta att man alltid får skörda det man sår. Antar att det i grund och botten är samma filosofi och det är en sanning man inte kan komma ifrån.

Hur man räknar på det? Vet du inte om dina goda handlingar och avsikter är fler än de medvetet dåliga och skadliga för andra? Nåväl, imo har det förlorat syftet om man ska hålla räkningen. "Nu ligger jag efter, nu måste jag hjälpa Agda över gatan" - det blir bara en jakt efter något positivt för egen vinning istället för att vara något naturligt som införlivas i ens personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in