Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-07-22, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så vad är egentligen karma rent konkret? Och om den finns vem ska avgöra om den är ond eller god?
Människans samvete avgör vad som är ont eller gott, och det är samvetet som skapar karma. De flesta människor straffar sig själva med deras samvete om de har gjort onda handlingar, och de belönar sig själv om de gör goda handlingar.
Citera
2011-07-23, 00:05
Medlem
Jag misstänker att det är omöjligt att veta men eftersom det mesta antyder att karma inte finns kan man nog utgå ifrån att karma inte finns.
Citera
2011-07-24, 09:50
Medlem
fotsvetts avatar
I bibeln står det att som man sår får man skörda. Det är vad karma handlar om.

I österländska religioner har utvidgat begreppet så att det kan omfatta tidigare liv och nästkommande liv.
Citera
2011-12-13, 14:51
Medlem
BallsofSteels avatar
Har en teori om karma.

Karma kommer till den som tror på det.
Jag har alltid trott på karma, sen tutade min syster i mig feng shui.
Lär mig av livets stora misstag att gör du skit får du tusen skit tillbaka.

Jag ska sluta med skit och bara bli en genomgod människa.

Sen tror jag på det här med hur du uppfyller livet, om du har för mycket materiella ting så får du inte plats för fler, då kommer karma på så vis och ger dig trubbel med det överflödiga.
Citera
2011-12-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst är det bara ett önsketänkande att våra handlingar skulle vägas på våg och bäras med genom livet? Så vad är egentligen karma rent konkret? Och om den finns vem ska avgöra om den är ond eller god?

om du går runt och behandlar dina medmänniskor som piss så kommer dom behandla dig på samma sätt.
det är karma.
Citera
2011-12-13, 16:20
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gin-X
Finns fan ingen karma, bara hur du blir behandlad och väljer att agera tillbaka, haha va fan skiter fullständigt i det, den har aldrig brytt sig om mig. Säger bara verkligheten som den är, se med ögonen istället. Det är vad det är, varken karma eller någon gud kommer rädda dig. Allt annat är tillfälligheter, bevisa mig gärna fel, konkreta bevis då inget som verkar uppenbart för saker är inte alltid vad det verkar, låt er inte luras av något som är ren tillfällighet.
Däremot kan en handling leda till en annan händelse men det är inte karma som påverkar det, det är dina val som ledde dig dit.
Simpel as that.

Alltså, man kan lika gärna säga att det är karma som ledde dig hit, eftersom det är dina handlingar som reflekteras tillbaka. Man kan inte bevisa karma rent konkret, men det närmaste du kan komma är väl att banka din skalle i väggen och observera vad som orsakar vad.

Citat:
Ursprungligen postat av TZRT
Karma finns inte helt sonika. Jag är ett levande bevis på att det inte finns. Varför skulle annars alla dessa snälla och bra människorna komma till mig hela tiden som om jag vore en magnet när jag ändå behandlar alla som skit på ett eller annat sätt?

Det är så jävla stört.

Karma är alldeles för komplext för att förklara exakt varför saker sker. Finns ju ett oändligt nätverk av orsakssamband som knyter dig samman till andra människor, och dessa människor har ju sina egna handlingar att stå till svars för. Dom kanske har agerat på ett sådant sätt att dom dras till dig fast du beter dig elakt mot dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I
Jag misstänker att det är omöjligt att veta men eftersom det mesta antyder att karma inte finns kan man nog utgå ifrån att karma inte finns.

Kan lika gärna säga att det mesta tyder på att karma finns; en våldshandling leder till hämnd; hämnd leder till mer våld. En person hjälper en vän att måla staketet; han blir bjuden på kaffe och bullar.
Alla handlingar generar karma, små obetydliga till enormt kollektiva som t.ex 9/11
Citera
2011-12-13, 16:31
Medlem
Så här är det:

Karma är inte en fristående "kraft". Utan karma är helt enkelt observationen att en sak leder till en annan. Om jag släpper en sten så faller den, där har du karma. Eller, om jag dödar någon så kommer negativa sinnestillstånd att uppstå. Enkelt.
Citera
2011-12-13, 17:28
Medlem
agders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Så här är det:

Karma är inte en fristående "kraft". Utan karma är helt enkelt observationen att en sak leder till en annan. Om jag släpper en sten så faller den, där har du karma. Eller, om jag dödar någon så kommer negativa sinnestillstånd att uppstå. Enkelt.

Nej, detta är bara tolkningar, din tolkning utav en situation som du har val att förändra. Inget är i sin grund positivt eller negativt.

Vad karma egentligen är att vi lämnar oss själva i det förflutna med alla de känslorna som existerar i våra tolkningar, dessa tolkningar och känslomässiga stadium som vi känner påverkar oss i nuet, tidigare val, hur vi valt att förhålla oss till andra människor etc. Vet vi inte hur vi hanterar detta så låser vi ner oss genom våran oförmåga att ta oss ut ifrån det förflutna, vi går i cirklar. Det är inget positivt eller negativt över det, men känslor i dess natur och hur vi relaterar och förhåller oss till andra människor gör att vi skapar ett samband tillsammans, vi reagerar i och skapar mönster, låter nya tolkningar av nya situationer och människor styra oss.

Kausala samband har endast så mycket makt du väljer att ge det, du behöver inte dra en tolkning, ställningstagande inför någon situation, du behöver inte ens reagera på på vad som händer om du inte väljer att göra det. Men problemet är självklart att det förflutna spelar in och påverkar nuet
Citera
2011-12-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Nej, detta är bara tolkningar, din tolkning utav en situation som du har val att förändra. Inget är i sin grund positivt eller negativt.

Och ovanstående text skulle kunna redigeras och kommenteras för att vara mer sanningsenlig. Om varje inlägg ska vara sanningsenligt så skulle varje inlägg ta en timma var. Till kategorin "negativa sinnestillstånd" åsyftades ånger, oro, förtvivlan, osv.
Citera
2011-12-13, 18:27
Medlem
agders avatar
De sinnestillstånden är tolkningar och ställningstagande inför ett handlande, det existerar inget bra eller dåligt handlande, bara ett dömande av vad DU gör. Om detta är attityden mot görande överhuvudtaget så kommer man totalt låsa ner sin förmåga att handla utanför vad man alltid gjort.
Och det är vad karma är, förnekande av möjligheter och potential inom en viss sfär, att leva genom det förflutna (struktur/ego) istället för genom kreativitet och nya möjligheter
Citera
2011-12-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agder
De sinnestillstånden är tolkningar och ställningstagande inför ett handlande, det existerar inget bra eller dåligt handlande, bara ett dömande av vad DU gör. Om detta är attityden mot görande överhuvudtaget så kommer man totalt låsa ner sin förmåga att handla utanför vad man alltid gjort.
Och det är vad karma är, förnekande av möjligheter och potential inom en viss sfär, att leva genom det förflutna (struktur/ego) istället för genom kreativitet och nya möjligheter

De sinnestillstånden är sinnestillstånd. De må ha uppkommit p.g.a. mentalt tilldelade kvalitéer på tidigare händelser. Bra och dåligt existerar som mentala kvalitéer.

Ja, resterna från det förflutna som existerar i en påverkar det nuvarande och det kommande.
Citera
2011-12-13, 19:33
Medlem
Som ateist har jag svårt att tro på karmakonseptet, utanför en enskild livslängd (det är väll snarare socio-moralisk logik i analogi med de kritstnas gyllene regel.) . Reinkarnationen är själva haken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in