Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Gripen kan även ta mindre last än flera andra moderna flygplan ( som tex F-16 Block 50/52+) och kan därför behöva byta last för sin nya roll.
Just den biten tror jag är ett väldigt litet problem för Gripen i jämförelse med utländska konkurrenter.
Swingrolebiten har praktiskt taget väldigt liten betydelse. Piloten är ändå en begränsning i slutändan och han eller hon kan inte utföra tre olika typer av uppdrag samtidigt ändå..
Det är Multirolekapaciteten som är det viktiga!
Tror att Gripens lastlapacitet är fullt tillräcklig i förhållande till planets räckvidd och tänkta uppgifter!
Om man jämför med F-16 så har det planet en mycket större (iaf i teorein) maximal vapenlast men en fulllastad F-16 med bomber har mycket kortare auktionsradie än normalt, och flyger MYCKET sämre i luften.. Den maximala vapenlasten är i detta fall mycket mer "teoretisk" än praktiskt tillämpningsbar.
Den normala vapenlasten för ett amerikanskt atackflygplan över Afghanistan brukar typ vara TVÅ laserstyrda bomber. Mer vill man ogärna flyga med har jag fått förklarat för mig utav branchfolk.
Även när det gäller jaktrobotar är Gripens kapacitet förmodligen fullt tillräcklig, i nuläget..
Gripens begränsade vapenkapacitet är nog flygplanets minsta problem