2009-10-22, 23:01
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jesus jag dör. tack för att du påpekar små ord. säg mig alla moderna multifole platformar idag är också swingrole. ett ord som inte används "lika ofta" för folk brukar veta vad man snackar om.

Så kan du sluta att idiotförklara folk så kan v få en debatt. istället.

plus att du har helt fel. man kan faktiskt ta med sig vapen system och utrustning för samtliga roller på samma gång.
I Svenska flygvapnet är sannolikheten för det ganska låg, då man endast har 8 spaningskapslar ( om man vill vara renodlad spaningsplattform) och ett ganska begränsat antal FLIR-kapslar ( om man vill kunna genomföra kvalificerat attackuppdrag mot tex markmål med styrda bomber).
Gripen kan även ta mindre last än flera andra moderna flygplan ( som tex F-16 Block 50/52+) och kan därför behöva byta last för sin nya roll.

Swing betyder att du kan byta roll ( J-A-S) i Gripens fall.
Multi betyder att du kan flera saker - Jakt och attack ( du behöver inte byta roll).

De flesta moderna stridsflygplan har även ett större antal olika mode som deras radar kan arbeta i, för att upptäcka olika slags mål.
Citera
2009-10-22, 23:16
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
I Svenska flygvapnet är sannolikheten för det ganska låg, då man endast har 8 spaningskapslar ( om man vill vara renodlad spaningsplattform) och ett ganska begränsat antal FLIR-kapslar ( om man vill kunna genomföra kvalificerat attackuppdrag mot tex markmål med styrda bomber).
Gripen kan även ta mindre last än flera andra moderna flygplan ( som tex F-16 Block 50/52+) och kan därför behöva byta last för sin nya roll.

Swing betyder att du kan byta roll ( J-A-S) i Gripens fall.
Multi betyder att du kan flera saker - Jakt och attack ( du behöver inte byta roll).

De flesta moderna stridsflygplan har även ett större antal olika mode som deras radar kan arbeta i, för att upptäcka olika slags mål.

Ja naturligtvis. vad jag vill fram till är att detta inte är något specielt i sig självt, och att alla moderna plattformar är konstruerade för många roller.
Citera
2009-10-22, 23:31
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Ja naturligtvis. vad jag vill fram till är att detta inte är något specielt i sig självt, och att alla moderna plattformar är konstruerade för många roller.
Och det jag försöker få fram är att Gripens J-A-S har ganska liten betydelse, då de flesta övriga flygplan i världen även de kan använda 'spanings-mode' på sin radar och använda diverse kapslar för spaning.
I många flygvapen/flygstridskrafter är även modern FLIR-kapsel i det närmaste standard, vilket det inte kan bli för Svenska Flygvapnet av diverse skäl.
Citera
2010-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
JAS-39 skulle få svårt stryk av F-22, F-15C och ett antal andra plan däremot skulle det nog ha en del att sätta emot östeuropeiska plan men det har ju mest att göra med JAS är beväpnad med AMRAAM.

Propaganda.

Det beror på så mycket annat.

har svårt att tro att en gammal f-15 skulle ha en chans mot en gripen??? jag kan dock ha fel men är dte inte lite konstigt att en f-15 för 29 miljoner dollar skulle kunna ta en 79 milj dolla gripen??? efter vad jag har hört och sett så ligger jas långt fram innom flygindustrin. spöade inte jas skiten un f-15 på red flag?
Citera
2010-11-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Har inte utvecklingen för meteor hållit på väldigt länge, jag får en känsla av att Europa alltid är steget efter USA och när vi har prylar som dom använder så kommer dom med något nytt.

Jag tror vi måste släppa lös tyskarna lite mer i vapenverkstaden så vi få lite innovationer, har Europa kommit med något nyskapande på länge ö.h.t

Amerikanarna är inte så bra som de säger innom vapenindustrin. de säger att deras vapen ska bli så bra men de blir aldrig så bra som de säger. tex f-22 raptor... de säger att den inte kan synas på radar men det gäller bara om planet flyger rakt mot radarn
Citera
2010-11-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
för och nackdelar med olika plan.

ett jas kostar ca 500miljoner (hela programmet 100miljarder) och ett f-22 dinosaurie ca 3miljarder! f-35 strax över 100miljoner och rafale/europhighter lite över 100 (kanske 120) om jag inte missminner mig.

man kan alltså köpa 6st jas för ett f-22 och beronde på vad man hade tänkt sig så kanske 6st jas är bättre att ha än ett f-22.

en nackdel med jasplanen är ju att man tydigen inte har några bra nya vapen till dom (stort taktiskt misstag att inte låta bofors/saab/ericsson utveckla 3-4 olika vapen i samma veva som man började bygga kärrorna, man skulle då ha kunnat sälja helhetslösningar och exportsuccen hade varit ett faktum, utvecklingskostnaden hade då fördelats på många fler, en egen motor hade heller inte varit fel)

sverige skulle inte kunna utrusta sina jas med vapen om det blev krig enligt vad jag hört, så det är mest show s a s.

Su-27 är ett bombplan som har en drös mig-29 som ska skydda dom på uppdrag om jag förstått rätt. ryssarna skiter nog blankt i radarsignaturer. tror dom har nån kolla-bakåt-skjut-bakåt funktion på sina kärror nu för tiden.

när gamla östtyskland upplöstes så kom man över en massa ryska robotar, dom var tydligen "the shit", och långt mycket bättre än nato/usa-junket (detta hade man ingen aning om, kalldusch).

det är väl på gång lite olika vapen till typhoonen som naturligtvis även ska hängas på på jasplanen när dom blir klara (grattis, snabben!).

ett f-22 är nog överlägset allt annat i dagsläget, dom har tydligen nån överjävlig radar som är svår att detektera när den används. sen är den ju stealthig också. endast f-35 är lite stealthig den med, alla andra är inte det. tydligen kan man skicka upp ett f-22 för att ta hand om ett tiotal f-15/16 utan problem (dom kan inte ens låsa på planet).

stealth kommer nog i framtiden inte vara så viktigt eftersom man antagligen kommer kunna följa flygplan som åker genom gsm-näten tex (smart).

personligen tror jag rankingen ser ut så här baserat på flygplanens förmågor.

f-22
f-35/typhoon/rafale
jas
mig/su

men det kan nog vara en hel del andra saker som avgör viket som blir bäst i praktiken om det blir krig, tex långa serviceintervaller, enkelt att meka, bränsletörst, stryktålighet, kostnad, typ av vapen (ålder, hur effektiva etc) och antal vapen (och även kostnaden för dessa) etc etc etc.

tror typhoon och ryssarna blir dom bästa i praktiken när det väl gäller, men jas är säkert tillräckligt bra för oss. jas ska få ny motor har jag hört.

snart kommer även neuron, som säkerligen kommer bli mycket bra och iom det så är allt annat gammalt skit som inte är ens värt sin vikt som skrot.

ett jas kostar 75 miljoner dollar en f-22 200 miljoner dollar ... vet ej priset på rafaele eller f-35 men dem e bra mycket dyrare än ett jas
Citera
2010-11-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theswekebab
ett jas kostar 75 miljoner dollar en f-22 200 miljoner dollar ... vet ej priset på rafaele eller f-35 men dem e bra mycket dyrare än ett jas

Vet inte om du noterade det, men inläggen är 2 år gamla...

Dessutom så tror jag ingen vet priset på F-22 och F-35, allra minst amerikanarna. Priset går bara upp hela tiden allteftersom. Rafalen skall vara minst dubbelt så dyrt som Gripen. Sedan är ju inköpet inte det viktigaste utan priset över tiden med systemet och uppgraderingar och driftskostnader osv. Då lär gripen vara mindre än hälften av rafale. Kanske bara 35-40% i totalkostnad.
Citera
2010-11-16, 23:56
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Amerikanarna är inte så bra som de säger innom vapenindustrin. de säger att deras vapen ska bli så bra men de blir aldrig så bra som de säger. tex f-22 raptor... de säger att den inte kan synas på radar men det gäller bara om planet flyger rakt mot radarn
Lol. Vad har du läst det?
Citera
2010-11-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Lol. Vad har du läst det?

Han måste nog bara vara ironisk ?
Citera
2010-11-18, 22:09
Medlem
Citat:
har svårt att tro att en gammal f-15 skulle ha en chans mot en gripen??? jag kan dock ha fel men är dte inte lite konstigt att en f-15 för 29 miljoner dollar skulle kunna ta en 79 milj dolla gripen??? efter vad jag har hört och sett så ligger jas långt fram innom flygindustrin. spöade inte jas skiten un f-15 på red flag?

Gripen har övat mot F-15 vid i alla fall ett par tillfällen..

Gripen är förmodligen något sånär jämbördig med F-15 och även Eurofightern men vilken utav kärrorna som skulle vinna en luftstrid har mera att göra med stridsledningen (och piloten) än själva flygplanet i sig!
Citera
2010-11-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil

Just den biten tror jag är ett väldigt litet problem för Gripen i jämförelse med utländska konkurrenter.
Swingrolebiten har praktiskt taget väldigt liten betydelse. Piloten är ändå en begränsning i slutändan och han eller hon kan inte utföra tre olika typer av uppdrag samtidigt ändå..
Det är Multirolekapaciteten som är det viktiga!

Tror att Gripens lastlapacitet är fullt tillräcklig i förhållande till planets räckvidd och tänkta uppgifter!

Om man jämför med F-16 så har det planet en mycket större (iaf i teorein) maximal vapenlast men en fulllastad F-16 med bomber har mycket kortare auktionsradie än normalt, och flyger MYCKET sämre i luften.. Den maximala vapenlasten är i detta fall mycket mer "teoretisk" än praktiskt tillämpningsbar.

Den normala vapenlasten för ett amerikanskt atackflygplan över Afghanistan brukar typ vara TVÅ laserstyrda bomber. Mer vill man ogärna flyga med har jag fått förklarat för mig utav branchfolk.

Även när det gäller jaktrobotar är Gripens kapacitet förmodligen fullt tillräcklig, i nuläget..

Gripens begränsade vapenkapacitet är nog flygplanets minsta problem
Senast redigerad av Macke85 2010-11-18 kl. 22:33.
Citera
2011-01-10, 16:03
Medlem
Är det inte så att alla radar system ska kunna se alla stealth flygplan? men problemet är att man måste öka känsligheten på radarn å då blir det så många olika objekt så att man inte kan urskilja ett flygplan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in