2008-03-17, 19:57
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Kan ge dig lite mer info

MBDA och Saab har åter provskjutit radarjaktroboten Meteor från Gripen. Denna gång med aktiv målsökare, aktiv datalänk och aktivt zonrör. Provet gick bra, och programmet går nu in i en ny fas med serieförberedelser.
Jo jag vet att de håller på och testar, frågan här var hur du kunde veta att Gripen skulle vara operationell med den 2010 när inte ens riksdagen tagit beslut om att köpa den (väldigt troligt att de kommer att göra det dock). Att antyda att man har hemliga källor imponerar inte på mig, jag tror att de som har riktig hemlig info inte går och postar den på Flashback.
Citera
2008-03-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Jo jag vet att de håller på och testar, frågan här var hur du kunde veta att Gripen skulle vara operationell med den 2010 när inte ens riksdagen tagit beslut om att köpa den (väldigt troligt att de kommer att göra det dock). Att antyda att man har hemliga källor imponerar inte på mig, jag tror att de som har riktig hemlig info inte går och postar den på Flashback.
Har aldrig sagt något om hemliga källor ? Lägg inte massa ord i min mun ..Det var du som nämde att Meteor inte kommer vara operationell förens 2112-2113 först när Euorfightern skulle ha den.
Sedan om du läste mitt tidigare inlägg så stod det att man nu börjar så sakterliga att starta upp produktionen. Vilket du med tidigre förkastade .

Edit la till
Senast redigerad av Hansol 2008-03-17 kl. 20:36.
Citera
2008-03-17, 22:00
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Har aldrig sagt något om hemliga källor ? Lägg inte massa ord i min mun ..Det var du som nämde att Meteor inte kommer vara operationell förens 2112-2113 först när Euorfightern skulle ha den.
Sedan om du läste mitt tidigare inlägg så stod det att man nu börjar så sakterliga att starta upp produktionen. Vilket du med tidigre förkastade .

Edit la till
Ok var kommer den att vara operationell då?
Citera
2008-03-17, 22:22
Medlem
Mja...kollade lite på mbda´s hemsida - man fick väl inget entydigt svar men ja..:

A full development programme, agreed by all six nations, is already in place and includes the key project milestones that will measure both progress and success. Development will be completed by 2010 followed by the introduction into service on Typhoon, Rafale and Gripen.

http://www.mbda-systems.com/mbda/site/FO/scripts/siteFO_contenu.php?lang=EN&noeu_id=123
Citera
2008-03-17, 22:38
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewert
Mja...kollade lite på mbda´s hemsida - man fick väl inget entydigt svar men ja..:

A full development programme, agreed by all six nations, is already in place and includes the key project milestones that will measure both progress and success. Development will be completed by 2010 followed by the introduction into service on Typhoon, Rafale and Gripen.

http://www.mbda-systems.com/mbda/site/FO/scripts/siteFO_contenu.php?lang=EN&noeu_id=123
Precis vad jag sagt tidigare att testen fortsätter till 2010.
Citera
2008-03-17, 22:46
Medlem
Citat:
Precis vad jag sagt tidigare att testen fortsätter till 2010.
Utprovningsenlopen avslutas 2009 ja.

Om du läser sista raden som Evert citerar vilka individer står det som användare ?

Edit la till
Citera
2008-03-17, 23:01
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Utprovningsenlopen avslutas 2009 ja.

Om du läser sista raden som Evert citerar vilka individer står det som användare ?

Edit la till
Jo jag medger att jag snöade in på att diskussionen om Meteor kom ur diskussion om den som ett vapen till Gripen och missade vad du menade. Jag har dock inte sätt någon källa hittills på att den kommer att vara operationell 2010. Vad som står i Everts länk är att utvecklingen kommer att vara färdig senast 2010 och att det kommer att följas av att den tas i tjänst med Typhoon, Rafale och Gripen. Det står inte att den kommer att tas i tjänst 2010, det utesluter det inte heller.
Citera
2008-03-17, 23:04
Medlem
Citat:
Jo jag medger att jag snöade in på att diskussionen om Meteor kom ur diskussion om den som ett vapen till Gripen och missade vad du menade. Jag har dock inte sätt någon källa hittills på att den kommer att vara operationell 2010. Vad som står i Everts länk är att utvecklingen kommer att vara färdig senast 2010 och att det kommer att följas av att den tas i tjänst med Typhoon, Rafale och Gripen. Det står inte att den kommer att tas i tjänst 2010, det utesluter det inte heller.

Och med dessa ord har jag sagt mitt gällande Meteor. Vi kanske kan återkomma framåt 2010 så får vi väl se hur det vart .
Citera
2008-03-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewert

Lite mer utförlig info ang senaste testet plus framtid.
http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/client/modele.pl?session=dae.34556539.1205452460.RbhH3n8A AAEAACqNSiYAAAAN&manuel_call_prod=92139&manuel_cal l_mod=release&modele=jdc_inter
Citera
2009-10-22, 15:42
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigAndAlmighty
Jo, precis. Men eftersom att Jas (Jakt Attack Spaning) är ett multiplan så borde prestandat vara sämre mot renodlade jaktplan?
Varför tror du det? multirole betyder ju bara att fler system är intergrerade och att du har möjlighet att ställa om under flight.

Verkar som många inte riktigt förstår vad mulitrole egentligen är och problematiken bakom det..
Citera
2009-10-22, 22:45
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Varför tror du det? multirole betyder ju bara att fler system är intergrerade och att du har möjlighet att ställa om under flight.

Verkar som många inte riktigt förstår vad mulitrole egentligen är och problematiken bakom det..
Nu snackar du om Swingrole - vilket menas att du kan byta roll med en knapptryckning, ganska meningslöst då du ändå kan behöva landa för att byta beväpning + övrig utrustning.

Multirole betyder att flygplanet fungerar både som jakt och attackflygplan.
Citera
2009-10-22, 22:54
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nu snackar du om Swingrole - vilket menas att du kan byta roll med en knapptryckning, ganska meningslöst då du ändå kan behöva landa för att byta beväpning + övrig utrustning.

Multirole betyder att flygplanet fungerar både som jakt och attackflygplan.

Jesus jag dör. tack för att du påpekar små ord. säg mig alla moderna multifole platformar idag är också swingrole. ett ord som inte används "lika ofta" för folk brukar veta vad man snackar om.

Så kan du sluta att idiotförklara folk så kan v få en debatt. istället.

plus att du har helt fel. man kan faktiskt ta med sig vapen system och utrustning för samtliga roller på samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in