2011-01-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gripen är förmodligen något sånär jämbördig med F-15

Menar du F-15A från 70-talet eller något från 2010-talet som F-15K?
Citera
2011-01-10, 17:32
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theswekebab
Amerikanarna är inte så bra som de säger innom vapenindustrin. de säger att deras vapen ska bli så bra men de blir aldrig så bra som de säger. tex f-22 raptor... de säger att den inte kan synas på radar men det gäller bara om planet flyger rakt mot radarn
Det är så med vissa länder att dom slår sig på bröstet å tycker en massa. Men när det väl kommer till kritan så är det inte så bra som dom vill ha det till. Ta en sådan sak som HMS Gotland som spred skräk bland Amerikanska ubåts jägare och lyckades utföra en låtsas attack på Hangarfartyget USS Ronald Reagan ! Men sedan är allt inte skit från USA men allt är inte bra heller som vissa här påstår
Citera
2011-01-10, 18:30
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Det är så med vissa länder att dom slår sig på bröstet å tycker en massa. Men när det väl kommer till kritan så är det inte så bra som dom vill ha det till. Ta en sådan sak som HMS Gotland som spred skräk bland Amerikanska ubåts jägare och lyckades utföra en låtsas attack på Hangarfartyget USS Ronald Reagan ! Men sedan är allt inte skit från USA men allt är inte bra heller som vissa här påstår
Gotland övade med USN i 2 år och deltog i en rad olika styrda övningar.
Citera
2011-01-11, 02:56
Medlem
kmrdzs avatar
Gripen kan allt bita ifrån sig duktigt om man endast ska titta på specifikationer. Det finns flygplan som är bättre på pappret men Gripen är på intet sätt något dåligt plan.

I en skarp situation spelar dock tusen saker in förutom flygplanstypen.
Citera
2011-01-11, 07:42
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Gotland övade med USN i 2 år och deltog i en rad olika styrda övningar.
Och bet i från sig ordentligt ja som jag skrev. Allt som glimmar är inte guld, som ordspråket lyder
Citera
2011-01-11, 17:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Och bet i från sig ordentligt ja som jag skrev. Allt som glimmar är inte guld, som ordspråket lyder
Ja, själva målet med övningarna var att Gotland skulle smyga sig på Hangarfartygfartygsstridsgruppen.

Om det inte varit en övning så skulle det bli svårt för Gotland att ens få skottläge på Hangarfartyget.
Citera
2011-01-11, 18:20
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Ja, själva målet med övningarna var att Gotland skulle smyga sig på Hangarfartygfartygsstridsgruppen.

Om det inte varit en övning så skulle det bli svårt för Gotland att ens få skottläge på Hangarfartyget.

Amerikansk media och militär skulle inte gått ut med det om allt var ''ofarligt''.
Citera
2011-01-11, 18:22
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Amerikansk media och militär skulle inte gått ut med det om allt var ''ofarligt''.
Vad skulle man inte gå ut med? att man haft en övning med Gotland, eller vad menar du.
Citera
2011-01-11, 18:26
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Vad skulle man inte gå ut med? att man haft en övning med Gotland, eller vad menar du.

http://www.youtube.com/watch?v=aoMj1TjNTFw
Jag litar inte alltid på media, men som sagt nämns amerikanska försvaret vid ett flertal gånger.
Citera
2011-01-11, 18:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
http://www.youtube.com/watch?v=aoMj1TjNTFw
Jag litar inte alltid på media, men som sagt nämns amerikanska försvaret vid ett flertal gånger.
Ja, man har övat med ubåten i 2 år - alltså själva planen med sammarbetet.

Gotland har mycket begränsad uthållighet för att jaga Hangarfartyg i Stilla havet på "riktigt".

Nu är vi OT, och jag har redan fått 2 tillsägelser om detta de senaste dagarna.
Citera
2011-01-11, 21:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Tycker förstås att ett jämförelse av olika plan åtminstone i ett steg göras med samma radar och med samma beväpning för att få reda på vilket flygplan som är bäst.
Sedan är det ju förstås att den slutliga kombinationen ab flygplan och vapen som spelar roll.
Citera
2011-01-11, 22:29
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ja, man har övat med ubåten i 2 år - alltså själva planen med sammarbetet.

Gotland har mycket begränsad uthållighet för att jaga Hangarfartyg i Stilla havet på "riktigt".

Nu är vi OT, och jag har redan fått 2 tillsägelser om detta de senaste dagarna.

Nu är inte jag speciellt kunnig inom just detta område, men verkar det inte ganska konstigt att dom övade 2 år och kunde fortfarande inte hitta HMS Gotland?

Och sen en sak till, bara en tanke, varför öva med ett hangarfartyg i ett kustområde(mot en ubåt som är byggd för kustnära jakt) om inte det kan hända i framtiden? Med detta i tanke så tror jag nog att hangarfartygen och deras bg är så oövervinnerlig som du tror, dock att det skulle vara ett suicide mission för Svenskarna.

on-topic, Jas är bättre än F-15, vilken sort man än jämför med. Iaf på pappret eftersom man inte har haft gripen i strid än. Varför jag tror detta? Jo för att JAS har nyare datorer, nyare och mer avancerad avionik. Och om det spöade de flesta USA-plan på red-flag i Alaska så är det nog sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in