2008-03-11, 08:06
Medlem
balzams avatar
Bor man hemma och låter föräldrarna stå för matkostnaderna borde siffran ligga rätt lågt. Men under tiden man studerar och slarvar med matlådan brukar åtminstonde 1000 kr spenderas på lunch, stressiga frukostar och fika på rasterna.
Citera
2008-03-11, 08:21
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Lite av den inställningen har jag också haft.. Tyvärr.. fan jag gillar verkligen mat och så, men bevisligen kan jag inte handla "rätt".

När ni handlar, handlar ni för en vecka då? Eller kör ni för hela månaden?

Idag lagade jag potatisplättar med bacon, och stuvade morötter till det. Totalkostnaden för den måltiden (ca 6 portioner) blev ca 50 kr. 3 portioner hamnade i frysen.
(köpte ägg och potatis resten hade jag hemma)

Jag handlar för väldigt korta perioder, har aldrig haft framförhållningen att göra en matlista som man sedan ska följa. Jag passerar den lokala mataffären på väg hem från jobbet och köper mjölk ägg och allt annat som används dagligen. Jag försöker undvika att köpa kött som brukar vara väldigt dyrt utan sparar det hellre till då vi åker och storhandlar på en billigare affär som jag kanske gör 2 ggr/Månad.
Citera
2008-03-11, 15:21
Medlem
Coolcittes avatar
Nettos kartoffelmos, det är grejer det! Sen varierar jag ju självklart mellan köttbullar, korv, fiskpinnar under vardagarna, och lyxar till det på helgerna istället. Då kommer man undan billigt!
Citera
2008-03-11, 16:39
Medlem
MadamMims avatar
Runt 3000.
Citera
2008-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Lite av den inställningen har jag också haft.. Tyvärr.. fan jag gillar verkligen mat och så, men bevisligen kan jag inte handla "rätt".

När ni handlar, handlar ni för en vecka då? Eller kör ni för hela månaden?

Idag lagade jag potatisplättar med bacon, och stuvade morötter till det. Totalkostnaden för den måltiden (ca 6 portioner) blev ca 50 kr. 3 portioner hamnade i frysen.
(köpte ägg och potatis resten hade jag hemma)
Ett bra initiativ! Rotsaker och grönsaker överhuvudtaget är bra mat om man vill äta gott men billigt. Ett tips är att handla i en grönsakshandel om ni bor så att ni kan det, det sparar ni några kronor på. Detsamma gäller kött och din lokala kötthandel. Varför köpa 400 gram plastförpackad blandfärs på Willys för 30 spänn, när jag kan köpa den för 44 kronor kilot hos min lokala kötthandlare, och dessutom få den helt färskmald? Okej, det är inte så många kronors skillnad, men slår man ut det på ett år så blir det pengar. En klok man sade en gång att det man blir rik på är inte en hög inkomst, utan låga utgifter. Det ligger mycket i det.

Nu har du i alla fall fattat grejen - storkok. Det tar inte mycket längre tid att göra sex portioner potatisplättar än två. Detsamma gäller allt annat som går att frysa in eller som håller sig länge i kylskåpet. Några tips på sådant som jag gjort stora satser av:

Tonfiskssallad
Tonfisk i vatten, konserv
Majskorn, konserv
Gul lök
diverse rotsaker och grönsaker (morot, persiljerot, paprika, broccoli etc.)

Skär alla rot- och grönsaker i lagom stora bitar. Hacka löken. Blanda med tonfisk och majs och tillsätt lite av din favoritolja, salta, peppra och du är klar.

Förvarar du den här i en burk med tätt lock så håller den sig en vecka i kylskåpet utan problem.

Återkommer med fler förslag.
Citera
2008-03-12, 20:08
Medlem
ca 2 K på 2.5 pers skulle jag gissa på. Exklusive lunch ute. Största kostnaden blir på helgerna då det ofta blir lite dyrare råvaror.
Citera
2008-03-12, 20:26
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
10-13k per månad för mat och hushållsprodukter. 3 personer i familjen.

Seriöst?

Vad handlar du egentligen? Guld?
Citera
2008-03-13, 01:03
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ett bra initiativ! Rotsaker och grönsaker överhuvudtaget är bra mat om man vill äta gott men billigt. Ett tips är att handla i en grönsakshandel om ni bor så att ni kan det, det sparar ni några kronor på. Detsamma gäller kött och din lokala kötthandel. Varför köpa 400 gram plastförpackad blandfärs på Willys för 30 spänn, när jag kan köpa den för 44 kronor kilot hos min lokala kötthandlare, och dessutom få den helt färskmald? Okej, det är inte så många kronors skillnad, men slår man ut det på ett år så blir det pengar. En klok man sade en gång att det man blir rik på är inte en hög inkomst, utan låga utgifter. Det ligger mycket i det.

Nu har du i alla fall fattat grejen - storkok. Det tar inte mycket längre tid att göra sex portioner potatisplättar än två. Detsamma gäller allt annat som går att frysa in eller som håller sig länge i kylskåpet. Några tips på sådant som jag gjort stora satser av:

Tonfiskssallad
Tonfisk i vatten, konserv
Majskorn, konserv
Gul lök
diverse rotsaker och grönsaker (morot, persiljerot, paprika, broccoli etc.)

Skär alla rot- och grönsaker i lagom stora bitar. Hacka löken. Blanda med tonfisk och majs och tillsätt lite av din favoritolja, salta, peppra och du är klar.

Förvarar du den här i en burk med tätt lock så håller den sig en vecka i kylskåpet utan problem.

Återkommer med fler förslag.

Tackar tackar!

Nu är det dessvärre så illa att jag inte klarar av att äta något som helst som har bott i vatten. fisk/räkor mm. Men tjejen var intresserad av receptet.

Jag gjorde en rotsaksgratäng för ett par veckor sedan. men den blir alldeles vidrig när man tinar den efter att ha varit i frysen. Den blir liksom "pulvrig/mjölig" i konsistensen.. Någon som vet om man kan motverka det på något vis? Jag trodde att potatisen skulle hjälpa till med stärkelse.. men icke då..

idag handlade vi dessutom 4 kg köttfärs som vi fryste in i förpackningar om ca 500 gram. Nästa gång blir det storkok på köttbullar och pannbiff för att frysa in.

Ingen som kan ge ett exempel på er matbudget varje månad? Hur mycket ni lägger på varje matvara som t ex kött.
Citera
2008-03-13, 17:40
Medlem
200-300 beror lite på hur mycket pengar jag har. Försöker att laga det mesta hemma å inte käka ut allt för ofta.
Citera
2008-03-13, 17:48
Medlem
Provokatörens avatar
Vardagarna blir det ca 400kr. På helgen går det väl sisådär 350kr. (mat)
Citera
2008-03-13, 17:59
Medlem
Helle031s avatar
2 st limpor jättefranska - ca 42 kr
3 st enliters Bravojuice - ca 40 kr
1 st präst eller grevéost - ca 60 kr
1 st paket rökt skinka - ca 30 kr

=

ca 170 kr men säg 200 kr i veckan

Jag lagar nästan aldrig mat.
Citera
2008-03-13, 18:05
Medlem
16000 i månaden på 2 studenter. Och vi käkar hyfsad mat även om det inte blir så mycket oxkött. Det gäller att bunkra när det är billigt... =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in