Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Lite av den inställningen har jag också haft.. Tyvärr.. fan jag gillar verkligen mat och så, men bevisligen kan jag inte handla "rätt".
När ni handlar, handlar ni för en vecka då? Eller kör ni för hela månaden?
Idag lagade jag potatisplättar med bacon, och stuvade morötter till det. Totalkostnaden för den måltiden (ca 6 portioner) blev ca 50 kr. 3 portioner hamnade i frysen.
(köpte ägg och potatis resten hade jag hemma)
Ett bra initiativ! Rotsaker och grönsaker överhuvudtaget är bra mat om man vill äta gott men billigt. Ett tips är att handla i en grönsakshandel om ni bor så att ni kan det, det sparar ni några kronor på. Detsamma gäller kött och din lokala kötthandel. Varför köpa 400 gram plastförpackad blandfärs på Willys för 30 spänn, när jag kan köpa den för 44 kronor kilot hos min lokala kötthandlare, och dessutom få den helt färskmald? Okej, det är inte så många kronors skillnad, men slår man ut det på ett år så blir det pengar. En klok man sade en gång att det man blir rik på är inte en hög inkomst, utan låga utgifter. Det ligger mycket i det.
Nu har du i alla fall fattat grejen - storkok. Det tar inte mycket längre tid att göra sex portioner potatisplättar än två. Detsamma gäller allt annat som går att frysa in eller som håller sig länge i kylskåpet. Några tips på sådant som jag gjort stora satser av:
Tonfiskssallad
Tonfisk i vatten, konserv
Majskorn, konserv
Gul lök
diverse rotsaker och grönsaker (morot, persiljerot, paprika, broccoli etc.)
Skär alla rot- och grönsaker i lagom stora bitar. Hacka löken. Blanda med tonfisk och majs och tillsätt lite av din favoritolja, salta, peppra och du är klar.
Förvarar du den här i en burk med tätt lock så håller den sig en vecka i kylskåpet utan problem.
Återkommer med fler förslag.