2008-02-29, 10:45
Medlem
MisterGGs avatar
Jag är nog fan sämst i världen på att handla "rätt".

Det blir alldeles för mycket spontanhandlande för min och tjejens del.. Skulle nog kunna dra ett snitt på runt 200 kr om dagen om man slår ut det på en månad. eller 170 kanske..

Ni som handlar för normala summor får väldigt gärna berätta vad ni handlar och vilka maträtter ni lagar för pengarna.. det är jävligt pinsamt att titta på kvittona i slutet på månaden och se att man handlat mat för 4500-5500 kr på två personer..
Citera
2008-03-09, 16:01
Medlem
Dardels avatar
Sen jag upptäckte en relativt nyöppnad liten underbar speceributik på hantverkargatan, har min matbudget rusat genom taket. Har haft några ovanligt stabila ekonomiska månader, vilket har resulterat i att jag köper mat för ca 3,500 kr per månad. Har varit mycket bra kött, samt många italienska korvar.
Citera
2008-03-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Jag är nog fan sämst i världen på att handla "rätt".

Det blir alldeles för mycket spontanhandlande för min och tjejens del.. Skulle nog kunna dra ett snitt på runt 200 kr om dagen om man slår ut det på en månad. eller 170 kanske..

Ni som handlar för normala summor får väldigt gärna berätta vad ni handlar och vilka maträtter ni lagar för pengarna.. det är jävligt pinsamt att titta på kvittona i slutet på månaden och se att man handlat mat för 4500-5500 kr på två personer..
Den här veckan gjorde jag två storkok enligt följande:

Soppa på rostade rot- och grönsaker

morötter, 1 kg
grön paprika, 4 st
palsternacka, 5 st
gul lök, 5 st
vitlök, 10 klyftor
passerade tomater
olivolja
grönsaksbuljong
salt
peppar
oregano
basilika
timjan

Jag rostade alla grönsakerna långsamt i ugnen med lite olivolja, sen mixade jag dem med buljong och tomater, och smakade av med kryddorna. Det blev till slut runt 3 liter soppa. Det frös jag in i portionsförpackningar, så man bara behöver ta ut en, värma i micron och göra en macka till så har man lunch.

Grönsakerna och tomaterna kostade väl runt 40 kronor, resten är ju förbrukningsvaror man har hemma, så säg att det gick på en femma till. 45 kronor för åtta portioner soppa blir 5:60 per portion. Gott är det också.

Köttfärssås

hela tomater på burk, 6 burkar
nötfärs, 800g
gul lök, 4 st
vitlök, 3 st solovitlökar
olivolja
salt
peppar
oregano
basilika

Totalkostnad: 6 x 3 (tomater) + 44 (färs, från min lokala kötthandlare) + 10 kronor för resten (förbrukningsvaror) = 72 kronor, säg 75 för syns skull. Det blev nog med sås för att det skulle räcka till en hel form (fyra portioner) lasagne och sju portioner som hamnade i frysen.

Jag gjorde alltså sammanlagt 19 portioner mat för under 150 spänn. Säg 200 spänn om du måste köpa hem kryddor och sånt, och 225 om du måste köpa olivolja också - det blir ändå bara knappt 12 kronor per portion.

EDIT: Okej, det blir snarare 200 spänn, 250 med kryddor och olja, eftersom jag ju faktiskt gjorde lasagne, där använde jag mjölk för 3 kr, ost för 15kr och lasagneplattor för 20 kr.
Senast redigerad av Caine777 2008-03-09 kl. 17:04.
Citera
2008-03-09, 16:48
Medlem
-jOE!s avatar
Jag lägger sjukt mycket pengar på mar har jag upptäckt, är dessutom student så jag fattar inte riktigt hur jag får det att gå ihop.

Äter ofta lunch ute, eller take-away, eftersom det är så tråkigt att laga mat till bara sig själv. Är värdelös på matlådor. Blir en hel del dyra grejer som laxfilé, goda ostar och fin skinka.

Runt 500-800 i veckan skulle jag gissa på. Blir det middagar så sticker det iväg ytterligare.
Citera
2008-03-09, 17:35
Medlem
master_bs avatar
Räknade ut häromveckan att jag lagt drygt 7500 kr på pizza 2007. Fyfan, 10 kg på det också.
Citera
2008-03-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av master_b
Räknade ut häromveckan att jag lagt drygt 7500 kr på pizza 2007. Fyfan, 10 kg på det också.
Jag lade exakt 59 kronor på pizza 2007.
Citera
2008-03-09, 18:43
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag lägger ut ungefär 1000 kronor i månaden så 250 i veckan. Jag bor själv och försöker köpa när det är billigt och storhandlar kanske 2 gånger i månaden, köper kött och kyckling och fryser in. Jag äter absolut inte instant-noodles utan lagar riktig mat som om jag vore en familj på fyra och fryser in eller tar resterna som matlåda. Jag äter inte bröd, vilket kan vara ganska dyrt med ost och pålägg.
Citera
2008-03-10, 20:46
Medlem
Runt 2500 till 3500 i månaden blir det nog, för mat till 2 personer.
Man skulle förmodligen kunna komma undan mycket billigare. Men jag tycker att maten är det sista man ska snåla med.
Citera
2008-03-10, 21:07
Bannlyst
Äter en massa kött och alltid det finaste ... Pappsen äger köttfabrik =)...
Citera
2008-03-10, 21:09
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYllan
Runt 2500 till 3500 i månaden blir det nog, för mat till 2 personer.
Man skulle förmodligen kunna komma undan mycket billigare. Men jag tycker att maten är det sista man ska snåla med.

Lite av den inställningen har jag också haft.. Tyvärr.. fan jag gillar verkligen mat och så, men bevisligen kan jag inte handla "rätt".

När ni handlar, handlar ni för en vecka då? Eller kör ni för hela månaden?

Idag lagade jag potatisplättar med bacon, och stuvade morötter till det. Totalkostnaden för den måltiden (ca 6 portioner) blev ca 50 kr. 3 portioner hamnade i frysen.
(köpte ägg och potatis resten hade jag hemma)
Citera
2008-03-10, 23:18
Medlem
Blodulvs avatar
10-13k per månad för mat och hushållsprodukter. 3 personer i familjen.
Citera
2008-03-11, 04:26
Bannlyst
Lägger ut ca. 700 - 1000 SEK / vecka på mat. Äter väldigt sällan ute nu för tiden.
Ibland tömmer jag frysen och då inhandlas endast mjölk och dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in