Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Jag är nog fan sämst i världen på att handla "rätt".
Det blir alldeles för mycket spontanhandlande för min och tjejens del.. Skulle nog kunna dra ett snitt på runt 200 kr om dagen om man slår ut det på en månad. eller 170 kanske..
Ni som handlar för normala summor får väldigt gärna berätta vad ni handlar och vilka maträtter ni lagar för pengarna.. det är jävligt pinsamt att titta på kvittona i slutet på månaden och se att man handlat mat för 4500-5500 kr på två personer..
Den här veckan gjorde jag två storkok enligt följande:
Soppa på rostade rot- och grönsaker
morötter, 1 kg
grön paprika, 4 st
palsternacka, 5 st
gul lök, 5 st
vitlök, 10 klyftor
passerade tomater
olivolja
grönsaksbuljong
salt
peppar
oregano
basilika
timjan
Jag rostade alla grönsakerna långsamt i ugnen med lite olivolja, sen mixade jag dem med buljong och tomater, och smakade av med kryddorna. Det blev till slut runt 3 liter soppa. Det frös jag in i portionsförpackningar, så man bara behöver ta ut en, värma i micron och göra en macka till så har man lunch.
Grönsakerna och tomaterna kostade väl runt 40 kronor, resten är ju förbrukningsvaror man har hemma, så säg att det gick på en femma till. 45 kronor för åtta portioner soppa blir 5:60 per portion. Gott är det också.
Köttfärssås
hela tomater på burk, 6 burkar
nötfärs, 800g
gul lök, 4 st
vitlök, 3 st solovitlökar
olivolja
salt
peppar
oregano
basilika
Totalkostnad: 6 x 3 (tomater) + 44 (färs, från min lokala kötthandlare) + 10 kronor för resten (förbrukningsvaror) = 72 kronor, säg 75 för syns skull. Det blev nog med sås för att det skulle räcka till en hel form (fyra portioner) lasagne och sju portioner som hamnade i frysen.
Jag gjorde alltså sammanlagt 19 portioner mat för under 150 spänn. Säg 200 spänn om du måste köpa hem kryddor och sånt, och 225 om du måste köpa olivolja också - det blir ändå bara knappt 12 kronor per portion.
EDIT: Okej, det blir snarare 200 spänn, 250 med kryddor och olja, eftersom jag ju faktiskt gjorde lasagne, där använde jag mjölk för 3 kr, ost för 15kr och lasagneplattor för 20 kr.