• 6
  • 7
2008-03-14, 19:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Nu är det lite svårt för mig att räkna ut en exakt kostnad. Jag delar nämligen bostad med min far, och då brukar han inhandla och laga till middagarna. Och sen ersätter jag honom med en klumpsumma varje månad för middagarna, och där även mitt bidrag till hyran/internet är inkluderad, och den summan kan variera lite med någon hundring vissa månader.

Sen får han spendera dom pengarna som han vill, bara jag får mina middagar. Så jag har inte så stor koll på exakt hur middagsbudgeten brukar ser ut. Men om jag ska uppskatta på ett ungefär och dela den summan på 4 veckor, så blir det väl ca. 200kr/vecka för middagarna gissar jag.

Övriga måltider som frukost, lunch, mellanmål och kvällsmål står jag för själv därimot. Och det brukar ligga i genomsnitt runt ca. 300kr/vecka. Allstå med middagsbudgeten totalt runt ca. 500kr/vecka.
Det är runt 30 kr per middag... Jag saknar verkligen tiden då man bodde hemma...
Citera
2008-03-16, 16:27
Medlem
Bor själv, student. Aldrig mer än 500 kr/vecka, oftast runt 200 kr/vecka.

Äter mycket baljväxter och bönor, blötlägger och kokar själv vilket är i stort sett gratis. Köper stora kvantiteter av lite dyrare varor som fisk, kaffe, bröd och frysvaror när det är extrapris. Äter sällan ute, har nästan alltid med mig matlådor. Köper aldrig halvfabrikat. Gör oftast flera portioner när jag lagar mat. Försöker köpa säsongsvaror som nästan alltid är det billigaste.

Ändå brukar jag köpa de lite dyrare märkena, köper det jag kan ekologiskt, mycket färska grönsaker och frukter, ost och dyrare bröd. Så det går att leva billigt ändå!
Citera
2008-03-17, 02:45
Medlem
glyos avatar
Kanske runt 4000 i månaden. Så runt tusen spänn per vecka.
Citera
2008-03-17, 16:40
Medlem
Student och lägger ca 6-700kr i veckan antar jag (exklusive dryck). Har samma problem som någon annan nämnde, jag köper mycket "specialprodukter" som används en gång och sedan står och blir gammalt. Dålig på att göra storkok och frysa in också, blir ofta att man bara lagar en portion åt gången.

Vissa veckor tar jag mig dock i kragen och planerar och gör storkok, då blir det nästan som en kick när man tänker på hundralapparna man sparar
Citera
2008-03-17, 18:11
Bannlyst
runt 1000kr i månaden skulle jag gissa.

Köper inget halvfabrikat. Brukar göra något storkok nån gång i veckan, typ som gulash, boeuf bourgignon, chicken ala king, köttfärsås etc etc. Tycker det är ganska kul att laga mat. Dock inte varje dag, framförallt inte när man kommer hem från jobbet. Därför passar storkok mig ganska bra..Har alltid ett tiotal olika rätter i frysen som jag endast behöver micra och koka ris/pasta/potatis till.
Citera
2009-01-20, 19:01
Medlem
Trinnits avatar
Jag tänker väcka den här tråden till liv igen, för jag börjar känna mig väldigt osäker på min matbudget och vill höra vad lite fler lägger ut på käk. Och då syftar jag på kostnad för en person.

1500kr sätter jag varje månad in på mitt matkonto, med andra ord ett snitt på 375 per vecka. Denna summa övertrasseras ganska saftigt varje månad. Jag försöker att ta reda på om det är jag som slösar, eller om jag helt enkelt har satt budgeten för lågt. Jag tycker inte att jag slösar. Jag äter nästan uteslutande lax och kyckling, och äter dagens till lunch någon gång per vecka. Jag köper hyfsat billiga varor, är ingen större gourmet, och tycker alltid att jag måste snåla med vad jag köper, likväl tar pengarna slut. Vad lägger ni? Och vad äter ni för något?
Citera
2009-01-20, 23:01
Medlem
runt 750kr i veckan skulle jag tippa på, så har det varit hittills iaf.. ska försöka dra ner den kostnaden, om det nu går.

de stora bovarna i dramat är goda ostar och kött, äter runt 1kg ost i veckan så bara på osten är det ju 15kr per dag som "försvinner"
Citera
2009-01-20, 23:02
Medlem
ca 800, skulle jag tro...
Citera
2009-01-21, 00:35
Medlem
arnold2k5s avatar
fördel med samboboende, vi bränner runt 4k men då äter jag kyckling minst 1 gång i veckan, ofta 2 vi har alltid MINST 3 sorters ost hemma osv.
allt det handlar om är planering, vi storhandlar 1 gång i veckan och brukar fylla kylskåpet rätt rejält för 6-800 kronor sen tillkommer ju mjölk osv för det mesta
(dricker själv mellan 6 och 10 liter i veckan)
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in