• 2
  • 3
2008-02-24, 00:03
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugmenot
Gå till vilken affär som helst, kolla på en LG eller Samsung LCD / TFT skärm som är tillverkad år 2007-2008 så märker du att dessa har flera gånger bättre bild än vad en CRT gör.
Finare är en rätt subjektiv sak. Det intressanta är om de är korrekta. VÄLDIGT många TFT-skärmar öser på med för mättade färger. Ser fint ut i spel, men är uselt när man jobbar med bilder. En annan rejäl svaghet i TFT är att det är svårt att få en svart bild. Kontrasten är bra, men rent svart bild funkar inte riktigt i och med att man alltid har backlighten igång. En CRT har av naturliga skäl inte samma problem. Att jämföra TFT och CRT är inte helt lätt heller eftersom det är få ställen som säljer nya bra CRT. Att jämföra med en 5-6 år gammal skärm duger inte riktigt eftersom CRT har svagheten att de åldras.
Citera
2008-02-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugmenot
Cognitive Dissident> DVI är bättre än VGA, svar ja.

Förstår inte hur du orkar argumentera emot, visst fungerar VGA PC1 till photoshop eller något annat skitprogram.

Nu pratade jag dock om HD filmer och spel på stor upplösning, där fungerar DVI mycket bättre än VGA/DSUB.

Och skillnaden är?

Jag har använt både VGA, DVI och kört filmer i HD 1080i 720p och märker ingen skillnad alls.

Spelat med båda på min 20" TFT och märker inte heller där nån skillnad...
Citera
2008-02-24, 09:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av störig
Och skillnaden är?

Jag har använt både VGA, DVI och kört filmer i HD 1080i 720p och märker ingen skillnad alls.

Spelat med båda på min 20" TFT och märker inte heller där nån skillnad...
I film och spel kan det vara svårt att se skillnad, men gäller det ren text så ser man det rätt lätt. Enklaste sättet att testa är att helt enkelt koppla båda kablarna mellan grafikkortet och skärmen och sen växla. Du får en helt annan skärpa om du har digital överföring.
Citera
2008-02-24, 10:53
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
I film och spel kan det vara svårt att se skillnad, men gäller det ren text så ser man det rätt lätt. Enklaste sättet att testa är att helt enkelt koppla båda kablarna mellan grafikkortet och skärmen och sen växla. Du får en helt annan skärpa om du har digital överföring.
Instämmer helt.

Den här tråden ligger fö fel, vad har det med Windows att göra?
Citera
2008-02-24, 12:05
Medlem
Flamespectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Den här tråden ligger fö fel, vad har det med Windows att göra?

Från början handlade tråden om hur man kunde få samma bildkänsla och kvalité på en TFT som en CRT i windows. Men allt verkar ha gått en aning off topic, eller så var det jag som var otydlig när jag skapade tråden.
Citera
2008-08-03, 19:18
Medlem
Har läst lite diverse trådar där folk påpekar att TFT är anpassade till en upplösning (som min 1280), och att allt annat blir suddigt, medans endel kan spela med 640/800 upplösning på sin TFT skärm utan problem. Så min fråga är: Är det möjligt genom någon modifiering eller liknande att spela utan suddig bild?

Känns som att byta tillbaka till CRT skärm för att bara spela CS är ett steg bakåt i tiden.

Sen känns det bara som detta var frågan, fast ingen har svarat på den?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in