2008-02-23, 21:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugmenot
Enligt mitt tyckte så äger TFT skärmar alla CRT i marknaden, har du inte testat TFT innan så bör du testa det då det är en grym teknik.

Finns ju DVI också till TFT skärmar, dessa med DVI får givetvis bättre bild än med vanliga VGA. Så kör med en DVI TFT skärm som har hög kontrast så kommer du förstå vad jag menar (förhoppningsvis).

varför är det givet att det blir bättre bild bara för att signalerna aldrig konverteras till analoga?
Citera
2008-02-23, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
varför är det givet att det blir bättre bild bara för att signalerna aldrig konverteras till analoga?

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Mycket bättre för HDTV filmer och spel, dessa är främst byggda till nya TFT skärmar.
Citera
2008-02-23, 21:47
Medlem
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Mycket bättre för HDTV filmer och spel, dessa är främst byggda till nya TFT skärmar.

Alltså jag vet vad dvi är för ngt (på en höft, har kanske inte kolla på specs på alla olika varianter).

Vad exakt är det som gör att det skulle vara speciellt bra för spel eller HDTV?

Om skärmen i sig är undermålig så spelar väl det mindre stor roll hur signalen skickas?
Citera
2008-02-23, 21:54
Medlem
Flamespectres avatar
Jag vet inte riktigt om det här är on eller off topic men jag sänkte gamman på grafikkortet till 4% (den stod på 9 innan) och kontrasterna blev bättre med mjukare pixlar ocksåvidare. Nästan som jag minns min gamla CRT.
Citera
2008-02-23, 21:55
Bannlyst
Citat:
Alltså jag vet vad dvi är för ngt (på en höft, har kanske inte kolla på specs på alla olika varianter).

Verkar som om du inte vet så mycket eftersom att du frågar.

Citat:
Vad exakt är det som gör att det skulle vara speciellt bra för spel eller HDTV?

Varför läser du inte länken jag gav istället för att fråga? Wikipedia finns för en anledning, all information finns ju där.

Citat:
Om skärmen i sig är undermålig så spelar väl det mindre stor roll hur signalen skickas?

DVI är ju bättre för "High Definition" som t.ex när man skall kolla på film eller spela spel med wide-screen i större format så är DVI mycket viktigt för att allting skall se så bra ut som möjligt.

DVI kabel ger alltså bättre bildkvalité vid HDTV filmer och spel med Wide-skärmar.
Citera
2008-02-23, 22:06
Medlem
Citat:
Bilden blir inte ett dugg sämre med nya TFT skärmar, du har nog jämfört med fel sorts skärm helt enkelt för de TFT skärmar som finns ute idag har jätte vacker bild även bättre kontrast och finare färger än vad gråa tråkiga CRT skärmar har..
du missuppfattar mig
Citera
2008-02-23, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av overwhelming
du missuppfattar mig

okej..
Citera
2008-02-23, 22:50
Medlem
Citat:
Verkar som om du inte vet så mycket eftersom att du frågar.

Så fråga får man bara göra ifall man inte vet något?

Citat:
Varför läser du inte länken jag gav istället för att fråga? Wikipedia finns för en anledning, all information finns ju där.

Jag har läst den sidan förut, och ser inget där som säger att bilden blir bättre även om själva skärmen är sämre bara för att signalen skickas digitalt hela vägen.

Citat:
DVI är ju bättre för "High Definition" som t.ex när man skall kolla på film eller spela spel med wide-screen i större format så är DVI mycket viktigt för att allting skall se så bra ut som möjligt.

DVI kabel ger alltså bättre bildkvalité vid HDTV filmer och spel med Wide-skärmar.

Det skulle alltså vara viktigare vid spelande och tittande på rörliga bilder med DVI än när man håller på med t.ex. photoshop eller dyl.?
Undrar hur jag klarar mig nu med bara vga trots att jag har en upplösning högre än de flesta 24"-tft.

En fråga till någon som kanske har lite koll:

Om man har relativt höga krav på en skärm, skulle man idag då bli nöjd med en TN-panel, eller är det uteslutande *VA man bör kolla på?
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2008-02-23 kl. 22:52.
Citera
2008-02-23, 23:19
Bannlyst
Cognitive Dissident> DVI är bättre än VGA, svar ja.

Förstår inte hur du orkar argumentera emot, visst fungerar VGA PC1 till photoshop eller något annat skitprogram.

Nu pratade jag dock om HD filmer och spel på stor upplösning, där fungerar DVI mycket bättre än VGA/DSUB.
Citera
2008-02-23, 23:28
Medlem
Citat:
Cognitive Dissident> DVI är bättre än VGA, svar ja.

Förstår inte hur du orkar argumentera emot, visst fungerar VGA PC1 till photoshop eller något annat skitprogram.

Nu pratade jag dock om HD filmer och spel på stor upplösning, där fungerar DVI mycket bättre än VGA/DSUB.

Var i menar du att skillnaden skulle ligga?
Om jag sitter i photoshop så ritas det ju upp fler pixlar på skärmen än om jag tittar på film. (dvs på min nuvarande skärm är stor del av skärmen svart om jag tittar på material i 1080p och på en TFT så antar jag att en liten mängd (230400 stycken om det är en 24" widescreen) pixlar är avstängda..

Har du någon källa på att man märker en praktisk skillnad mellan vga och dvi eller är du bara helt enkelt ute och trollar?
Citera
2008-02-23, 23:50
Bannlyst
Citat:
Har du någon källa på att man märker en praktisk skillnad mellan vga och dvi eller är du bara helt enkelt ute och trollar?

Haha, ta och håll käften. Seriöst, vill du inte läsa någon av de länkar jag postade så kan man tydligen inte banka vett i skallen på dig.

Allt står ju på wikipedia om vilken teknik DVI-porten använder sig av, fungerar VGA för dig så spelar det ingen roll vad jag säger då du redan bestämt dig för att använda det.

Använd google, som jag sa innan DVI är bättre för filmer i HDTV format på wide-screen skärmar.

Vill du istället ha den svenska versionen så kolla här istället,

http://sv.wikipedia.org/wiki/DVI

// BMN
Citera
2008-02-23, 23:52
Medlem
Okej, jag ger mig, du är uppenbarligen ett troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in