Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-23, 11:40
Medlem
Flamespectres avatar
För ett tag sen hade jag en CRT skärm istället för en TFT och bilden var avsevärt mycket bättre än den på min TFT skärm. Finns det möjlighet att förbättra bildkvalitén på skärmen så det blir lika bra?
Citera
2008-02-23, 13:50
Medlem
DennisOlofs avatar
Nej, det går inte.

Däremot är nya TFT skärmar bra mycket bättre än dem som man knåpade ihop för 4år sedan.

T.ex riktigt bra CRT skärmar har ju 0.20 dotpitch (avstånd mellan punkterna) bästa TFT jag har sett är 0.30, samt jag upplever punkterna på en TFT lite fyrkantiga om man tittar riktigt nära.

Föredrar vanlig mask som gör punkterna runta på CRT tekniken. Skarpare bild blir det också. Men det är vanesaker förmodligen
Citera
2008-02-23, 14:28
Bannlyst
Jag har en av de nya 22 tums LG TFT skärmar med 2ms och 5000:1 i kontrast givetvis har dessa mycket finare bild än vad alla andra TFT/CRT skärmar har.

Bilden har blivit mycket mycket finare och bättre än vad den var förr när man använde CRT.
Citera
2008-02-23, 19:11
Medlem
DennisOlofs avatar
bugmenot, det är sant, skillnaden på TFT jämfört med 4år sedan är ENORM.

Fortfarande är dock responsen nästan 0mb på en CRT skärm, det finns ju lite men man brukar ju räkna bort det. Där kommer nog inte TFT komma ikapp tror jag. Mycket svårt i alla fall.

Få se om skärmarna blir bättre, är sugen på att byta men skärmarna är dyra jämfört med superbilliga begagnade proffs CRT skärmar.
Citera
2008-02-23, 19:29
Medlem
Har också trott att CRT fortfarande har bättre bildkvalité men måste säga att min bild känns alldeless geggig jämfört med en modern LCD skärm. Har dock märkt att bilden blir märkbart sämre av cleartype-funktionen i windows, det kanske inte gäller alla LCD-skärmar men av det jag sett blir framförallt tecken oskarpa samt får små färgstörningar.
Citera
2008-02-23, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av overwhelming
Har också trott att CRT fortfarande har bättre bildkvalité.

Det har den inte Kanske bättre bild än de LCD skärmar som gjordes år 2004-2005 eller tidigare.

Gå till vilken affär som helst, kolla på en LG eller Samsung LCD / TFT skärm som är tillverkad år 2007-2008 så märker du att dessa har flera gånger bättre bild än vad en CRT gör.

Citat:
Ursprungligen postat av overwhelming
Har dock märkt att bilden blir märkbart sämre av cleartype-funktionen i windows, det kanske inte gäller alla LCD-skärmar men av det jag sett blir framförallt tecken oskarpa samt får små färgstörningar.

Bilden blir inte ett dugg sämre med nya TFT skärmar, du har nog jämfört med fel sorts skärm helt enkelt för de TFT skärmar som finns ute idag har jätte vacker bild även bättre kontrast och finare färger än vad gråa tråkiga CRT skärmar har..

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Fortfarande är dock responsen nästan 0mb på en CRT skärm, det finns ju lite men man brukar ju räkna bort det. Där kommer nog inte TFT komma ikapp tror jag. Mycket svårt i alla fall.

En bra TFT skärm har väl under 5ms, 5ms märker ögat ingenting i t.ex spel på jämfört med en 0ms som en CRT har.

Har du en TFT och spelar Counter-Strike eller något så är ju 5 milisekunder ingenting, du hinner göra headshot innan CRT:aren märker av något om du är tillräckligt skillad.

CRT skärmar är mycket mörkare och gör att man får ont i ögonen dessutom, inte alls lämpat för spel som vissa folk påstår.
Citera
2008-02-23, 19:56
Medlem
Jag har aldrig sett en TFT med sämre bild än en CRT
Citera
2008-02-23, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Jag har aldrig sett en TFT med sämre bild än en CRT

En gammal TFT har nog sämre bild, talar t.ex de som är vita tråkiga LCD/TFT skärmar som gjordes runt år 2003 som kanske har sämre bild, de nya som finns ute idag har jätte vacker skarpklar bild.
Senast redigerad av bugmenot 2008-02-23 kl. 20:13.
Citera
2008-02-23, 20:11
Moderator
Falukropps avatar
Jag skulle väl vilja påstå att det inte längre går att säga att TFT eller CRT-teknikerna är bättre eller sämre bildkvalitetsmässigt, så länge du kör TFT-skärmen i sin maximala upplösning. TFT klarar fortfarande inte skalning av bilden på ett tillfredsställande vis, men med bättre dotpitch borde det lösa sig också.

Bilden har väl lite olika karakteristik på TFT och CRT-skärmar, men ingen av teknikerna har någon så uppenbar svaghet att det går att säga att den andra är bättre längre.

Gillar man CRT-skärmar ska man väl hålla ögonen öppna för SED-tekniken som förhoppningsvis finns på marknaden inom ett par år. Kan rätt av säga att jag kommer slå till när tekniken kommit ur sin vagga, och de värsta barnsjukdomarna är åtgärdade.

Angående det där med uppdateringstider/responstider, det är jäkligt svårt att jämföra det, eftersom en CRT uppdaterar med horisontella svep, medans en TFT-skärm uppdaterar pixlarna individuellt. Metoderna är så fundamentalt åtskilda.
Senast redigerad av Falukropp 2008-02-23 kl. 20:13.
Citera
2008-02-23, 21:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Åsikten här verkar vara att tft-skärmar idag är helt okej och att de kan mäta sig med crt.
Gäller detta även riktigt bra crt-skärmar?
börjar bli orolig för att min sony gdm ska lägga av, och undrar vad man isåfall ska ersätta den med om man har en tight budget.
Citera
2008-02-23, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Åsikten här verkar vara att tft-skärmar idag är helt okej och att de kan mäta sig med crt.

Enligt mitt tyckte så äger TFT skärmar alla CRT i marknaden, har du inte testat TFT innan så bör du testa det då det är en grym teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
börjar bli orolig för att min sony gdm ska lägga av, och undrar vad man isåfall ska ersätta den med om man har en tight budget.

Finns ju DVI också till TFT skärmar, dessa med DVI får givetvis bättre bild än med vanliga VGA. Så kör med en DVI TFT skärm som har hög kontrast så kommer du förstå vad jag menar (förhoppningsvis).
Citera
2008-02-23, 21:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Falukropp, jo det är nog så.

Skillnaderna är nog ganska små idag så i praktiken kvittar det vad man använder. Jaha, så uppdateringarna skiljer sig åt, då är det ingen ide att jämföra. Samt skärmarna numera är ju snabba på att uppdatera. Inget som man märker så mycket av då antar jag.

Det jag undrar över är om man kan välja t.ex. 4:3 visning via skärmen (TFT) om man har en 16:9 skärm. Skalningen är ett, enligt mig mycket stort problem. Te.x när det gäller platt-TV (LCD/TFT) tekniken. Många säger att en vanlig TV-bild (analog eller digitalt från boxer) ser dåligt ut.

Dom flesta Tv-apparater oavsett CRT, Plasma eller LCD kan ju välja format, 4:3, 16:9, bredbild och allt vad det heter. Men skalningen då ?

Man borde kunna välja att bilden ska målas upp på en mindre del av av skärmen (så man får mer eller mindre en svart remsa runt hela bilden) ungefär som man kan zooma in och ut på DVD-filmer via dvd-spelaren.

Ska jag byta vill jag ha en TFT med 16:9 men jag vill kunna ställa in 4:3 på skärmen för t.ex. spel. Går det ?

SED har jag läst en del om, grym teknik men om det blir verklighet och kommer till oss konsumenter återstår att se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in