• 1
  • 2
2008-02-23, 08:59
Medlem
Traditionellt så har ordet grymt varit negativt laddat, synonymt med hänssynslös.

I dag används det ofta som ett positivt uttryck: "Det här var grymt kul", "du är grym på det här" och så vidare.

Min fråga är: när blev grymt positivt laddat?

Min mor som är född på 1940-talet använder aldrig det i positiv bemärkelse.

Är således ordet ett slang- och modeuttryck för personer födda på 1980- och kanske 70-talet? Eller går det längre tillbaka?
Citera
2008-02-23, 10:47
Medlem
Har inte grymt bara en förstärkande effekt på samma sätt som skit och jätte?

Jag kan i alla fall säga saker som grymt oproffsigt, grymt bra, grymt dåligt etc etc. Men jag talar ju som en fjortonåring också...
Citera
2008-02-23, 11:33
Medlem
Egon3s avatar
Bland annat har TV-mediet smetat ut gränserna mellan det genuint grymma
och det enbart häftiga. Ena minuten visas tortyr, blödande offer för bomber,
svältande barn. Genuint grymma öden och koncentrerat jävulskap. Nästa minut
visas grymma jeans från H&M. Budskapet är att det vore tortyr och späkning
att vänta över helgen med att unna sig dessa grymma benkläder. Inget är så
grymt som att behöva gå med förra årets skärning på jeansen.

Människor som reflekterar och vill ha kvar starka ord för starka upplevelser, de
undviker att använda ord som grymt och jävligt i positiva sammanhang. Vi bör
inte låta den konceptuella inflationen härja i den egna skallen.

Datorspelens virtuella grymhet och sadism är mentalt degenererande.
Senast redigerad av Egon3 2008-02-23 kl. 11:35.
Citera
2008-02-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Har inte grymt bara en förstärkande effekt på samma sätt som skit och jätte?

Jag kan i alla fall säga saker som grymt oproffsigt, grymt bra, grymt dåligt etc etc. Men jag talar ju som en fjortonåring också...

Jo, det har du rätt i. Men vilket årtionde är du född? Det jag är intresserad av är när betydelseförändringen skedde.
Citera
2008-02-23, 17:56
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Jo, det har du rätt i. Men vilket årtionde är du född? Det jag är intresserad av är när betydelseförändringen skedde.

Ca 1970 enligt NEO.
Citera
2008-02-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Bland annat har TV-mediet smetat ut gränserna mellan det genuint grymma
och det enbart häftiga. Ena minuten visas tortyr, blödande offer för bomber,
svältande barn. Genuint grymma öden och koncentrerat jävulskap. Nästa minut
visas grymma jeans från H&M. Budskapet är att det vore tortyr och späkning
att vänta över helgen med att unna sig dessa grymma benkläder. Inget är så
grymt som att behöva gå med förra årets skärning på jeansen.

Människor som reflekterar och vill ha kvar starka ord för starka upplevelser, de
undviker att använda ord som grymt och jävligt i positiva sammanhang. Vi bör
inte låta den konceptuella inflationen härja i den egna skallen.

Datorspelens virtuella grymhet och sadism är mentalt degenererande.

En tanke jag har haft om ordet grymt i positiva sammanhang är att det kanske inte är ett glädjeutrop som kommer ifrån hjärtat. Åtminstone i många fall.

I stället är grymt i det sammanhanget ett uttryck för att man har lagt ner blod, svett och tårar för att lära sig något.

Exempel: Någon som har lärt sig åka skate- eller snowboard bra. Då har du knappast undgått från att ramla, slå dig, bryta ben, armar och så vidare.

Datorspel har också ofta ett inslag av grymhet, tänk på alla first person shooters som Counterstrike och Quake. Den som är grym på ett sådant spel är "grym på att "döda" sina fiender".

Betydelseförändringen kanske beror på vad Sartre beskriver i "Äcklet": att den moderna människan är sadistisk och självinvolverad, men i stället för att vara grym mot andra är det mot sig själv och virtuella personer.
Citera
2008-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Ca 1970 enligt NEO.

Ursäkta min okunskap vad står NEO för? Nationalencyklopedien?
Citera
2008-02-23, 18:15
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursäkta min okunskap vad står NEO för? Nationalencyklopedien?

Nationalencyklopedins ordbok.
Citera
2009-08-26, 08:05
Medlem
InnocentWar1s avatar
Sorry att jag bumpar den gamla tråden, men jag hamnade i en situation igår som fick mig att fundera.

En bekant till mig skickade ett meddelade om att personen utsatts för en mycket obehaglig händelse (våldsrelaterad). I mitt svar ville jag då, spontant, använde grymt för det personen utsatts för. Min tanke var då a cruel act enligt engelskans vokabulär, alltså hänsynslöst rå.

Att använda ondskefull jämförligt an evil act kändes både omständligare och mer experimentellt anknuten (en ondskefull professor).

Innan jag skickade insåg jag att grym inte går att använda längre i sådana sammanhang. Det skulle missuppfattas som om jag menade något häftigt i positiv mening. Jag använde då i stället hänsyslöst rå för att uttrycka vad jag kände.

Vi saknar således en adekvat synonym till engelskans cruel. Det känns fattigt.
Citera
2009-08-26, 13:38
Medlem
Citat:
Traditionellt så har ordet grymt varit negativt laddat, synonymt med hänssynslös.

I dag används det ofta som ett positivt uttryck: "Det här var grymt kul", "du är grym på det här" och så vidare.

Min fråga är: när blev grymt positivt laddat?

Min mor som är född på 1940-talet använder aldrig det i positiv bemärkelse.

Är således ordet ett slang- och modeuttryck för personer födda på 1980- och kanske 70-talet? Eller går det längre tillbaka?

Min mor är högstadielärare i engelska, och hennes elever översätter "grym(t)" till "awesome, cool, great" snarare än "cruel" eller liknande. Jag är närmre tio år äldre än hennes elever, och för mig kan ordet lika väl betyda "häftig" som "ondskefullt hänsynslös" (eller vad man nu ska säga). De som är födda i mitten på nittiotalet och framåt verkar ha tappat den negativa betydelsen. "En grym diktator" skulle för dem vara snarare Ross the Boss än Idi Amin.
Citera
2009-08-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Sorry att jag bumpar den gamla tråden, men jag hamnade i en situation igår som fick mig att fundera.

En bekant till mig skickade ett meddelade om att personen utsatts för en mycket obehaglig händelse (våldsrelaterad). I mitt svar ville jag då, spontant, använde grymt för det personen utsatts för. Min tanke var då a cruel act enligt engelskans vokabulär, alltså hänsynslöst rå.

Att använda ondskefull jämförligt an evil act kändes både omständligare och mer experimentellt anknuten (en ondskefull professor).

Innan jag skickade insåg jag att grym inte går att använda längre i sådana sammanhang. Det skulle missuppfattas som om jag menade något häftigt i positiv mening. Jag använde då i stället hänsyslöst rå för att uttrycka vad jag kände.

Vi saknar således en adekvat synonym till engelskans cruel. Det känns fattigt.

Visst kan man fortfarande använda grym i betydelsen "rå, ondskefull, ruskig". Det handlar väl mest om sammanhanget, och vilken stilnivå man använder i sin text.

Skriver du till exempel en mening som "Personen har utsatts för en osedvanligt grym behandling" råder det knappast några tvivel om att grym här har den klassiska betydelsen.

Men skriver du "Det var verkligen en grym konsert!" är det nog uppenbart för de flesta att det inte var en spelning som slutade i blodbad, utan att det var en positiv upplevelse du var med om.

Och kom ihåg att det, när allt kommer omkring, är vi språkbrukare som avgör vilka ord som kan användas och inte! Om vi slutar använda ett ord i en viss betydelse, kommer det också att tappa den betydelsen.
Citera
2009-08-26, 14:13
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
De som är födda i mitten på nittiotalet och framåt verkar ha tappat den negativa betydelsen [av ordet grym]. "En grym diktator" skulle för dem vara snarare Ross the Boss än Idi Amin.

Känner de som är födda så sent verkligen till en gammal gubbe och gitarrist som Ross the Boss?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in