Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-21, 23:50
  #1
Medlem
Anteauss avatar
Ja, som rubriken säger - finns här någon med erfarenhet av detta behandlingshem?

När man tittar på deras beskrivning av den behandling de tillhandahåller så blir jag nämligen lite skeptisk och tankarna går osökt till fallet med flickan som helt plötsligt "mindes" spädbarnsoffer och sexuella övergrepp i sataniska sammanslutningar.

De två böcker som huvudmannen (föreståndaren) för behandlingshemmet har skrivit gör mig än mer skeptisk när man ser till deras innehåll som verkar luta sig helt och hållet på freudiansk psykoanalys och drömtydning.

Kvinnan har uppenbarligen jobbat med behandling i 20 år och varit föreståndare för detta behandlingshem i 15 år och hennes grundutbildning är "socionom" (här på FB även kallat "batikkärring") och inriktningen på behandlingshemmet är nu "incest, sexuella övergrepp".

Mina frågor kortfattat då:
1. Finns här någon som varit "inskriven" på detta behandlingshem som kan/vill berätta om sina egna erfarenheter därifrån?
2. Finns det någon som känner till om behandlingshemmets inriktning alltid varit "incest, sexuella övergrepp", eller har det funnits andra inriktningar tidigare?
3. Finns här någon (med psykologisk skolning) som läst ena eller båda böckerna som kan ge en rescension ur en fackmannamässig synvinkel?
4. Finns här någon som jobbat med Gunilla Caisson som kan berätta om hennes behandlingsmetoder och huruvida de fungerar eller inte?
5. Finns här någon som känner till mer om denna Gunilla Caisson när det kommer till hennes utbildning - alltså har hon någon annan utbildning än att hon (antagligen) avslutat en socionomutbildning någon gång för 35-40 år sedan?
Citera
2008-02-22, 00:12
  #2
Medlem
Hon bloggar här: http://blogg.aftonbladet.se/20186/
Citera
2008-02-22, 00:52
  #3
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Hon bloggar här: http://blogg.aftonbladet.se/20186/
Det vet jag redan, då det var där jag hittade henne och mitt intresse väcktes.

Men det är ju en upplysning för andra som kanske vill följa hennes total opsykologiska "approach" gentemot andra människor som hon inte vet ett endast dugg om mer än de åsikter som de uttrycker och hennes tilltag att diagnosticera dessa som "störda" och "sjuka" samt tillskriva deras föräldrar ett dåligt betyg som uppfostrare. Och detta då alltså enbart med de uttryckta åsikterna som grund, utan att känna varesig människan bakom orden eller dennes föräldrar. Ett i mina ögon totalt oprofessionellt beteende alltså.
Citera
2008-02-23, 00:09
  #4
Medlem
loungepuppys avatar
Kontrollen av just HVB-hem är ett jätteproblem. Det omsätter mycket pengar, personal och klienter men statens institutionsstyrelse som skall stå för tillsynen har typ en halvtidstjänst avsatt för ändamålet. Jag gissar att man med en lite generellt skriven ansökan kan få tillstånd att bedriva verksamhet utan att vara särskilt orolig för kontroller.
Citera
2008-02-23, 14:13
  #5
Medlem
Supersmurfens avatar
Det är just sånt här som gör mig förbannad. En förvirrad socionom som tillåts att med hjälp av våra skattepengar ta hand om barn! Tyvärr så kommer hon med större sannolikhet skada barnen än att hjälpa dem. De metoder hon redovisar i böckerna och på hemsidan är ett eget förvirrat freudianskt hopkok som hon (med hjälp av våra skattepengar) ska använda på våra barn med psykosociala problem.

På behandlingsinnehåll skriver hon incest, sexuella övergrepp! Vilken toka! Med det menas ju att när barnen kommer dit så ska man utsätta dem sexuella övergrepp och incest som ett led i behandlingen!

Skämt åsido, jag förstår att hon menar att hon ska ta hand om barn som har varit utsatt för incest och sexuella övergrepp. Tyvärr så kommer hon att suggerera in minnen av övergrepp hos barnen så att dem kommer att må ännu sämre.

Det är svenskarnas vridna syn på vilka behandlingsmetoder som fungerar som gör att såna här ställen får existera. Svensken favoriserar metoder som är oventenskapliga, flummiga och skadliga istället för vetenskapliga, tydliga och nyttiga.

Jag har skrivit en tråd om det här men det tåls att upprepas, när det kommer till psykiatriska/psykologiska behandlingsmetoder så är svensken dum!
Citera
2008-02-23, 14:25
  #6
Medlem
Ture Sventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Kontrollen av just HVB-hem är ett jätteproblem. Det omsätter mycket pengar, personal och klienter men statens institutionsstyrelse som skall stå för tillsynen har typ en halvtidstjänst avsatt för ändamålet. Jag gissar att man med en lite generellt skriven ansökan kan få tillstånd att bedriva verksamhet utan att vara särskilt orolig för kontroller.

Kritiken är befogad. Men det är inte SIS som kontrollerar det stora antalet HVB-hem utan kommunerna själva (och Länsstyrelsen som kontrollerar att kommunerna sköter sina kontroller). Men det är kanske så mycket bättre heller. Kontrollerna är väl mer av karaktären att det är ”rent och snyggt”, att dokumentation och ekonomi sköts. Vad man sedan ger för behandling konkret och om innehållet matchar de boendes problematik har man inga resurser eller kompetens till att bedöma.

SIS kontrollerar sin egen verksamhet – dvs de statliga behandlingshemmen och institutioner där ff a tvångsplaceringar enligt LVU/LVM/LSU sker. Majoriteten av alla HVB-placeringar är SoL-placeringar.

Dock vill jag mer lyfta fram en kritik gentemot kommunernas bedömningsgrunder. Som det ser ut så verkar det som att matchningen inte är mycket att ha. Man använder sig inte av den empiriskt vetenskapliga kunskap som finns tillgänglig. Krutet lägger man istället på att utredningarna (själva texten) formellt och lagmässigt ser bra ut. Hade man haft en mer evidensbaserad bedömningsgrund, så hade man nog inte gjort placeringar på vissa av de HVB-hem som finns.

(Den rådande trenden är väl dock att man alltmer försöker finna så kallade hemmaplanslösningar. I mindre kommuner så funkar det inte särkskilt bra, finns inte resurser till differentiering. Ett fåtal behandlingsalternativ, där individer med all möjlig problematik ska pressas in.)

(Sådärja, då var det gjort - mitt första FB-inlägg)
Citera
2008-02-23, 14:46
  #7
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ture Sventon
Kritiken är befogad. Men det är inte SIS som kontrollerar det stora antalet HVB-hem utan kommunerna själva (och Länsstyrelsen som kontrollerar att kommunerna sköter sina kontroller). Men det är kanske så mycket bättre heller. Kontrollerna är väl mer av karaktären att det är ”rent och snyggt”, att dokumentation och ekonomi sköts. Vad man sedan ger för behandling konkret och om innehållet matchar de boendes problematik har man inga resurser eller kompetens till att bedöma.

SIS kontrollerar sin egen verksamhet – dvs de statliga behandlingshemmen och institutioner där ff a tvångsplaceringar enligt LVU/LVM/LSU sker. Majoriteten av alla HVB-placeringar är SoL-placeringar.

Dock vill jag mer lyfta fram en kritik gentemot kommunernas bedömningsgrunder. Som det ser ut så verkar det som att matchningen inte är mycket att ha. Man använder sig inte av den empiriskt vetenskapliga kunskap som finns tillgänglig. Krutet lägger man istället på att utredningarna (själva texten) formellt och lagmässigt ser bra ut. Hade man haft en mer evidensbaserad bedömningsgrund, så hade man nog inte gjort placeringar på vissa av de HVB-hem som finns.

(Den rådande trenden är väl dock att man alltmer försöker finna så kallade hemmaplanslösningar. I mindre kommuner så funkar det inte särkskilt bra, finns inte resurser till differentiering. Ett fåtal behandlingsalternativ, där individer med all möjlig problematik ska pressas in.)

(Sådärja, då var det gjort - mitt första FB-inlägg)
Grattis, bra och informativt inlägg. Har du lust och kunskap får du gärna svara på denna fråga : http://www.flashback.org/showpost.p...0&postcount=18 i tråden om tvångsvård här på forumet.
Citera
2008-02-23, 21:26
  #8
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ture Sventon
..//
(Sådärja, då var det gjort - mitt första FB-inlägg)
Välkommen, stark start!

Sidospår. Jag tror att det finns ett antal kommuner som köper platser hos Narconon för missbruksvård. Naconon = Scietlogkyrkan. Bastubad, vitamininjektioner och "dianetik". Det är ju för jävlig att de har så dålig koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback