2009-06-05, 15:26
Medlem
grattis.
Citera
2009-06-06, 04:00
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojo80
http://www.marcusbirro.se/bloggen/

Och nu lägger han ner.

Det va som fan!
Jag orkar inte läsa allt han skriver, jag tycker faktiskt att han skriver påfrestande, lite som att lyssna på en skiva med Kent. Det kanske passar vissa men det passar fan inte mig.
Men så mycket fattar jag att han lägger ner sin blogg.
Anledningen? Citerar Birro från hans sista blogginlägg, lite ryckt ur sammanhanget för han det är så mycket dravel:

"Nu blir jag anklagad av ni vet vilka för att vara inkonsekvent, en lismande jävla typ. Jag kan förstå det."

"Jag är inte bitter eller småsint längre. Jag har inget emot folkligheten som jag pissade på förr. Man kan tycka att det är att vara en hycklare."

"Nu släcker jag ner den här bloggen. Det här blir sista inlägget."

Fattar jag det här rätt om Birro lägger ner sin blogg för att den så kallade folkligheten ville ha honom och han tog i mot den med öppna armar och blev lite av en kvällstidningspoet? Något han säkert inte ville då han var ung och hade sina drömmar. Och droppen kom när han ska vara med i Allsång på Skansen, den folkligaste som finns strax efter Midsommarafton.
Han får kritik för det och snear och straffar det svenska folket genom att stänga ner sin blogg och vi vanliga människor kan inte längre ta del av hans vardagspoesi. Texter av en man som på ett poetiskt sätt kan beskriva känslan av att handla en sista minuten biljett på Landvetter.. (inte för han gjort det, men allt han skriver är så extremt pretto och med en poetisk ton som iaf jag tycker är besvärlig att läsa.)

Personligen kan jag inte säga att jag tycker han är någon storslagen poet eller författare. Han har haft det jobbigt i livet med grava alkoholproblem och två stycken barn som dött för honom, och som människa har han min sympati. Men som poet/författare hör han hemma i kvällstidningar och på Allsång på Skansen.

Att han inte ens fick vara sommarpratare lär ha svidit för honom för det är creed så in i helvete i den världen han lever i, de slår samtliga halvsidorskrönikor i Expressen han någonsin gjort och då kan vi även räkna in alla åsikter han haft hos Ekdahl på TV4 sålänge programmen inte haft för komplicerade ämnesval.
Jag ser honom lite som poeternas motsvarighet till Tomas Ledin. Folket gillar honom i små mängder och i enkla former. Birro har inte själv valt folkligheten utan det var detta han kunde försörja sig på, till skillnad från bror.
Angående hans bror Peter Birro.. jag vågar inte ens tänka på vilka broderskomplex som ligger undermedvetet hos Markus Birro. Peter måste ha blivit allt det som Markus drömde om som ung när ett uppträdande Allsång på Skansen var ett fett skämt..
Nu närmar sig Markus Birro 40 år och ålderdomen kommer, och att vända kurs och bli något annat än en halvmisslyckad folkhemspolitiker finns nog inte på kartan längre.

Jag kommer inte sakna Birros Blogg. Dessutom ska vi komma ihåg att han stängt ner gången förut. Tror det är iaf två gånger och den senaste gången var det för att han blev sur pga. elaka kommentarer. Då var den nere ett tag innan han tog upp den igen. Nu lär den vara nere tills efter han varit på Skansen. Jag gissar att den är uppe igen 20 augusti.

Om någon orkat läsa ändå hit så är jag förvånad. För så intresserad av Markus Birro är nog inte många. Jag är det definitivt inte även om jag sitter och skriver om honom när klockan är fyra på morgonen.

Men en intressant sak återstår: Vad fan ska han göra på Allsång på Skansen 14 juli??
Läsa dikter?
Citera
2009-06-06, 09:48
Medlem
Amors avatar
Säga vad man säga vill, men ur ett medialt perspektiv är Birro extremt lyckad för tillfället. Han är med snart sagt överallt och när som helst.

Blev chockad när han tillexempel klampade in i fotbollskvällstudion, det var kvällen efter att han lagt ut texten i canal+ fotbollsstudio. Han diskuterar religion, politik, fotboll, filosofi, barn, poesi i alla möjliga sammanhang.

Många skulle drömma om samma genomslag.
Citera
2009-06-06, 09:54
Bannlyst
Hej!

Är han inte lite pinsam, denne Marcus Birro? Tycker att han mest pladdrar på utan att egentligen säga något vettigt!

MVH
bigj
Citera
2009-06-06, 09:57
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojo80
http://www.marcusbirro.se/bloggen/

Och nu lägger han ner.

ÄNTLIGEN. Får krupp av hans dravel. Läste hans sambo Jonnas blogg ett tack men hon är alltför inpsirerad av sin sambo...
Citera
2009-06-06, 12:22
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Säga vad man säga vill, men ur ett medialt perspektiv är Birro extremt lyckad för tillfället. Han är med snart sagt överallt och när som helst.

Blev chockad när han tillexempel klampade in i fotbollskvällstudion, det var kvällen efter att han lagt ut texten i canal+ fotbollsstudio. Han diskuterar religion, politik, fotboll, filosofi, barn, poesi i alla möjliga sammanhang.

Många skulle drömma om samma genomslag.

Absolut. Och det är säkert en anledning till att många ogillar honom, samt, givetvis hans Italien blod.

Men, jag vetefan. Har väldigt svårt att reta upp mig på folk som jag inte ens känner, och tycker att det är rätt modigt att lämna ut sig så som han ofta gör.
Citera
2009-06-06, 18:21
Medlem
Arbetarbroders avatar
När han skriver:
Citat:
"Nu blir jag anklagad av ni vet vilka för att vara inkonsekvent, en lismande jävla typ. Jag kan förstå det."
Vilka syftar han på då egentligen? Han skriver som det vore så uppenbart så någon borde veta vilka de är som gör att Birro straffar Sverige genom att stänga ner sin prettoblogg... vilka fan är det egentligen??
Citera
2009-06-06, 19:43
Bannlyst
Birro är väll bira på italienska?
Citera
2009-06-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigj
Birro är väll bira på italienska?

Nja, tror det är birra.
Citera
2009-06-06, 21:41
Medlem
No-n-sences avatar
Var det inte bröderna Birro som i desperata försök till uppmärksamhet dök upp hos Aschberg dyrkandes vardagshjälten Al Bundy?
Citera
2009-06-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
ÄNTLIGEN. Får krupp av hans dravel. Läste hans sambo Jonnas blogg ett tack men hon är alltför inpsirerad av sin sambo...

Jag förstår inte. Har du fortsatt läsa ändå? Varför inte bara låta bli?
Citera
2009-06-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigj
Hej!

Är han inte lite pinsam, denne Marcus Birro? Tycker att han mest pladdrar på utan att egentligen säga något vettigt!

MVH
bigj

ja..precis som du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in