2013-04-17, 18:38
Medlem
Basil Fawltys avatar
Nu är han ute och vevar igen på sitt oefterhärmliga sätt:http://www.expressen.se/kronikorer/m...a-nar-folket-/

Han spyr galla över media och tidningarnas kultursidor. (För att han inte recenseras där?)

Han citerar och håller med Lundell om att "all förändring kommer underifrån", för att i samma andetag säga:"Nu är tillräckligt många lager av detta folk välbeställd medelklass och resten, de fattiga, är allt för lata, allt för hunsade, allt för bestulna, allt för packade och allt för uppgivna för att göra uppror."

Förutom att man häpnar över Birros (brist på) logik blir man en smula förundrad över Birros syn på underklassen; lata, packade och uppgivna? Är det så en kristen man som Birro ser på sina mindre lyckade medbröder?

För det handlar mest om män. Det är män som Lundell och Birro, som står för kampen och upproret:

"Lundell då? De kommer döpa flygplatser efter honom. På flera sätt är vi förvirrade män fortfarande till stora delar pojkar längst fram. Och sedan får de arga kvinnorna hata oss hur mycket de vill för att vi är naiva nog att drömma stort med våra hjärtan i kupade händer."

Kvinnan ska hålla sig där bak, medan grabbarna med bostadsrätter på Södermalm står i frontledet och för kampen framåt åt de lata fyllehundarna i underklassen.

Halleluja!

Det bär mig emot, men jag är benägen att hålla med Ohly:

"Marcus Birro är en okunnig och otäck liten människa, ett får i fårakläder"
Citera
2013-04-17, 18:45
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty

Förutom att man häpnar över Birros (brist på) logik blir man en smula förundrad över Birros syn på underklassen; lata, packade och uppgivna? Är det så en kristen man som Birro ser på sina mindre lyckade medbröder?

Tror nog han bygger sin analys på hur han själv var under sin tid i alkoholdimmorna. Blir dock en aning svag bevisföring att ta sig själv som exempel och förutsätta att alla andra är likadana.
Citera
2013-04-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
https://twitter.com/OhlyLars/status/254331063424393216

Det handlar om denna krönika (som i sin tur handlar om att Birro spyr galla över allt och alla utan att riktigt reflektera vad tusan han säger och tänker, men det vet vi ju redan): http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle15559807.ab
oj, det är tydligt att den där Swedin försökte ge oss en ofördelaktig bild av Birros omdöme och karaktär. "Han bryr sig inte om sin karriär" -va ska man tro om en sån?
Birro kanske inte brydde sig om sin karriär då. Men det kanske ändrats iom hans ansträngningar nyligen att stå på den goda foten med världens mest eviga och utvalda folk på EXPO/SKMA/Bonniersetc.

själv vet ja inget om Birro o bryr mig inte så mycket...omdömen om vem som skulle vara liten eller otäck väger iaf mindre än luft när dom kommer från en kommunist som Ohly.

Lars "rumtiden och teknikens lagar böjs efter min PK" Ohly http://www.expressen.se/nyheter/val-...anningen-igen/
Citera
2013-04-17, 20:30
Medlem
Citat:
Kvinnan ska hålla sig där bak, medan grabbarna med bostadsrätter på Södermalm står i frontledet och för kampen framåt åt de lata fyllehundarna i underklassen.
Du gör nog ett misstag i att läsa sånt förakt i den texten. Jag ser inget av det där.
Citera
2013-04-17, 21:41
Medlem
Vilket kvalificerat ordbajseri i dagens krönika i Expressen. Är det någon normalbegåvad människa som begriper vad karln skriver? Vad han vill?

Givetvis var han tvungen att inleda med sitt mantra om missbruk och hur nära döden han var sist han tog några glas.
Citera
2013-04-19, 13:02
Medlem
Avpollettera är det ord som dyker upp när jag tänker på människan Birro.
Det är smått tragiskt att stora mediebolag lyfter fram typer som honom för att provocera.
Antar att de älskar faktumet att han i sitt förvirrade tillstånd förargar omgivningen.
Inkonsekvent,i total brist av en röd tråd och med väldigt starka åsikter kring ämnen han vet lite eller intet om ( fotboll,religion, politik osv ) det är minst sagt patetiskt.
Citera
2013-04-21, 22:35
Medlem
takgolvets avatar
Citat:
Nu är han ute och vevar igen på sitt oefterhärmliga sätt:http://www.expressen.se/kronikorer/m...a-nar-folket-/

Haha vad skriver karln om? Jag förstår mig inte ens på rubriken:
"Min skuld är säkert stor. Men jag försöker vara en av folket, också när folket inte är en av mig".
Hur hänger skuld och hans grupptillhörighet ihop? Och varför drar han in: "också när folket inte är en av mig"?

Men sista meningen i krönikan fattar jag ingenting av. Jag förstår att han har något emot kvinnor men herregud :
"Och sedan får de arga kvinnorna hata oss hur mycket de vill för att vi är naiva nog att drömma stort med våra hjärtan i kupade händer."
Vilka är alla dessa män som drömmer alla dessa stora drömmar? Jag sticker ut hakan och chansar på att det nog är Birro själv som han skriver om.

Roligt var ändå att han myntade ett nytt ord: "Mediaklassen"!
Citera
2013-04-22, 23:20
Medlem
Idag briljerar Birro igen på http://blogg.varldenidag.se/birros-blogg/guds-rum/

[quote]Författare är inget särskilt märkvärdigt yrke. Jag har aldrig påstått det. Det enda jag är noga med är att förklara att det alls ÄR ett yrke. Jag kan skriva. Jag kan formulera mig i ord.[/QUOTE

Och så koketterar fjanten med att han inte hamnar på tidningarnas kultursidor.

Birro, Expressens stolligaste kolumnist enligt Guillou. Ibland har den gamle gubben rätt.
Citera
2013-05-11, 12:23
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixtvikaren
Idag briljerar Birro igen på http://blogg.varldenidag.se/birros-blogg/guds-rum/

Citat:
Författare är inget särskilt märkvärdigt yrke. Jag har aldrig påstått det. Det enda jag är noga med är att förklara att det alls ÄR ett yrke. Jag kan skriva. Jag kan formulera mig i ord.

Och så koketterar fjanten med att han inte hamnar på tidningarnas kultursidor.

Birro, Expressens stolligaste kolumnist enligt Guillou. Ibland har den gamle gubben rätt.
Mackan har helt fel. Han kan inte skriva. Han kan inte formulera sig för fem öre. Hans meningar kryllar av grammatiska fel. Det gör säkert mina med, men jag utger mig inte för att vara författare.

Jag undrar hur Mackans betyg i svenska ser ut. Någon som vet?

F.ö. finner jag hans allt mer tilltagande religiositet skrämmande. Dock är det komiskt att han utger sig för att vara katolik, men inte tycks ha någon koll på vad en sådan trosuppfattning går ut på. Han ber i protestantiska kyrkor, han skriver för Livets ord-förknippade Världen idag och tycks vara polare med Ulf Ekman. Men det kanske är bäst att blanda lite av varje?
Citera
2013-05-11, 13:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
F.ö. finner jag hans allt mer tilltagande religiositet skrämmande. Dock är det komiskt att han utger sig för att vara katolik, men inte tycks ha någon koll på vad en sådan trosuppfattning går ut på. Han ber i protestantiska kyrkor, han skriver för Livets ord-förknippade Världen idag och tycks vara polare med Ulf Ekman. Men det kanske är bäst att blanda lite av varje?

Likt Dave Mustaine i Megadeth är Birro typen av person man tyckte var mindre obehaglig när han var en ordinär missbrukare. En del av mig vill ge killen en styrkekram men han skulle väl känna sig kränkt. Han verkar vilja vara en kille som blir felbehandlad hur man än gör. Får han medhåll är man nedlåtande och ignorerar man honom är man von oben.
Citera
2013-05-11, 13:59
Medlem
Helgarderar han när det gäller åsikter, tro och pk så kanske någon tycker om honom?

För övrigt så tycker inte jag heller att han skriver bra. Det kryllar av stavfel och grammatiska fel i hans texter, som ovanstående skribent påpekade.
Citera
2013-05-11, 15:27
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Likt Dave Mustaine i Megadeth är Birro typen av person man tyckte var mindre obehaglig när han var en ordinär missbrukare. En del av mig vill ge killen en styrkekram men han skulle väl känna sig kränkt. Han verkar vilja vara en kille som blir felbehandlad hur man än gör. Får han medhåll är man nedlåtande och ignorerar man honom är man von oben.
Jo, han trivs nog i sin roll som ständigt (inbillat) offer. Det blir enklare då att hantera (eller rättare sagt inte hantera) sina egna problem, när det är alla andras fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in