2008-07-01, 19:39
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vibjo
Jag vet att det brukar vara fjärvärme men det är en speciell lucka som jag vill ner i och jag vet vad som finns där och det är inte fjärvärme i den.

så är det någon som vet hur van öppnar en sådan här

http://img02.picoodle.com/img/img02/7/2/20/f_RIMG0006m_654e5e0.jpg

ps. vill fortfarande inte ha sönder den för då sätter dom nog bara något värre.

PM mig svar
personen får då en ledtråd till platsen.

Det kan gå att knacka ut sprintarna i gångjärnen om de är utanpåliggande. Annars så finns det inget annat alternativ än lite gammalt hederligt våld.
Citera
2008-07-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det kan gå att knacka ut sprintarna i gångjärnen om de är utanpåliggande. Annars så finns det inget annat alternativ än lite gammalt hederligt våld.

Men hur är den låst på för vis? Hur är det meningen att man skall få upp den?

Om det är ett hänglås så kan jag ju tipsa om dyrkar, då behöver du inte förstöra något och sedan är det bara att sätta tillbaka det när du går så behöver ingen annan vara där och förstöra och dessutom lämnar ditt lilla besök inga spår
Citera
2008-07-01, 20:47
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaniSkogen
Men hur är den låst på för vis? Hur är det meningen att man skall få upp den?

Om det är ett hänglås så kan jag ju tipsa om dyrkar, då behöver du inte förstöra något och sedan är det bara att sätta tillbaka det när du går så behöver ingen annan vara där och förstöra och dessutom lämnar ditt lilla besök inga spår

Jag förmodar att den är låst på liknande sätt som den här
Citera
2008-07-01, 23:39
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:

Och lycka till att dyrka det låset, nej hederlig bultsax eller lyxbatteridriven kap.
sen ska man väl sätta dit ett lås sen när man är klar så att inga dagisbarn ramlar ner där.
Citera
2008-07-02, 00:26
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Och lycka till att dyrka det låset, nej hederlig bultsax eller lyxbatteridriven kap.
sen ska man väl sätta dit ett lås sen när man är klar så att inga dagisbarn ramlar ner där.

Jag har aldrig rekommenderat dyrkning. Alternativet är att såga i själva luckan. Alltså såga i ringen som hänglåset låser. Men i sådana här fall håller jag på bultsaxmetoden då det utgör en risk att ha den olåst.
Citera
2008-07-02, 07:54
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Det där ser ju ut som ett sånt där über-lås som inte går att dyrka, som man måste vrida hela varvet runt för att öppna, och inga fjädrar som trycker tillbaka. (Brukar inte funka med varken dyrkar eller shims). Bultsax eller en liten bågfil så kan man kutta runt om skiten
Citera
2008-07-02, 11:14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Det där ser ju ut som ett sånt där über-lås som inte går att dyrka, som man måste vrida hela varvet runt för att öppna, och inga fjädrar som trycker tillbaka. (Brukar inte funka med varken dyrkar eller shims). Bultsax eller en liten bågfil så kan man kutta runt om skiten

Lycka till att såga upp ett sådant lås med en bågfil.
Citera
2008-07-02, 14:36
Medlem
Det är inget hänglås på den här lukan bara ett håll på sidan (som jag tror att man ska ha något slags nyckel/verktyg till för att öppna )

annars får jag jobba vidare på det om jag kommer på hur man öppnar den så säger jag till.
Citera
2008-07-02, 15:13
Bannlyst
vibjo, berätta vad som finns i den då!
Citera
2008-07-02, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
vibjo, berätta vad som finns i den då!
kanske finns en skatt där inne
Citera
2008-07-02, 18:46
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Lycka till att såga upp ett sådant lås med en bågfil.
Jag menar att man ska såga i själva "fästet", inte i låset. Alltså såga sönder luckan.

Citat:
Ursprungligen postat av vibjo
Det är inget hänglås på den här lukan bara ett håll på sidan (som jag tror att man ska ha något slags nyckel/verktyg till för att öppna )

annars får jag jobba vidare på det om jag kommer på hur man öppnar den så säger jag till.
Jaha, jo, man ska ha något slags verktyg. Det brukar vara hål på båda sidorna ibland. Kolla om en sådan här trekantsnyckel skulle funka:
http://i27.tinypic.com/ip2xbt.png
Senast redigerad av teknosolv 2008-07-02 kl. 18:52.
Citera
2008-07-03, 15:02
Medlem
Argones avatar
Alltså, är det någon som har hittat något intressant i ett brunnslock? Isf vilken bemärkelse hade den?

Jag har själv tittat ner i ungefär

- 20+ A- brunnar, bara varit en smal ''bäck'' som runnit genom.
- 2-3st~ K- brunnar som varit likadana som A fast ''korsning''
- 10+ FV/FK brunnar som bara varit en stege ner (alternativt ett till lock under) och ett stort rör som är varmt/kallt.

Någon som hittat något mer intressant änn jag ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in