Hej. jag har några frågor om brunnar (dem me runda brunnslock), dvs kulvertar som du kan gå ner i...
har någon varit där nere?
Hur djupt är det?
hur ser det ut?
osv...
det e nämligen så att jag kommit över en "brunnslocksöppnare"...
nåt man bör tänka på? tips?
är det rimligt med gummitbåt mm mm...
Nån som även kan bekräfta det som sägs i denna artikel om bokstäverna på brunnslocken?:
Vad betyder egentligen bokstäverna på brunnslocken? Vi ringde till Stefan Olofsson på Kalmar Vatten och Renhållning och frågade. Han berättade att bokstäverna på brunnarna är tillverkarens tecken. De betyder alltså inte avlopp eller vad du nu har trott! Däremot hade brunnslockens bokstäver en betydelse för 30 år sedan. Då stod bokstaven S för spillvatten (avlopp) och bokstaven D för dagvatten (regnvatten). De var de enda bokstäverna som fanns då. Skrocken säger att om du kliver på en A-brunn så betyder det otur och om du går på en K-brunn så får du tur i kärlek. Men det stämmer alltså inte, så i fortsättningen kan du lugnt kliva på alla brunnar och hoppas på tur i kärlek ändå!
Källa:
http://www.barometern.se/artikel_axa.phpavdelning_1=123&avdelning_2=229