Citat:
Ursprungligen postat av DuracellUltra
Vilket är högst beklagligt. Att många blev skjutna förnekar väl ingen? Antalet kanske man dock skall ställa sig kritisk till då det finns all anledning från fångar och andra att överdriva. Det är naturligt och inget konstigt med tanke på hur de blev behandlade.
Varför använda tandläkare för denna procedur när det uppenbarligen finns betydligt enklare sätt:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=444160&printerfriendly=tru e
För mig låter denna förnedringsprocess som propaganda och jag tror inte att det gick till på det sättet.
Jag har pratat med personer i SS och Wehrmacht som hävdar att de aldrig såg några massmord av judar eller ens hörde talas om det. Betyder det att det aldrig hänt?
Partisaner sköt de dock i massor på östfronten och de var ganska bra på att skjuta tillbaka vilket jag fått se resultatet av med egna ögon.
Enligt Wikipedia (dålig källa någon som har bättre?) dog procentuellt fler i Buchenwald under sovjetstyret än under naziststyret. Vad bevisar det tycker du?
Kortfattat angående nackskottskjutningarna: Det finns faktiskt domar om detta från flera västtyska domstolar efter kriget. Flera domar om Sachsenhausen, tre domar om Buchenwald. Det förekom även i Dachau, varifrån jag dock inte hittat någon dom.
Om du går till
http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm och där klickar på "Crime location" och därefter under västyska domar "Kl Buchenvald", så finner du 12 krigsförbrytardomar, varav nr 358, 376 och 766 även handlar om massavrättningar i en "nackskottsanläggning". Här är t.ex. dom 766:
Verfahren Lfd.Nr.766
Tatkomplex: NS-Gewaltverbrechen in Haftstätten, Kriegsverbrechen
Angeklagte:
Hop., Otto 15 Jahre
Gerichtsentscheidungen:
LG Stade 720125
LG Stade 500418
BGH 511220
Tatland: Deutschland
Tatort: HS KL Buchenwald
Tatzeit: 38-4203
Opfer: Juden, Häftlinge, Kriegsgefangene
Nationalität: Deutsche, Sowjetische, unbekannt
Dienststelle: Haftstättenpersonal KL Buchenwald
Verfahrensgegenstand: Tötung und schwere Misshandlung von nach der Kristallnacht eingelieferten Juden. Teilnahme an der Massenerschiessung russischer Kriegsgefangener in der Genickschussanlage im 'Pferdestall' des Lagers. Erschiessung von 21 jüdischen Häftlingen nach dem Attentat auf Hitler 1939 sowie von 25 Juden im November 1940. Weitere zahlreiche Fälle der Tötung, versuchter Tötung und schwerer Misshandlung von Häftlingen.
Den östtyska domen 1079 om Buchenwald innehåller också detta.
Det drabbade alltså speciellt ryska krigsfångar, där sammanlagt c:a 20000 beräknas ha avrättats i de tre nämnda KZ-lägren med denna metod.