2008-08-25, 23:29
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budikate
Klart att någon kan ha dött av sjukdom. Det är fritt val att spekulera. Jag finner det dock mer sannolikt att ägarna till skorna och glasögonen blivit avrättade på ett eller annat sätt.

Hälften av de stupade soldaterna på östfronten fick kanske en hjärtattack 5 sekunder före de blev skjutna, det är också fritt att spekulera i....

Gammalt inlägg men jag kunde inte låta bli...

Är det inte lika sannolikt att man tag kläder, skor och andra saker från fångarna för att de skulle ha mindre chans att fly?

För mig förefaller det ganska naturligt att en fånge med fångkläder och dåliga eller inga skor som dessutom inte har sina glasögon på sig blir långt enklare att kontrollera.

Om kläderna är någon sorts bevis är det väl snarare tvärtom? Varför inte bara bränna dem? Bränna saker så alla spår försvinner måste SS varit experter på?

Bifogar bild från ett modernt läger:
http://www.forwardforum.net/guantanamo2.jpg

Att plocka av fångar deras tillhörigheter är väl "standard procedure":
http://www.doc.state.nc.us/dop/CPtour/receivin.htm
Citera
2008-08-25, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DuracellUltra
Är det inte lika sannolikt att man tag kläder, skor och andra saker från fångarna för att de skulle ha mindre chans att fly?

Om man stjäl löständer, glasögon, pass, kläder och alla övriga tillhörigheter från männiksor, indikerar det att de någonsin skall släppas?

Varför sno glasögon av folk?
Citera
2008-08-26, 00:17
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Gammalt inlägg men jag kunde inte låta bli...

För mig förefaller det ganska naturligt att en fånge med fångkläder och dåliga eller inga skor som dessutom inte har sina glasögon på sig blir långt enklare att kontrollera.

Om kläderna är någon sorts bevis är det väl snarare tvärtom? Varför inte bara bränna dem? Bränna saker så alla spår försvinner måste SS varit experter på?

Bifogar bild från ett modernt läger:
http://www.forwardforum.net/guantanamo2.jpg

Att plocka av fångar deras tillhörigheter är väl "standard procedure":
http://www.doc.state.nc.us/dop/CPtour/receivin.htm

Jag var i Buchenwald i slutet av 70-talet och visades runt av en tysk som satt internerad där under kriget.
Förstahandsinformation med andra ord.
Han berättade att där tog man in de som skulle avrättas först i omklädningsrummet.
Sedan in i nästa rum som var tandläkarmottagning där man plockade bort guld.
Sedan var det avrättning (nackskott) och transport av lik till krematoriet.

Där kontrollerade man fångarna fullständigt. Det har du rätt i.

/VV
Citera
2008-08-28, 00:58
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Om man stjäl löständer, glasögon, pass, kläder och alla övriga tillhörigheter från männiksor, indikerar det att de någonsin skall släppas?

Varför sno glasögon av folk?

De blir enklare att kontrollera, någon som ser dåligt slåss inte lika bra till exempel. Det har jag personlig erfarenhet av.

Från löständerna skall man enligt uppgift ha återanvänt materialet. Sjukt ja men bevis för mord nej.

Det förvarades uppenbarligen stora mängder kläder och skor i lägren. Varför skickades dessa inte tillbaka med tågen som uppenbarligen måste ha kommit och gått från lägren ganska ofta. Gick de tomma tillbaka? Finns det någon förklaring på detta? Är det ett bevis på att man inte tänkte konfiskera dem för all framtid?

Och nej jag är ingen förnekare men jag gillar att ifrågasätta, det är nyttigt även i svåra ämnen.
Citera
2008-08-28, 01:41
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag var i Buchenwald i slutet av 70-talet och visades runt av en tysk som satt internerad där under kriget.
Förstahandsinformation med andra ord.
Han berättade att där tog man in de som skulle avrättas först i omklädningsrummet.
Sedan in i nästa rum som var tandläkarmottagning där man plockade bort guld.
Sedan var det avrättning (nackskott) och transport av lik till krematoriet.

Där kontrollerade man fångarna fullständigt. Det har du rätt i.

/VV

Vilket är högst beklagligt. Att många blev skjutna förnekar väl ingen? Antalet kanske man dock skall ställa sig kritisk till då det finns all anledning från fångar och andra att överdriva. Det är naturligt och inget konstigt med tanke på hur de blev behandlade.

Varför använda tandläkare för denna procedur när det uppenbarligen finns betydligt enklare sätt:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=444160&printerfriendly=tru e

För mig låter denna förnedringsprocess som propaganda och jag tror inte att det gick till på det sättet.

Jag har pratat med personer i SS och Wehrmacht som hävdar att de aldrig såg några massmord av judar eller ens hörde talas om det. Betyder det att det aldrig hänt?

Partisaner sköt de dock i massor på östfronten och de var ganska bra på att skjuta tillbaka vilket jag fått se resultatet av med egna ögon.

Enligt Wikipedia (dålig källa någon som har bättre?) dog procentuellt fler i Buchenwald under sovjetstyret än under naziststyret. Vad bevisar det tycker du?
Citera
2008-08-28, 01:50
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
För mig låter denna förnedringsprocess som propaganda och jag tror inte att det gick till på det sättet.

Det var en tysk som berättade detta för mig.
En tysk som satt i lägret så vitt jag minns i princip hela kriget.
Varför skulle han ljuga?

Jag håller med om att det låter konstigt, men jag gick igenom baracken med omklädningsrum, tandläkarmottagning och så det sista rummet som var målat i rött och hade spjälgolv.

/VV
Citera
2008-08-28, 05:52
Bannlyst
Citat:
Det var en tysk som berättade detta för mig.
En tysk som satt i lägret så vitt jag minns i princip hela kriget.
Varför skulle han ljuga?

Jag håller med om att det låter konstigt, men jag gick igenom baracken med omklädningsrum, tandläkarmottagning och så det sista rummet som var målat i rött och hade spjälgolv.

/VV

Du är helt klart ett indiciium min lille vän VV. Gud vare med dig!
Citera
2008-08-28, 08:29
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Gud vare med dig!

Tack!
I denna församling är han det.

/VV
Citera
2008-08-28, 08:47
Bannlyst
Citat:
Tack!

/VV

Jag känner mitt folk - tror du ja älskar det? "Någon" kastade in mig - i min ungdom - bland en massa ( förintelse ) av minkfarmare! Jag har sett ett barn i skiten!
Det blir knappast bättre, så din lögn är lika bra som vilken annan.

Å andra sidan kan jag jammmmmmaaa..forget that I´M fitfy because I just go paid..
Citera
2008-08-28, 11:28
Medlem
Citat:
Jag uppfattar tydligt 'verschiedene tötungsmöghlichkeiten' i det första han säger om Wannsee.
'Olika dödsmetoder' alltså.

Jojo. Deportering är det några som trodde mötet handlade om.

/VV

Enklaste sättet att bemöta tramset om deportering är att helt enkelt ställa frågan "Om de nu deporterades österut - var är de idag då?"
Citera
2008-08-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Askan efter drygt 10 miljoner människor kan inte försvinna spårlöst, det borde handla om tusentals ton. Med modern teknik (gasugn) tar det ca 70-90 minuter att kremera en människa, därefter mals benresterna ner till en fin aska. Under kriget skall kremeringen ha skett i vedeldade ugnar, något som tog längre tid än idag. Vad gjorde man med benresterna, maldes dessa ner?
Vänlige Viktor kanske kan räkna ut hur lång tid detta skulle ta och vilka enorma mängder ved som skulle krävas och inte minst transporteras (under brinnande krig). All denna aska måste finnas i närheten av dödslägren!

Det finns gott om fynd av både aska och benrester i stora mängder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Majdanek_-_ashes_mount.jpg

Fast det är säkert bara aska från vakternas och fångarnas årliga grillfest.
Citera
2008-08-28, 12:17
Medlem
Citat:
Vilket är högst beklagligt. Att många blev skjutna förnekar väl ingen? Antalet kanske man dock skall ställa sig kritisk till då det finns all anledning från fångar och andra att överdriva. Det är naturligt och inget konstigt med tanke på hur de blev behandlade.

Varför använda tandläkare för denna procedur när det uppenbarligen finns betydligt enklare sätt:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=444160&printerfriendly=tru e

Jag har pratat med personer i SS och Wehrmacht som hävdar att de aldrig såg några massmord av judar eller ens hörde talas om det. Betyder det att det aldrig hänt?

Partisaner sköt de dock i massor på östfronten och de var ganska bra på att skjuta tillbaka vilket jag fått se resultatet av med egna ögon.

Enligt Wikipedia (dålig källa någon som har bättre?) dog procentuellt fler i Buchenwald under sovjetstyret än under naziststyret. Vad bevisar det tycker du?
Kortfattat angående nackskottskjutningarna: Det finns faktiskt domar om detta från flera västtyska domstolar efter kriget. Flera domar om Sachsenhausen, tre domar om Buchenwald. Det förekom även i Dachau, varifrån jag dock inte hittat någon dom.

Om du går till http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm och där klickar på "Crime location" och därefter under västyska domar "Kl Buchenvald", så finner du 12 krigsförbrytardomar, varav nr 358, 376 och 766 även handlar om massavrättningar i en "nackskottsanläggning". Här är t.ex. dom 766:

Verfahren Lfd.Nr.766
Tatkomplex: NS-Gewaltverbrechen in Haftstätten, Kriegsverbrechen
Angeklagte:
Hop., Otto 15 Jahre
Gerichtsentscheidungen:
LG Stade 720125
LG Stade 500418
BGH 511220
Tatland: Deutschland
Tatort: HS KL Buchenwald
Tatzeit: 38-4203
Opfer: Juden, Häftlinge, Kriegsgefangene
Nationalität: Deutsche, Sowjetische, unbekannt
Dienststelle: Haftstättenpersonal KL Buchenwald
Verfahrensgegenstand: Tötung und schwere Misshandlung von nach der Kristallnacht eingelieferten Juden. Teilnahme an der Massenerschiessung russischer Kriegsgefangener in der Genickschussanlage im 'Pferdestall' des Lagers. Erschiessung von 21 jüdischen Häftlingen nach dem Attentat auf Hitler 1939 sowie von 25 Juden im November 1940. Weitere zahlreiche Fälle der Tötung, versuchter Tötung und schwerer Misshandlung von Häftlingen.

Den östtyska domen 1079 om Buchenwald innehåller också detta.

Det drabbade alltså speciellt ryska krigsfångar, där sammanlagt c:a 20000 beräknas ha avrättats i de tre nämnda KZ-lägren med denna metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in