2008-08-29, 02:11
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det var en tysk som berättade detta för mig.
En tysk som satt i lägret så vitt jag minns i princip hela kriget.
Varför skulle han ljuga?

Jag håller med om att det låter konstigt, men jag gick igenom baracken med omklädningsrum, tandläkarmottagning och så det sista rummet som var målat i rött och hade spjälgolv.

/VV

Hat mot någon som hållt en inspärrad i flera år är ett motiv tycker du inte det? Jag har mött många som ljuger av betydligt sämre anledningar.

Mitt problem är dock framförallt, under förutsättning att sifforna jag sett stämmer, att Buchenwald under tysk kontroll hade förre dödoffer (procentuellt) än under rysk kontroll. Inte ett bra bevis för en förintelse i detta läger det måste du väl ändå hålla med om?

Stog fångarna nakna i kö, samtidigt som de hörde sina kamrater skjutas till döds, för att få guldet utplockat av tandläkare? Plockades guldet ut med eller utan bedövning? Fick tandläkaren betalt och hur mycket tjänade tyskarna på denna hantering? Och varför tilläts någon bevittna detta?

I mina öron låter det dyrt och ineffektivt det kan jag inte komma ifrån. Jag är inte van att se tyskar arbeta så.
Citera
2008-08-29, 02:25
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Kortfattat angående nackskottskjutningarna: Det finns faktiskt domar om detta från flera västtyska domstolar efter kriget. Flera domar om Sachsenhausen, tre domar om Buchenwald. Det förekom även i Dachau, varifrån jag dock inte hittat någon dom.

Om du går till http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm och där klickar på "Crime location" och därefter under västyska domar "Kl Buchenvald", så finner du 12 krigsförbrytardomar, varav nr 358, 376 och 766 även handlar om massavrättningar i en "nackskottsanläggning". Här är t.ex. dom 766:

Verfahren Lfd.Nr.766
Tatkomplex: NS-Gewaltverbrechen in Haftstätten, Kriegsverbrechen
Angeklagte:
Hop., Otto 15 Jahre
Gerichtsentscheidungen:
LG Stade 720125
LG Stade 500418
BGH 511220
Tatland: Deutschland
Tatort: HS KL Buchenwald
Tatzeit: 38-4203
Opfer: Juden, Häftlinge, Kriegsgefangene
Nationalität: Deutsche, Sowjetische, unbekannt
Dienststelle: Haftstättenpersonal KL Buchenwald
Verfahrensgegenstand: Tötung und schwere Misshandlung von nach der Kristallnacht eingelieferten Juden. Teilnahme an der Massenerschiessung russischer Kriegsgefangener in der Genickschussanlage im 'Pferdestall' des Lagers. Erschiessung von 21 jüdischen Häftlingen nach dem Attentat auf Hitler 1939 sowie von 25 Juden im November 1940. Weitere zahlreiche Fälle der Tötung, versuchter Tötung und schwerer Misshandlung von Häftlingen.

Den östtyska domen 1079 om Buchenwald innehåller också detta.

Det drabbade alltså speciellt ryska krigsfångar, där sammanlagt c:a 20000 beräknas ha avrättats i de tre nämnda KZ-lägren med denna metod.

Du slår in öppna dörrar, jag trodde vi diskuterade indicier som pekar på förintelse inte att övergrepp och mord begicks. Som jag skrev innan är det väl ingen som förnekar det?

Hur tror du tyska krigsfångar och civila blev behandlade? Betyder det att det fanns en andra förintelse? Inget bra bevis där tyvärr.
Citera
2008-08-29, 08:04
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuracellUltra
Jag är inte van att se tyskar arbeta så.

Så hur många tyskar har du sett arbeta under brinnande krig?

/VV
Citera
2008-08-29, 08:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Du slår in öppna dörrar, jag trodde vi diskuterade indicier som pekar på förintelse inte att övergrepp och mord begicks. Som jag skrev innan är det väl ingen som förnekar det?

Så du menar på fullt allvar att om man brutalt skjuter ihjäl en massa människor, i huvudsak krigsfångar i detta fallet, så är steget fortfarande oändligt långt till det som kallas Förintelsen?

/VV
Citera
2008-08-29, 09:24
Bannlyst
Citat:
Så du menar på fullt allvar att om man brutalt skjuter ihjäl en massa människor, i huvudsak krigsfångar i detta fallet, så är steget fortfarande oändligt långt till det som kallas Förintelsen?

/VV

Först tänkte man sig "förintelsen" som ett resultat av medveten toppstyrd order, sedan inbillade man sig att det rörde sig om en företablerad ordning i stil med Leibniz nomader. Allt är relativt, eller hur?
Citera
2008-08-29, 09:39
Medlem
Citat:

Hur tror du tyska krigsfångar och civila blev behandlade? Betyder det att det fanns en andra förintelse? Inget bra bevis där tyvärr.
Du har verkligen tagit på dig skygglapparna! Bara den återgivna domen för Buchenwald (här på engelska http://www1.jur.uva.nl/junsv/brd/brdengfiles/brdeng766.htm) innehåller ju, utöver avrättningarna av ryska krigsfångar, moment av vad man kan kalla förintelse.

Eller tycker du att det är normalt att man, som det står i denna dom, dödar och misshandlar judar som enbart skickats dit p.g.a. kristallnatten 1938, att man p.g.a. attentatet mot Hitler 1939 skjuter 21 judar och något år senare, av okänd anledning, 25 judar? Det nämns f.ö. även andra mord. De drabbade givetvis också andra intagna.

Om du går igenom de 12 rättegångar som således i Västtyskland enligt http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm i olika domstolar hölls om Buchenwald så finner du liknande.

Eugen Kogon till svenska översatta bok "Slavstaten" (finns att köpa!) som skrevs några år efter kriget belyser de hemska förhållandena i Buchenwald, samt finns även många fakta om den fruktansvärda terrorn och mördandet i andra läger. Han var en känd österrikisk kristen redaktör som fängslades när tyskarna tog över Österrike. Från september 1939 var han internerad i Buchenwald. Han arbetade där under ständigt dödshot som sjukvårdare. Genom en SS-läkare, som ville ha ett alibi inför krigsslutet, överlevde han. Han är mycket tillförlitlig i sina uppgifter även om andra KZ-läger, även om också han har fel angående dödstalen i Auschwitz.

Den anvisade länken innehåller således mängder av krigsförbrytardomar med mord och massmord på främst judar. Många av dem gäller insatsgruppernas massmord, men även i Auschwitz och i de andra koncentrations- och förintelselägren.

Att det tyska rättssystemet är likt det svenska har jag belyst i "Nazistiska krigsförbrytare - finns dom?", https://www.flashback.org/showthread.php?t=715006&page=2 inlägg 16. Där finns f.ö. som exempel ytterligare några domar.

Så gå återigen till http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm (jag kastade dock om ordningen ovan, börja alltså med "West German Trials" och därefter "Crime location").
Senast redigerad av Babord 2008-08-29 kl. 10:28.
Citera
2008-08-29, 18:07
Medlem
Citat:
Mitt problem är dock framförallt, under förutsättning att sifforna jag sett stämmer, att Buchenwald under tysk kontroll hade förre dödoffer (procentuellt) än under rysk kontroll. Inte ett bra bevis för en förintelse i detta läger det måste du väl ändå hålla med om?

Buchenwald var inte ett förintelseläger. Inget av föreintelselägren låg på tysk mark. Håll isär koncentrationsläger (som t.ex. Buchenwald, Bergen-Belsen, Dachau m.fl.) och förintelseläger (Auschwitz, Treblinka, Belzec m.fl).

Däremed inte sagt att det inte var många som dog i de "vanliga" koncentrationslägrena heller, men det var inte alls samma antal eller procenttal.
Citera
2008-09-02, 23:35
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Så hur många tyskar har du sett arbeta under brinnande krig?

/VV

Svaret vet du redan, det ändrar dock inte något i sak. Trodde vi var överens om det ologiska i processen.

Att Tyskar normalt är effektiva trodde jag att vi kunde enas om? Det är väl ett historiskt faktum att Tyskland även under andra världskriget var effektiva på många områden?

Kan vi inte försöka förklara varför man valde denna lösning som inte bara var ineffektiv utan dessutom drog in fler människor (vittnen!) i processen?

Finns det bilder (länk tack) på dessa utrymmen?
Citera
2008-09-02, 23:53
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:

/VV

Att skjuta fångar är helt klart skamligt men fortfarande mycket långt ifrån det som går under benämningen förintelsen. Skjuta fiender, oavsett tillfälle, är enligt min mening inte ens i närheten av att gasa ihjäl miljontals människor.

Säg ett enda krig då övergrepp mot fångar eller redan besegrade soldater inte skett?
Citera
2008-09-03, 00:29
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Buchenwald var inte ett förintelseläger. Inget av föreintelselägren låg på tysk mark. Håll isär koncentrationsläger (som t.ex. Buchenwald, Bergen-Belsen, Dachau m.fl.) och förintelseläger (Auschwitz, Treblinka, Belzec m.fl).

Däremed inte sagt att det inte var många som dog i de "vanliga" koncentrationslägrena heller, men det var inte alls samma antal eller procenttal.

Alla verkar inte hålla med dig:
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=280

Vad bevisar det?
Citera
2008-09-03, 00:56
Medlem
DuracellUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Du har verkligen tagit på dig skygglapparna! Bara den återgivna domen för Buchenwald (här på engelska http://www1.jur.uva.nl/junsv/brd/brdengfiles/brdeng766.htm) innehåller ju, utöver avrättningarna av ryska krigsfångar, moment av vad man kan kalla förintelse.

Eller tycker du att det är normalt att man, som det står i denna dom, dödar och misshandlar judar som enbart skickats dit p.g.a. kristallnatten 1938, att man p.g.a. attentatet mot Hitler 1939 skjuter 21 judar och något år senare, av okänd anledning, 25 judar? Det nämns f.ö. även andra mord. De drabbade givetvis också andra intagna.

Om du går igenom de 12 rättegångar som således i Västtyskland enligt http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm i olika domstolar hölls om Buchenwald så finner du liknande.

Eugen Kogon till svenska översatta bok "Slavstaten" (finns att köpa!) som skrevs några år efter kriget belyser de hemska förhållandena i Buchenwald, samt finns även många fakta om den fruktansvärda terrorn och mördandet i andra läger. Han var en känd österrikisk kristen redaktör som fängslades när tyskarna tog över Österrike. Från september 1939 var han internerad i Buchenwald. Han arbetade där under ständigt dödshot som sjukvårdare. Genom en SS-läkare, som ville ha ett alibi inför krigsslutet, överlevde han. Han är mycket tillförlitlig i sina uppgifter även om andra KZ-läger, även om också han har fel angående dödstalen i Auschwitz.

Den anvisade länken innehåller således mängder av krigsförbrytardomar med mord och massmord på främst judar. Många av dem gäller insatsgruppernas massmord, men även i Auschwitz och i de andra koncentrations- och förintelselägren.

Att det tyska rättssystemet är likt det svenska har jag belyst i "Nazistiska krigsförbrytare - finns dom?", https://www.flashback.org/showthread.php?t=715006&page=2 inlägg 16. Där finns f.ö. som exempel ytterligare några domar.

Så gå återigen till http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm (jag kastade dock om ordningen ovan, börja alltså med "West German Trials" och därefter "Crime location").

Vad man kan kalla förintelse? Bevis för mord och massmord kanske men inte förintelse, diskutera detta med din vän Evilution och återkom till mig när ni är överens om vad Buchenwald var för läger.

Tyskarna var ju inte värre än ryssarna, var finns domarna från dessa rättegångar? Länk tack.
Citera
2008-09-03, 12:45
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
/.../
Tyskarna var ju inte värre än ryssarna, var finns domarna från dessa rättegångar? Länk tack.
Jo.. Nazisterna (!) var värre än Stalinisterna när det gällde att metodiskt, planmässigt, överlagt och systematiskt ta livet av människor! Och dessutom av helt bisarra anledningar som rasmässig och religiös tillhörighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in