Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-21, 18:42
  #1
Medlem
Vem har tillgång till din journal? Är det så att alla läkare du går till kan läsa vad du är behandlad för tidigare?Om du har två behandlande läkare på två sjukhus har dom samma journal?
Citera
2008-02-21, 18:45
  #2
Medlem
Din behandlande läkare har tillgång till din journal, och har då rätt till att läsa hela din sjukdomshistoria (vilket är bra då man har hjälp av tidigare sjukhistoria för att dels ställa diagnos dels behandla optimalt.)

Inga läkare som inte behandlar dig har rätt till din journal, jag kan tex in knappa in min polares (eller mitt eget för den delen) person nr och läsa hans journal. Det är ett brott mot sekretessen, och alla patienter kan begära att få ut loggen på vilka som varit inne i rotat i deras journal (om det är en datajournal).

Och om du har två läkare på samma sjukhus så kan båda läsa hela din journal.
Citera
2008-07-14, 12:17
  #3
Medlem
mrhankeys avatar
tänkte starta om den här tråden. Min pappa är sjuk och jag skulle vilja ta del av hans sjukjournal. Jag vet att det inte är någon allm. handling, men det är inte så att det skulle skada honom någon men eller något då jag skulle ta del av handlingarna. Undrar bara om det är möjligt att ringa till sjukhuset och fråga efter hans sjukjournal (eller be om att få ta del om en specifik del).

Antagligen ska den här tråden flyttas till juridik då det rör sig om allmäna handlingar. Mod. får gärna flytta tråden.
Tack
Citera
2008-07-14, 13:20
  #4
Medlem
Snehls avatar
Mrhanky. Det borde inte vara helt omöljigt eftersom du är hans barn, Men om han har sagt att det inte få lämmnas ut till någon annan så finns det inget du kan göra utom att fråga din farsa snällt om lov att få titta på den =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback