Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-01, 14:22
  #613
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oric
Skapa en egen font där A=P osv? Texten kommer ju se "krypterad" ut när den körs i Urkund...

Homoglypher detekteras av urkund så det är bara glömma.
Citera
2016-10-12, 18:07
  #614
Medlem
Hej! Jag planerar att eventuellt översätta en kandidatuppsats från kroatiska till svenska. Den är skriven av en student vid ett universitet i Kroatien. Den finns lagrad i en nationell kroatisk databas. Hur stor är risken att jag åker fast?

Uppsatsen finns av förklarliga skäl inte i Urkund eftersom det är svenskt. Den som kommer att läsa min uppsats och köra den mot urkund kommer inte att hitta någon som helst identisk uppsats, då texten kommer att vara helt omskriven. Jag pratar flytande kroatiska så jag vet hur jag ska göra vad gäller ordval/meningsuppbyggnad. Det enda jag kan tänka mig att jag kan åka fast för är den identiska referenslistan. Någon med funderingar/tips?
Citera
2016-10-12, 20:47
  #615
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agathonix
Hej! Jag planerar att eventuellt översätta en kandidatuppsats från kroatiska till svenska. Den är skriven av en student vid ett universitet i Kroatien. Den finns lagrad i en nationell kroatisk databas. Hur stor är risken att jag åker fast?

Uppsatsen finns av förklarliga skäl inte i Urkund eftersom det är svenskt. Den som kommer att läsa min uppsats och köra den mot urkund kommer inte att hitta någon som helst identisk uppsats, då texten kommer att vara helt omskriven. Jag pratar flytande kroatiska så jag vet hur jag ska göra vad gäller ordval/meningsuppbyggnad. Det enda jag kan tänka mig att jag kan åka fast för är den identiska referenslistan. Någon med funderingar/tips?

Ingen risk om du själv översätter allt till svenska. Dock har du en poäng kring referenserna. Jag hade varit lite orolig över detta. Om det går, försök hitta lite andra referenser. Om du kan torska på något är det nog det. Men högst osannolikt.
Citera
2016-10-12, 23:14
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Ingen risk om du själv översätter allt till svenska. Dock har du en poäng kring referenserna. Jag hade varit lite orolig över detta. Om det går, försök hitta lite andra referenser. Om du kan torska på något är det nog det. Men högst osannolikt.


Exakt. Nu vet jag ju inte om rättaren får för sig att köra uppsatsen i någon internationell databas eller googla referenslistan. Kan bli svårt att hitta andra men tillräckligt lika referenser.
Citera
2016-10-12, 23:21
  #617
Medlem
Jag har inte orkat söka igenom 49 sidor, men jag har gjort så att jag sätter ett "o" mellan varje ord och färgar sedan o:et till samma färg som bakgrunden, så det ser ut som ett mellanrum men det Urkund registrerar det som ett ord. Dock så gör jag detta endast på korta stycken, så att det inte ska se konstigt ut om man kollar antal ord.
Citera
2016-10-13, 19:30
  #618
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Jag har inte orkat söka igenom 49 sidor, men jag har gjort så att jag sätter ett "o" mellan varje ord och färgar sedan o:et till samma färg som bakgrunden, så det ser ut som ett mellanrum men det Urkund registrerar det som ett ord. Dock så gör jag detta endast på korta stycken, så att det inte ska se konstigt ut om man kollar antal ord.

Blir det inte onormalt stora mellanrum kring bokstäverna då?
Citera
2016-10-13, 19:58
  #619
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agathonix
Exakt. Nu vet jag ju inte om rättaren får för sig att köra uppsatsen i någon internationell databas eller googla referenslistan. Kan bli svårt att hitta andra men tillräckligt lika referenser.

Kolla referensens referenser eller dylikt, referenser finns alltid som kan ersättas med andra. Hade nog varit försiktig med citeringar och liknande referenser i löpande text. Har hört talas om flera som har översatt uppsatser utan några påföljder efter att dessa har körts genom urkund.
Citera
2016-10-21, 15:58
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Blir det inte onormalt stora mellanrum kring bokstäverna då?
Beror på vilket typsnitt du använder, men du kan ju använda andra bokstäver som är smalare om du känner för det. Det viktigate är ju att de har samma färg som bakgrunden (oftast vit)
Citera
2017-02-20, 13:11
  #621
Medlem
låter jävligt dumt, kanske, men kan lärare på något sätt se om man kopierat en uppgift om man lämnar in den i pappersform?

och kan man t.e.x. översätta en svensk text till engelska och sen översätta den engelska texten till svenska igen och ändra eventuella grammatiska fel, meningsuppbyggnader, etc?
__________________
Senast redigerad av 199x 2017-02-20 kl. 13:30.
Citera
2017-02-24, 12:18
  #622
Medlem
Vet någon hur lång tid det tar innan en uppsats registreras i Urkund?

Jag tänkte nämligen använda mig av samma uppsats som en kompis som går i en annan skola. Han lämnar in sin uppsats på onsdag och jag lämnar in samma uppsats till min lärare på fredagen. Vad tros om det?
Citera
2017-02-28, 09:44
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VILD_PUNG
Vet någon hur lång tid det tar innan en uppsats registreras i Urkund?

Jag tänkte nämligen använda mig av samma uppsats som en kompis som går i en annan skola. Han lämnar in sin uppsats på onsdag och jag lämnar in samma uppsats till min lärare på fredagen. Vad tros om det?

Så fort den är insänd till Urkund är den i databasen.
Citera
2017-04-24, 15:28
  #624
Medlem
Skulle jag klara mig förbi urkund om jag har en kompis uppsats som jag sätter mig ner och skriver om den? Alltså med olika meningsbyggnad, ordval etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback