2009-11-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Nä, fy, jag är för gammal för det Har redan fyllt 19, kommer vara 20 när jag börjar om jag kommer in. och jag tycker inte att jag har gjort något fel nu, med min ansökan. Jag har finslipat mitt PS, jag har sökt en kurs jag genuint intresserad av, jag har en bra referens... Jag vet inte hur jag skulle kunna förbättra mina chanser genom att söka igen nästa år.

aha okej, jag önskar dig lycka till iaf
Citera
2009-11-14, 17:07
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Dock vet jag att OrkarN läser economics vid York just nu

Näää. Det gör däremot jag.

Och som svar åt internetdoktorn; för Economics är matte och engelska sjukt relvanta, så på den fronten är det lugna puckar.
Citera
2009-11-14, 19:34
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Nä, fy, jag är för gammal för det Har redan fyllt 19, kommer vara 20 när jag börjar om jag kommer in. och jag tycker inte att jag har gjort något fel nu, med min ansökan. Jag har finslipat mitt PS, jag har sökt en kurs jag genuint intresserad av, jag har en bra referens... Jag vet inte hur jag skulle kunna förbättra mina chanser genom att söka igen nästa år.

haha för gammal? jag kommer vara 19 när jag söker.
Citera
2009-11-15, 03:00
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
haha för gammal? jag kommer vara 19 när jag söker.

Ja, och jag är 19 nu. och jag vill inte börja en undergrad som mature student, dvs vid 21.
Citera
2009-11-15, 10:01
Medlem
Nu stressar du upp mig när du pratar om åldern sådär. Spelar det så stor roll?
Citera
2009-11-16, 12:54
Medlem
vet någon förresten om universiteten ser om du har pluggat upp betygen?
bryr dom sig?

Om du skulle säga att du har mvg, fastän du har vg, och tentar upp den till september 2010, skulle de kunna få reda på det? och skulle de bry sig?
Citera
2009-11-16, 17:05
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ja, och jag är 19 nu. och jag vill inte börja en undergrad som mature student, dvs vid 21.

Du tänker så. Trodde du menade att det var "försent" att studera på universitet efter 19 eller något.
Citera
2009-11-16, 19:29
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andlindg243
vet någon förresten om universiteten ser om du har pluggat upp betygen?
bryr dom sig?

Om du skulle säga att du har mvg, fastän du har vg, och tentar upp den till september 2010, skulle de kunna få reda på det? och skulle de bry sig?

Toppuniversiteten gillar inte resits, och de kommer ju märka det när du skickar in betygen
Citera
2009-11-16, 22:09
Medlem
videoviolences avatar
Studera i Skottland

Hej.

Jag går ut gymnasiet i vår och tänkte söka mig till Skottland, University of Glasgow. Jag har rätt hyggliga betyg, vg-mvg. Förmodar ett MVG i engelska C, samt ett A i CAE-testet. Funderar på att läsa engelsk litteratur, eller något språk.

Har någon här en aning om hur svårt det är att komma in på ett undergraduate-program i Glasgow? Eller hur universitetet i sig är?

edit: alltså,

"Entry requirements
Typical offer

* Highers: AABB (first sitting); AAAB (two sittings)*
* A-levels: AAB (first sitting); AAA (two sittings)*
* IB: 32 points**"

Vad menas? IB-poängen uppfyller jag (efter en snabb-översättning), men de andra?
Senast redigerad av videoviolence 2009-11-16 kl. 22:39.
Citera
2009-11-17, 00:11
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videoviolence
Hej.

Jag går ut gymnasiet i vår och tänkte söka mig till Skottland, University of Glasgow. Jag har rätt hyggliga betyg, vg-mvg. Förmodar ett MVG i engelska C, samt ett A i CAE-testet. Funderar på att läsa engelsk litteratur, eller något språk.

Har någon här en aning om hur svårt det är att komma in på ett undergraduate-program i Glasgow? Eller hur universitetet i sig är?

edit: alltså,

"Entry requirements
Typical offer

* Highers: AABB (first sitting); AAAB (two sittings)*
* A-levels: AAB (first sitting); AAA (two sittings)*
* IB: 32 points**"

Vad menas? IB-poängen uppfyller jag (efter en snabb-översättning), men de andra?

A-levels:
A= minst 80% vid final exams
B= minst 70% vid final exams

Enligt min egna subjektiva åsikt bedömer jag att du behöver ~16. Fast det är ju relevanta ämnen som spelar roll. Du har absolut en chans.

www.thestudentroom.co.uk
Studentforum i Storbrittanien, de har ett speciellt subforum för Glasgow. Läs mer om du vill.

En kompis till mig pluggar vid Glasgow. Han läste aldrig highers, utan slutade skolan vid 15. Han kom in ändå.
Citera
2009-11-17, 18:32
Medlem
Citat:
Toppuniversiteten gillar inte resits, och de kommer ju märka det när du skickar in betygen

hur märker dom?
finns ju inget datum på betygen så vitt jag vet?
Senast redigerad av andlindg243 2009-11-17 kl. 18:34.
Citera
2009-11-17, 20:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andlindg243
hur märker dom?
finns ju inget datum på betygen så vitt jag vet?

Dom märker genom att de upptentade betygen syns på ett samlat betygsdokument, inte på gymnasieexamens-pappret. Två seperata papper. Originalbetyget kommer stå på gymnasiepappret. Gud, jag har tappat min svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in