2011-01-02, 20:06
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Economics på engelska är nationalekonomi på svenska. Business är väl mer företagande, företagsekonomi, entreprenörskap och management.

Angående PS
kolla först här:
http://www2.lse.ac.uk/study/undergra...formation.aspx

sen kolla i PS library här:
www.thestudentroom.co.uk

1. Inledning där du förklarar vad är intresserad av och varför.
2. Hur du gör för att fördjupa dig inom ämnet (föreningar relaterade till ämnet etc)
3. Böcker du läst relaterat till ämnet och vad du tyckte om dem
4. Arbetslivserfarenhet och praktik du skaffat inom området
5. Vad du gör annars som gör dig till en bra student, en bra ledare etc
6. Sammanfattning/avslut

Karamella vet du varför nationalekonomi är så mycket mer respekterat och högbetalt jmf med företagsekonomi i UK medans det verkar vara omvänt i sverige?
Citera
2011-01-02, 20:09
Medlem
Chikatilos avatar
Jag har problem med en sak gällande min ansökan till fem skolor via UCAS.
Man måste ju fylla i vem man har som referens och så skall denna referenspersonen i sin tur skriva ett referensbrev om dig.

Jag har ingen referens.

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men det finns ingen av mina gamla lärare som hade talat gott om mig. Därmed står jag med två val.

Ska jag:
1. Låta min vän låtsas vara min gamla privata bildlärare och låta henne skriva gott om mig?
2. eller ska jag gå till min chef på jobbet och be honom skriva något om mig?

Bör även tilläggas att jag söker till Arkitektur och min chef blir nog inte så glad över tanken att jag ska komma in på någon skola och dra från jobbet.

Vad tycker ni?

Mvh,
Andrei

EDIT: Eller ska jag bara maila de fem skolorna och säga som det är - att jag inte har någon referens? Och bara hoppas på att dom går med på det?
Citera
2011-01-02, 21:44
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chikatilo
Jag har problem med en sak gällande min ansökan till fem skolor via UCAS.
Man måste ju fylla i vem man har som referens och så skall denna referenspersonen i sin tur skriva ett referensbrev om dig.

Jag har ingen referens.

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men det finns ingen av mina gamla lärare som hade talat gott om mig. Därmed står jag med två val.

Ska jag:
1. Låta min vän låtsas vara min gamla privata bildlärare och låta henne skriva gott om mig?
2. eller ska jag gå till min chef på jobbet och be honom skriva något om mig?

Bör även tilläggas att jag söker till Arkitektur och min chef blir nog inte så glad över tanken att jag ska komma in på någon skola och dra från jobbet.

Vad tycker ni?

Mvh,
Andrei

EDIT: Eller ska jag bara maila de fem skolorna och säga som det är - att jag inte har någon referens? Och bara hoppas på att dom går med på det?

1. Du kommer ALDRIG kunna få en plats utan en referens.
2. Din referens behöver skickas in från ett officiellt e-postkonto. Om du säger att du gått på Karl Johans gymnasieskola, så måste dina gymnasieslutbetyg komma från Karl Johans gymnasieskola och din lärare måste e-mejla referensen från larare@karljohansgymnasieskola.se. Kan bli väldigt svårt att fejka.
3. Det bör ha gått minst 2 år utan att du studerat för att en icke-akademisk referens ska vara okej, den kommer dock ha ett lägre värde än en akademisk referens.
4. Arkitektur är väldigt konkurrensutsatt, du kommer få det väldigt svårt att konkurrera om du inte kan hitta en enda lärare som kan tala väl om dig.
Citera
2011-01-02, 21:49
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Karamella vet du varför nationalekonomi är så mycket mer respekterat och högbetalt jmf med företagsekonomi i UK medans det verkar vara omvänt i sverige?

Min bild är att business alltid kallats "soft subject" och mindre vetenskapligt samt mindre tungt när det gäller studiebörda. Därför är det en enkel examen att klara, och britter har ju i allmänhet en attityd att universitetet handlar om att bevisa att man är kapabel till vissa saker snarare än att lära sig konkreta saker. Economics är väl mer matematiskt och naturvetenskapligt och därmed också högre status.

Sen fungerar ju inte uppdelningen mellan fek/nek på samma sätt. i Storbrittanien kan man gå från Bsc Economics -> investment banking om man läst vid toppskola, på samma sätt man kan gå handelshögskolan i sthlm -> investment banking. läser man däremot nek i sverige, t.ex en politicies kandidat i nationalekonomi, så har man bara pluggat till att jobba på myndigheter / bli byråkrat.
Citera
2011-01-02, 23:19
Medlem
Chikatilos avatar
Citat:
1. Du kommer ALDRIG kunna få en plats utan en referens.
2. Din referens behöver skickas in från ett officiellt e-postkonto. Om du säger att du gått på Karl Johans gymnasieskola, så måste dina gymnasieslutbetyg komma från Karl Johans gymnasieskola och din lärare måste e-mejla referensen från larare@karljohansgymnasieskola.se. Kan bli väldigt svårt att fejka.
3. Det bör ha gått minst 2 år utan att du studerat för att en icke-akademisk referens ska vara okej, den kommer dock ha ett lägre värde än en akademisk referens.
4. Arkitektur är väldigt konkurrensutsatt, du kommer få det väldigt svårt att konkurrera om du inte kan hitta en enda lärare som kan tala väl om dig.

Oj.....så pass alltså.....men vad rekommenderar du att jag gör när jag inte kan få tag på någon lärare som kan skriva något gott om mig?
Citera
2011-01-02, 23:24
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Oj.....så pass alltså.....men vad rekommenderar du att jag gör när jag inte kan få tag på någon lärare som kan skriva något gott om mig?

Fixa det. Det måste väl finnas någon? Annars är du nog inte lämpad för högre utbildning i Storbritannien, tyvärr.
Citera
2011-01-02, 23:28
Medlem
Chikatilos avatar
Citat:
Fixa det. Det måste väl finnas någon? Annars är du nog inte lämpad för högre utbildning i Storbritannien, tyvärr.

Jag vet inte hur jag ska fixa det. Jag vet faktiskt inte. Och jag skulle själv säga att jag är lämpad för det, bara att ingen utav de lärare som är relevanta att fråga gillade mig. Så är det bara. Det har inget med min akademiska lämplighet att göra.
Citera
2011-01-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Du skickar en certifierad kopia på dem till institutionens undergraduate admissions office.

Skickade du bara in en betygskopia eller skrev du även upp UCAS ID nummer eller liknande?
Irländska motsvarigheten till UCAS efterfrågar nämligen efter personlig kod så att de lättare kan identifera studenten så jag tänkte om detsamma gäller brittiska universitet.
Senast redigerad av Ellike 2011-01-03 kl. 00:46.
Citera
2011-01-03, 15:46
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur jag ska fixa det. Jag vet faktiskt inte. Och jag skulle själv säga att jag är lämpad för det, bara att ingen utav de lärare som är relevanta att fråga gillade mig. Så är det bara. Det har inget med min akademiska lämplighet att göra.
Kvittar om de gillade dig eller inte, fixade du mvg i nått relevant ämne? Då borde läraren kunna skriva positiva saker om dig.

Om inte så är arkitektur som sagt rätt konkurrensutsatt.
Citera
2011-01-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellike
Skickade du bara in en betygskopia eller skrev du även upp UCAS ID nummer eller liknande?
Irländska motsvarigheten till UCAS efterfrågar nämligen efter personlig kod så att de lättare kan identifera studenten så jag tänkte om detsamma gäller brittiska universitet.
Vad jag gjorde kanske inte är relevant då jag gjorde det 2005.

När jag ansökte gjorde man det via papper så jag skickade med min kopia med resten av papperna.

Det kommer gälla brittiska universitet också antagligen. När de senare ville ha mitt IELTSbevis så skickade jag med min CID kod. Fråga dem om en kod så kan du skicka med det.
Citera
2011-01-03, 16:59
Medlem
Ett par frågor angående ansökan:

1. Om man har ett betyg efter gymnasiet (i mitt fall IB-poäng) och man ska göra om ett visst prov så att ens slutsumma kommer att förändras ska man då skriva "pending" på ens slutbetyg på qualifications? För man kan ju inte skriva slutbetyget fler än en gång? Eller ska man skriva den poäng man har i nuläget och bara skriva pending på de ämnen man planerar att göra om?

2. På subject/type (vid qualifications) där jag ska skriva i mina högstadiebetyg vad ska man skriva där? Ser att någon hade skrivit "Sweden-Slutbetyg fran Grundskola" men det känns inte helt rätt.. eller? Bör man skriva något i stil med "intermediate school" eller "upper level of compulsory school"?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-03, 17:30
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomlem
Ett par frågor angående ansökan:

1. Om man har ett betyg efter gymnasiet (i mitt fall IB-poäng) och man ska göra om ett visst prov så att ens slutsumma kommer att förändras ska man då skriva "pending" på ens slutbetyg på qualifications? För man kan ju inte skriva slutbetyget fler än en gång? Eller ska man skriva den poäng man har i nuläget och bara skriva pending på de ämnen man planerar att göra om?

2. På subject/type (vid qualifications) där jag ska skriva i mina högstadiebetyg vad ska man skriva där? Ser att någon hade skrivit "Sweden-Slutbetyg fran Grundskola" men det känns inte helt rätt.. eller? Bör man skriva något i stil med "intermediate school" eller "upper level of compulsory school"?

Tacksam för svar!

2. Du får ju välja i en rullista, och "Sweden-Slutbetyg från Grundskola" är ju ett alternativ på rullistan, så jag ser inte problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in