Citat:
Ursprungligen postat av Chikatilo
Jag har problem med en sak gällande min ansökan till fem skolor via UCAS.
Man måste ju fylla i vem man har som referens och så skall denna referenspersonen i sin tur skriva ett referensbrev om dig.
Jag har ingen referens.
Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men det finns ingen av mina gamla lärare som hade talat gott om mig. Därmed står jag med två val.
Ska jag:
1. Låta min vän låtsas vara min gamla privata bildlärare och låta henne skriva gott om mig?
2. eller ska jag gå till min chef på jobbet och be honom skriva något om mig?
Bör även tilläggas att jag söker till Arkitektur och min chef blir nog inte så glad över tanken att jag ska komma in på någon skola och dra från jobbet.
Vad tycker ni?
Mvh,
Andrei
EDIT: Eller ska jag bara maila de fem skolorna och säga som det är - att jag inte har någon referens? Och bara hoppas på att dom går med på det?
1. Du kommer ALDRIG kunna få en plats utan en referens.
2. Din referens behöver skickas in från ett officiellt e-postkonto. Om du säger att du gått på Karl Johans gymnasieskola, så måste dina gymnasieslutbetyg komma från Karl Johans gymnasieskola och din lärare måste e-mejla referensen från larare@karljohansgymnasieskola.se. Kan bli väldigt svårt att fejka.
3. Det bör ha gått
minst 2 år utan att du studerat för att en icke-akademisk referens ska vara okej, den kommer dock ha ett lägre värde än en akademisk referens.
4. Arkitektur är väldigt konkurrensutsatt, du kommer få det väldigt svårt att konkurrera om du inte kan hitta en enda lärare som kan tala väl om dig.