2010-11-12, 19:37
Medlem
Ferres avatar
Referenserna som lärarna skriver. Ska de skickas till mig eller någon annan? Eftersom jag inte söker via skolan så bör väl de skickas till mig så att jag kan lägga upp de på min ansökan på UCAS?
Citera
2010-11-12, 19:48
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Referenserna som lärarna skriver. Ska de skickas till mig eller någon annan? Eftersom jag inte söker via skolan så bör väl de skickas till mig så att jag kan lägga upp de på min ansökan på UCAS?

Du loggar in på ucas, uppger kontaktuppgifter till din referens, ucas kontaktar sedan henne/honom.
Citera
2010-11-12, 20:30
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du loggar in på ucas, uppger kontaktuppgifter till din referens, ucas kontaktar sedan henne/honom.

Var det inte så att referensen skulle skriva ett "reference" som denne sedan skulle skicka till den ansökande som bifogade den med resten av ansökan?

Istället ska ucas kontakta min referens? Varför.
Citera
2010-11-12, 20:32
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Var det inte så att referensen skulle skriva ett "reference" som denne sedan skulle skicka till den ansökande som bifogade den med resten av ansökan?

Istället ska ucas kontakta min referens? Varför.

Förut var det som du sa, men de ändrade. Antar att det är för att vi svenskar ska sluta skriva våra egna referenser nej men seriöst så ändrade de så att lika villkor ska gälla för alla som söker.
Citera
2010-11-12, 22:37
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Förut var det som du sa, men de ändrade. Antar att det är för att vi svenskar ska sluta skriva våra egna referenser nej men seriöst så ändrade de så att lika villkor ska gälla för alla som söker.

Jaha då förstår jag, men de måste fortfarande skriva en reference eller hur? Allt annat vore orimligt. Vid tillfället då UCAS kontaktar referensen ska denne skicka det skrivna brevet?
Citera
2010-11-12, 22:46
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Jaha då förstår jag, men de måste fortfarande skriva en reference eller hur? Allt annat vore orimligt. Vid tillfället då UCAS kontaktar referensen ska denne skicka det skrivna brevet?

Ja, det trodde jag var underförstått att referensens uppgift är att lämna en referens...
Citera
2010-11-12, 23:33
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ja, det trodde jag var underförstått att referensens uppgift är att lämna en referens...

Facepalm:a hur mycket du vill, det eliminerar inte möjligheten för referenser att lämna muntliga sådana. Något som inte mer än troligt uppfattas efter ändringen.
Citera
2010-11-14, 23:59
Medlem
Superiuss avatar
Med risk för att bli dumförklarad (Jag är inte galet haj på hur intagningsprocessen fungerar)

Kan man använda ett resultat på Högskoleprovet som "betyg" när man söker Universitet i England?

Kind regards
Citera
2010-11-15, 00:09
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superius
Med risk för att bli dumförklarad (Jag är inte galet haj på hur intagningsprocessen fungerar)

Kan man använda ett resultat på Högskoleprovet som "betyg" när man söker Universitet i England?

Kind regards
Denna fraga har besvarats flera ganger i denna trad. Nej, man kan inte anvanda hogskoleprovet som betyg vid ansokningar till brittiska universitet.
Citera
2010-11-15, 00:25
Medlem
Superiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Denna fraga har besvarats flera ganger i denna trad. Nej, man kan inte anvanda hogskoleprovet som betyg vid ansokningar till brittiska universitet.
Då måste jag ha missat det. Jag ber om ursäkt. Tackar och bockar för snabbt svar.
Citera
2010-11-16, 23:40
Medlem
Timpsiiis avatar
Ursäkta denna dumma fråga, men jag blir väldigt förvirrad av alla olika tester som finns. Hade tänkt göra TOEFL testet i december.

Men alltså, GCSE, är det liksom bara en betygsskala eller är det också ett test man måste göra för att vara behörig till att ansöka till universitet i England? Väldigt förvirrande :S
Citera
2010-11-16, 23:52
Medlem
ekkams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ursäkta denna dumma fråga, men jag blir väldigt förvirrad av alla olika tester som finns. Hade tänkt göra TOEFL testet i december.

Men alltså, GCSE, är det liksom bara en betygsskala eller är det också ett test man måste göra för att vara behörig till att ansöka till universitet i England? Väldigt förvirrande :S

Behörig att söka är du om du har slutbetyg från Svensk gymnasieskola. Sedan om det specifika universitetet vill ta in dig är en annan sak. T.ex. så har jag redan fått ett besked om att jag kommer in på ett ställe om jag klarar VG i Engelska C som enda språkkrav.
GSCE är typ bara deras högstadiebetyg. Så länge du har svenska gymnasiebetyg behöver du inte oroa dig om att vara behörig.
TOEFL kan säkert vara till nytta, men det beror på vart du söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in