2010-11-12, 01:30
Medlem
Ciao

Jag pluggar till en kandidat i företagsekonomi och ska plugga en termin utomlands till hösten 2011. Jag har tidigare försökt få svar på om det är möjligt för mig att läsa kurser/en termin på LSE eller Imperical colleage men fått luddiga svar, någon som vet ifall det ens är möjligt? Mina options är antingen att åka till ett universitet som skolan har utbyte med(t.ex. St.Galen, Bocconi i Italien och Maastrich university) och inte betala någon terminsavgift eller åka till ett "bättre" universitet och betala. Är värt det i en monetär syn? Väger en termin på LSE upp terminsavgiften i en i framtida jobb aspekt?
Citera
2010-11-12, 01:31
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Ett extremt bra projekt av en valdigt duktig student kan backas av professorer/supervisors och goras till ett paper.

Det handlar oftast om valdigt bra studenter som far en hyffsat fardig ide (som annars hade getts till en PhD student). 6 manader kan racka mer an val for att fa ut en artikel om iden ar bra och genomforlig.

Detta hander inte speciellt ofta da PhD studenter foredras.

Hyffsat saker pa att 219 syftar pa en artikel som publiceras i en erkand journal. Naturligtvis gar det inte att ordbajsa sig igenom detta. Det ar inte svart att fa ut nagot som okand men det ar svart med att komma med en bra ide fran ingenstans. Just darfor ideerna brukas delas ut av kanda/personer med erfarenhet till manniskor de tror kan genomfora dem.

Edit: Nu va fragan till 219 men jag kunde inte halla mig

Kan man inte köra en coauthored paper med nån känd forskare som man gör under en period av undergraduate research då? Samt är detta med att få papper publicerade innan phD nivå främst ett amerikanskt fenomen då undergraduate research program med tillhörande Journal of Undergraduate Research finns på nästan varenda större universitet därborta?
Citera
2010-11-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Ett extremt bra projekt av en valdigt duktig student kan backas av professorer/supervisors och goras till ett paper.

Det handlar oftast om valdigt bra studenter som far en hyffsat fardig ide (som annars hade getts till en PhD student). 6 manader kan racka mer an val for att fa ut en artikel om iden ar bra och genomforlig.

Detta hander inte speciellt ofta da PhD studenter foredras.

Hyffsat saker pa att 219 syftar pa en artikel som publiceras i en erkand journal. Naturligtvis gar det inte att ordbajsa sig igenom detta. Det ar inte svart att fa ut nagot som okand men det ar svart med att komma med en bra ide fran ingenstans. Just darfor ideerna brukas delas ut av kanda/personer med erfarenhet till manniskor de tror kan genomfora dem.

Edit: Nu va fragan till 219 men jag kunde inte halla mig

Ponjavic har helt ratt.
Ex: min ena doktorand skrev en valdigt bra magisteruppsats, sa jag sa till honom att han skulle skicka in den till en erkand journal om han ville bli antagen. Han jobbade med den i ett par manader pa sidan om det dagliga jobbet. Gick bra men valdigt ovanligt och svart.

Min andre doktorand hade varit med i ett forskningsprojekt i tva ar pa Insead, en hogt rankad business school. Sa han publicerade fran det. Ovanligt men enklare for honom.

Notera: pa sa vis blev de sakra kort. Alltsa inte sadana som egentligen inte vill eller kan syssla med hogre studier och forskning utan vill at titeln etc. De skapar mest extra arbete for handledaren sa maste undvikas.
Ex: har ytterligare en doktorand pa Cambs som har en egen WoW hemsida. Gissa hur langt efter han ar!...
Hade aldrig antagit honom men hans handledare slutade. Sag dock valdigt bra ut pa pappret (LSE ugrad 1st, Oxford magister distinction)
Citera
2010-11-12, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Kan man inte köra en coauthored paper med nån känd forskare som man gör under en period av undergraduate research då? Samt är detta med att få papper publicerade innan phD nivå främst ett amerikanskt fenomen då undergraduate research program med tillhörande Journal of Undergraduate Research finns på nästan varenda större universitet därborta?

Det funkar ocksa, men riktig journal ar battre.

Fordelen ar att det ar betydligt lattare fa finansiering. Och jag vill forstas att mina studenter inte behover tanka pa pengar hela tiden.
Citera
2010-11-12, 09:52
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSonica
Ciao

Jag pluggar till en kandidat i företagsekonomi och ska plugga en termin utomlands till hösten 2011. Jag har tidigare försökt få svar på om det är möjligt för mig att läsa kurser/en termin på LSE eller Imperical colleage men fått luddiga svar, någon som vet ifall det ens är möjligt? Mina options är antingen att åka till ett universitet som skolan har utbyte med(t.ex. St.Galen, Bocconi i Italien och Maastrich university) och inte betala någon terminsavgift eller åka till ett "bättre" universitet och betala. Är värt det i en monetär syn? Väger en termin på LSE upp terminsavgiften i en i framtida jobb aspekt?

Ja, det är absolut möjligt. LSE måste man plugga helt läsår på, kostar £15,003. Om du kollar hemsidan står det typ apply for undergraduate, apply for general. Ett år brukar kallas general year.

Och om det är värt pengarna? Nja, vems pengar? Har du en donator t ex en rik förälder så go for it, men annars är det väl mer värt med en masters.
Senast redigerad av karamella 2010-11-12 kl. 10:46.
Citera
2010-11-12, 16:19
Medlem
Tjena!

Har en kompis som planerar att plugga Business Management i London nästa år. Enda problemet är att han inte bestämt sig för vilket universitet. 16 i betyg, MVG samt VG i relevanta ämnen. Vilka är bäst inom Business/Var kan han komma in?
Bör han söka 2 osäkra, 2 säkra och en bombsäker?

/OToman
Citera
2010-11-12, 17:17
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otoman
Tjena!

Har en kompis som planerar att plugga Business Management i London nästa år. Enda problemet är att han inte bestämt sig för vilket universitet. 16 i betyg, MVG samt VG i relevanta ämnen. Vilka är bäst inom Business/Var kan han komma in?

/OToman

Föreslår QMUL, KCL, RHUL, Cass.
Citera
2010-11-12, 17:34
Medlem
Omnifariouss avatar
Citat:
Tjena!

/OToman

Cass är en sjysst skola och han borde komma in där, förutsatt att han skriver ett bra personal statement. Upplägget med 2 osäkra, 2 säkra och en bombsäker låter bra. Skulle klassa Cass som säker.
Citera
2010-11-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ja, det är absolut möjligt. LSE måste man plugga helt läsår på, kostar £15,003. Om du kollar hemsidan står det typ apply for undergraduate, apply for general. Ett år brukar kallas general year.

Och om det är värt pengarna? Nja, vems pengar? Har du en donator t ex en rik förälder så go for it, men annars är det väl mer värt med en masters.

Aiight, tack. Mina funderingar rörde en endast en termins studier men efter att ha läst igenom ett dokument på sidan så vet jag att det inte är möjligt. "LSE offers no single semester
study options; you spend a full academic year at the School"
Citera
2010-11-12, 18:32
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSonica
Aiight, tack. Mina funderingar rörde en endast en termins studier men efter att ha läst igenom ett dokument på sidan så vet jag att det inte är möjligt. "LSE offers no single semester
study options; you spend a full academic year at the School"

Det enda sättet att läsa bara en termin i UK är via utbyten med svenska universitet. Vart läser du nu?
Citera
2010-11-12, 18:33
Medlem
tack för svar karamella!
en fråga till bara... jag sa till honom att han kunde glömma LSE med de betygen (han har VG i företagsekonomi A o B ex. Finns ingen chans va?
Citera
2010-11-12, 18:54
Medlem
karamellas avatar
Citat:
tack för svar karamella!
en fråga till bara... jag sa till honom att han kunde glömma LSE med de betygen (han har VG i företagsekonomi A o B ex. Finns ingen chans va?

LSE får ofta 15 sökanden per plats, så konkurrensen är ruskigt hård. MVG i allting relevant + något coolt utanför studierna som gör att man sticker ut behövs för att kunna ha en chans.

Så jag skulle inte slösa bort platsen på ansökningsformuläret. Men det finns ju många andra bra universitet i London.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in