2026-01-30, 21:09
Medlem
votyakis avatar
Nå vad tror alla att BI och BII landar på nu inför hösten? 22,4 i BII igen eller 22,5 och lottning?
Citera
2026-01-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanktopteaser
Bör man ha något hopp om att komma in genom AU om man är en vit svensk man? (Inte den ideella personen för att främja mångfald kanske...) Kommer från en kommun på 10 000 invånare, föräldrar utan universitetsexamen, gymnasiebetyg runt 21.8, hp på 1.5 och lite fler små meriter - finns det någon chans?

AU är inte för att ta in folk med annan ursprung än svensk, det finns för att ambitiösa personer som har relativt höga betyg men som ändå inte räcker ska ha en extra chans. Du nämner att du kommer från en liten kommun (troligtvis några som bryr sig) och även att föräldrarna saknar universitetsexamen (troligtvis många som bryr sig.

Highlightea i motivationsbrevet varför du är en person antagningsenheten inte kan missa så kommer det lösa sig så länge du är tillräckligt bra på testerna. Du kommer inte nekas AU för att du är vit, svensk & man.

Nu är det inte det du gör men alltför många surar över att inte ha blivit antagna och försöker skylla på att icke-vita i skolan kommit in för att de har något annat efternamn, och den agendan har blivit repetitiv, folk är ambitiösa, försök vara det ni också. Roligt nog känner jag till att personer som kommer från rikare delar i Stockholm lyckats ta sig in via AU, vilket jag personligen kan tycka är lite märkligt men vem är jag att döma?
Citera
2026-02-09, 08:55
Medlem
Finns det något hopp för någon med HP 1.9 att komma in i höst? Om det endast är 11 platser för HP igen skulle jag tro att det är omöjligt, men finns det någon antydan att de skulle höja tillbaka kvoten till cirka 16/17 platser som det har varit tidigare år?
Citera
2026-02-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyanob
Finns det något hopp för någon med HP 1.9 att komma in i höst? Om det endast är 11 platser för HP igen skulle jag tro att det är omöjligt, men finns det någon antydan att de skulle höja tillbaka kvoten till cirka 16/17 platser som det har varit tidigare år?

Jag är i exakt samma sits, räknar med att 1.9 inte räcker. Det krävs troligtvis en ganska kraftig ökning av platser som du säger — även då tror jag inte att det är säkert. Kvoten har minskat år för år och de är rätt tydliga med att de som kommer in via HP presterar sämre än övriga så jag har svårt att se att de skulle öka kvoten.
Citera
2026-03-07, 16:15
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyanob

Inte omöjligt kanske men väldigt osannolikt. Den enda kvoten de eventuellt ökar är BII. Du kanske har chans för RM men mindre chans för BE
Citera
2026-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Inte omöjligt kanske men väldigt osannolikt. Den enda kvoten de eventuellt ökar är BII. Du kanske har chans för RM men mindre chans för BE

Varför tror du de ökar BII?
Citera
2026-03-09, 00:59
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Varför tror du de ökar BII?

Skrev "eventuellt". Beroende på hur många det är i BII-gruppen som söker kanse det är så att den utvidgas en ynka om vi säger att det är färre som söker där än i BI och HP-grupperna. Oavsett om det är en möjlighet eller inte så är det större sannolikhet att det händer än att antagna via HP skulle öka. Rätta mig gärna om jag har fel

Ser att du tidigare svarat någon annan att de kanske minskar HP-kvoten eftersom de har sagt att deras "sämsta" studenter kommer från den kvoten. Om de eventuellt gör det så kanske BII-kvoten ökar på den vägen istället?
Senast redigerad av votyaki 2026-03-09 kl. 01:10.
Citera
2026-03-09, 02:29
Medlem
Citat:
Skrev "eventuellt". Beroende på hur många det är i BII-gruppen som söker kanse det är så att den utvidgas en ynka om vi säger att det är färre som söker där än i BI och HP-grupperna. Oavsett om det är en möjlighet eller inte så är det större sannolikhet att det händer än att antagna via HP skulle öka. Rätta mig gärna om jag har fel

Ser att du tidigare svarat någon annan att de kanske minskar HP-kvoten eftersom de har sagt att deras "sämsta" studenter kommer från den kvoten. Om de eventuellt gör det så kanske BII-kvoten ökar på den vägen istället?
Rent spontant, med tanke på att enbart 6/14 sökande med 1.95 ska ha antagits HT25. Hur stor tänker ni andra att chansen att komma in med 1.95 blir i år? Det har ju bara stigit år efter år, och fjolårets prognoser var rätt så off. Känns även som om de flesta som satte det senast lär söka in igen, eller ha siktat på att få upp det till 2.0. Nånting säger mig även att kommande HP beklagligtvis kan komma att ha rekordmånga fuskare som troligtvis även lär klara sig helskinnade.

Men like, känns det rimligt att det blir lottning på 2.0? Jag förstår att Strannegård & Co ogillar studenter ur HP-kvoten, men är det ens tillåtet/lagligt?
Citera
2026-03-10, 14:37
Medlem
Citat:

Okej! Antydde aldrig att du hade fel, om det var så du tolkade det. Jag kommer nämligen söka in med BII och ville enbart läsa hur du tänkte. Men det stämmer, kan mycket väl vara så.

Ja precis, de har flera gånger uttalat sig om hur HP-gänget är betydligt sämre än resterande.

Kommer du också söka in med BII och vad tror du poängen hamnar på, ren gissning? Jag tror det blir 22,5 pga av det borttagna HP-kravet.
Citera
2026-03-10, 18:29
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Okej! Antydde aldrig att du hade fel, om det var så du tolkade det. Jag kommer nämligen söka in med BII och ville enbart läsa hur du tänkte. Men det stämmer, kan mycket väl vara så.

Ja precis, de har flera gånger uttalat sig om hur HP-gänget är betydligt sämre än resterande.

Kommer du också söka in med BII och vad tror du poängen hamnar på, ren gissning? Jag tror det blir 22,5 pga av det borttagna HP-kravet.

Yes jag söker in i år i BII med 22,5. Helt ärligt så vet jag inte vad det kan hamna på. Du kan ha rätt i att det blir lottning på 22,5 pga borttagningen men samtidigt tror jag att det kanske också innebär att fler med låt oss säga 22,4 söker in och då kanske det blir 22,4 i BII i år igen (kanske).

Så min gissning är två scenarior; antingen blir det 22,4 i BII i år igen men ingen lottning för 22,5. Eller så blir det 22,5 i BII och lottning. Det enda som gör att jag tvekar är att jag undrar hur mycket det skiljer sig mellan sökande med 22,5 vs 22,4.
Citera
2026-03-11, 15:24
Medlem
Citat:
Yes jag söker in i år i BII med 22,5. Helt ärligt så vet jag inte vad det kan hamna på. Du kan ha rätt i att det blir lottning på 22,5 pga borttagningen men samtidigt tror jag att det kanske också innebär att fler med låt oss säga 22,4 söker in och då kanske det blir 22,4 i BII i år igen (kanske).

Så min gissning är två scenarior; antingen blir det 22,4 i BII i år igen men ingen lottning för 22,5. Eller så blir det 22,5 i BII och lottning. Det enda som gör att jag tvekar är att jag undrar hur mycket det skiljer sig mellan sökande med 22,5 vs 22,4.

Allt är möjligt! En sak jag lärt mig från förra året är att inte lita på denna tråd och "statistiken" helt och hållet. Utfallet är väldigt oförutsägbart, grabbarna här (inklusive mig själv) var övertygade om att det skulle bli lottning på 22.5 i fjol. Istället blev det 22,4. Själv söker jag i år med 22,41 och är riktigt osäker kring hur det kommer gå för mig.

Önskar dig lycka till i alla fall, och hoppas att vi ses i höst.
Citera
2026-03-11, 19:38
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Allt är möjligt! En sak jag lärt mig från förra året är att inte lita på denna tråd och "statistiken" helt och hållet. Utfallet är väldigt oförutsägbart, grabbarna här (inklusive mig själv) var övertygade om att det skulle bli lottning på 22.5 i fjol. Istället blev det 22,4. Själv söker jag i år med 22,41 och är riktigt osäker kring hur det kommer gå för mig.

Önskar dig lycka till i alla fall, och hoppas att vi ses i höst.

Ja men detsamma! Lite skrattretande att alla blev så oroliga och var helt övertygade om lottning på 22,5 och sen blev det inte så! Jag skrev med några i en grupp på Facebook och då var det några som inte skrev att de skulle söka in eftersom de inte hade tid på sig att höja till 22,4. Jag hade också en annan misstanke om att Handels antingen nästa år eller året efter det kommer att ha hittat på något eget antagningsprov för att ytterligare försvåra ens chanser. Har man 22,5 i BII i år tänker jag att man ju måste bli antagen till BE eller RM. Vore helt absurt om man inte kom in på åtminstone en av dem liksom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in