Citat:
Ursprungligen postat av
tanktopteaser
Bör man ha något hopp om att komma in genom AU om man är en vit svensk man? (Inte den ideella personen för att främja mångfald kanske...) Kommer från en kommun på 10 000 invånare, föräldrar utan universitetsexamen, gymnasiebetyg runt 21.8, hp på 1.5 och lite fler små meriter - finns det någon chans?
AU är inte för att ta in folk med annan ursprung än svensk, det finns för att ambitiösa personer som har relativt höga betyg men som ändå inte räcker ska ha en extra chans. Du nämner att du kommer från en liten kommun (troligtvis några som bryr sig) och även att föräldrarna saknar universitetsexamen (troligtvis många som bryr sig.
Highlightea i motivationsbrevet varför du är en person antagningsenheten inte kan missa så kommer det lösa sig så länge du är tillräckligt bra på testerna. Du kommer inte nekas AU för att du är vit, svensk & man.
Nu är det inte det du gör men alltför många surar över att inte ha blivit antagna och försöker skylla på att icke-vita i skolan kommit in för att de har något annat efternamn, och den agendan har blivit repetitiv, folk är ambitiösa, försök vara det ni också. Roligt nog känner jag till att personer som kommer från rikare delar i Stockholm lyckats ta sig in via AU, vilket jag personligen kan tycka är lite märkligt men vem är jag att döma?