2023-09-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHandsome30000
Enligt min syster som går BE är det rätt vanligt att man dubblar juridik med handels. Tror du att man pallar det även om man inte direkt dras till att plugga eller gäller det att välja ett av dem. Om man dock skulle dubbla kanske inte betygen blir lika avgörande?
Känns extremt jobbigt att veta att dessa utbildningar kan leda till helt olika framtider och är rädd att göra fel val.

Dubbla är absolut ett alternativt men tufft kan det vara. Du ska inte vara rädd för att välja fel då livet e fullt med motgångar och det handlar mest om att göra det bästa av situationen. Det handlar mycket om prioriteringar. Vad vill du jobba med i framtidne?
Citera
2023-09-04, 00:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Enligt min syster som går BE är det rätt vanligt att man dubblar juridik med handels. Tror du att man pallar det även om man inte direkt dras till att plugga eller gäller det att välja ett av dem. Om man dock skulle dubbla kanske inte betygen blir lika avgörande?
Känns extremt jobbigt att veta att dessa utbildningar kan leda till helt olika framtider och är rädd att göra fel val.
Vill du bli jurist så förväntar de sig fortfarande bra betyg som vanligt, men dubbelexamen blir en extra merit om du vill jobba med affärsjuridik, enligt vad jag hört. Vill du inte jobba som jurist utan som ekonom så lär inte betygen spela lika stor roll.
Citera
2023-09-04, 10:11
Medlem
Bocconis avatar
Citat:

Beroende på vad du vill arbeta med efter dina studier så kan betygen vara direkt avgörande, de större affärsjuridiska byråerna, för att ta ett exempel, kommer inte lägga något större värde i att du har en kandidat från Handelshögskolan i Stockholm om du examineras från juristprogrammet med medelmåttiga betyg.

Om du inte dras till att plugga så rekommenderar jag dig att välja en väg till att börja med, att bubbla två rätt så tunga utbildningar är inte helt enkelt.
Citera
2023-09-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benhennington3
Dubbla är absolut ett alternativt men tufft kan det vara. Du ska inte vara rädd för att välja fel då livet e fullt med motgångar och det handlar mest om att göra det bästa av situationen. Det handlar mycket om prioriteringar. Vad vill du jobba med i framtidne?

Jag tror nog att jag helst skulle jobba som advokat men jag skulle även kunna tänka mig en framtid inom finans. Jag har dock hört att det kanske inte är något som man vill göra resten av livet att arbeta på någon investmentbank resten av livet.
Citera
2023-09-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Beroende på vad du vill arbeta med efter dina studier så kan betygen vara direkt avgörande, de större affärsjuridiska byråerna, för att ta ett exempel, kommer inte lägga något större värde i att du har en kandidat från Handelshögskolan i Stockholm om du examineras från juristprogrammet med medelmåttiga betyg.

Om du inte dras till att plugga så rekommenderar jag dig att välja en väg till att börja med, att bubbla två rätt så tunga utbildningar är inte helt enkelt.

Tror nog också det. Får väl bara köra en spin the wheel om vilken utbildning jag sätter som första val och alternativt byta om den skulle visa sig vara något helt annat än vad jag förväntat mig.
Citera
2023-09-04, 11:14
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Tror nog också det. Får väl bara köra en spin the wheel om vilken utbildning jag sätter som första val och alternativt byta om den skulle visa sig vara något helt annat än vad jag förväntat mig.

Känn efter och välj det du är mest sugen på.

Jag vill även minnas att du nämnt att du går sista året på gymnasiet, det är ingen stress. Även fast du inte dubblar så kommer du hinna avlägga både en kandidat från Handelshögskolan i Stockholm och en juristexamen innan du fyller 30 om du vill, även något års arbete däremellan.
Citera
2023-09-04, 11:53
Medlem
Citat:

Vad är det som drar dig retail management i hhs och inte BE?
Citera
2023-09-04, 12:14
Medlem
Citat:
Vad är det som drar dig retail management i hhs och inte BE?

Kommer dessvärre inte in på betygen
Citera
2023-09-04, 12:31
Medlem
Citat:
Kommer dessvärre inte in på betygen

Du har ju ett år till i gymnasiet. Bara se till att få typ 19,6
Citera
2023-09-04, 12:33
Medlem
Citat:
Du har ju ett år till i gymnasiet. Bara se till att få typ 19,6
Chansen är redan bränd då jag bara kan få 19,5 som högst
Citera
2023-09-04, 14:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Finns prövningar för att höja betyg och högskoleprovet också.
Citera
2023-09-05, 20:47
Medlem
Citat:

Satsa på alternativt urval, är du bra på problemlösning och logiskt tänkande bör du utan större problem ta dig vidare till sista intervju steget. Sen gäller det att leverera en bra intervju och så har du plötsligt en plats i B&E.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in