2015-05-23, 17:09
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR.stata
Utomlands kan man alltså läsa kandidat i ren nationalekonomi. Hur påverkar det handelsstudenten när denne söker master utomlands? Uppstår problem därför att man läst för lite NEK och kan man därmed bli nekad (meh, oavsiktlig ) en plats?

Märker förövrigt att många universitet vill att man läst mycket matte, är det smart att försöka läsa matematik 2 analys del B på SU? Förutsatt man är behörig och tycker det kan vara skönt att få något mer teoretiskt när man annars hade suttit med marketingboken.

Du får tillräckligt med NEK för att söka dig vidare utomlands utan att det är ett problem. Problematiken är snarare saknaden av matematik/statistik. För folk som vill läsa på MSc/PhD-nivå på de bättre utländska (och även svenska för den delen) universiteten borde de tvä bästa alternativen vara att antingen läsa SU:s kandidatprogrammet i matematik och NEK, eller helt sonika läsa ungefär samma matematik- och statistik-kurser som på den kandidaten parallellt med HHS.

Så ja, MaII-kurserna på SU är vettiga om du vill läsa NEK på högre nivåer.
Senast redigerad av Suckpipe 2015-05-23 kl. 17:25.
Citera
2015-05-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Du får tillräckligt med NEK för att söka dig vidare utomlands utan att det är ett problem. Problematiken är snarare saknaden av matematik/statistik. För folk som vill läsa på MSc/PhD-nivå på de bättre utländska (och även svenska för den delen) universiteten borde de tvä bästa alternativen vara att antingen läsa SU:s kandidatprogrammet i matematik och NEK, eller helt sonika läsa ungefär samma matematik- och statistik-kurser som på den kandidaten parallellt med HHS.

Så ja, MaII-kurserna på SU är vettiga om du vill läsa NEK på högre nivåer.

Tack för ditt svar! Tror att en dubbelexamen från SU är att ta i men tycker att matnek programmet verkar verkligt intressant; har förövrigt gjort så under en längre tid och inspirerats att följa ett liknande studieschema. Därav börjar jag på hhs med vissa förkunskaper och kan istället delvis ägna mig åt mer och fördjupad matte och statistik
Citera
2015-05-23, 19:04
Medlem
En fråga angående Handelshögskolans kandidatprogram i Business & Economics;

Jag är en galen entreprenör med miljoner olika idéer jag vill förverkliga. Jag är intresserad av ekonomi i allmänhet, men ser mig själv dock inte som en typisk tråkig svensson-ekonom, utan jag vill främst lära mig mer om ekonomi/marknadsföring för att realisera mina drömmar i livet.

Hur är entreprenörsandan på HHS? Läser man här på Flashback verkar de flesta bara tala om anställning/hög lön/attraktiv hos arbetsgivare osv när det skrivs om HHS. Alltså dötråkigt...

Någon som går på, har gått eller känner någon som går på HHS som kan berätta mer? Passar skolan för en sån som mig, som vill bli bättre på ekonomi för att kunna realisera egna idéer och skaffa ett brett kontaktnät (kontaktnät kan nog vara den viktigaste komponenten till att jag vill studera på högskola).

Mycket tacksam för svar!
Citera
2015-05-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas

Jag är en galen entreprenör med miljoner olika idéer jag vill förverkliga. Jag är intresserad av ekonomi i allmänhet, men ser mig själv dock inte som en typisk tråkig svensson-ekonom, utan jag vill främst lära mig mer om ekonomi/marknadsföring för att realisera mina drömmar i livet.

Hur är entreprenörsandan på HHS? Läser man här på Flashback verkar de flesta bara tala om anställning/hög lön/attraktiv hos arbetsgivare osv när det skrivs om HHS. Alltså dötråkigt...

Någon som går på, har gått eller känner någon som går på HHS som kan berätta mer? Passar skolan för en sån som mig, som vill bli bättre på ekonomi för att kunna realisera egna idéer och skaffa ett brett kontaktnät (kontaktnät kan nog vara den viktigaste komponenten till att jag vill studera på högskola).

Mycket tacksam för svar!
Väldigt mycket fokus på entreprenörskap på skolan, du kommer inte att bli besviken. Temadagar, föreläsningar, you name it. Många på skolan driver även företag vid sidan om så du kommer inte att vara ensam.
Citera
2015-05-23, 20:31
Medlem
Citat:

Mycket tacksam för svar!

Finns nog ingen annan skola som är så "entreprenörig" som HHS.

https://www.hhs.se/en/Outreach/sse-business-lab/
Citera
2015-05-23, 20:33
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Mycket tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av TheSuspect
Väldigt mycket fokus på entreprenörskap på skolan, du kommer inte att bli besviken. Temadagar, föreläsningar, you name it. Många på skolan driver även företag vid sidan om så du kommer inte att vara ensam.

Skolan har ju dessutom en affärsinkubator, SSE Business Labs har jag för mig att den heter, där man kan få möjlighet att utveckla sin affärsidé. Du kanske har hört talas om företaget Klarna - det startades av tre HHS-studenter inom ramen för SSE Business Labs.
Citera
2015-05-24, 22:35
Medlem
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra och vem vore lämpligare att fråga än vår kära Flashback-skara?

Jag lyckades pricka in 1.9 på högskoleprovet i våras och skulle vilja läsa en bachelor på HHS men jag är inte behörig.
Det skulle ta ungefär ett halvår att läsa upp betygen och fixa behörigheten.
Således skulle jag inte kunna hoppa på tåget förrän nästa år alltså hösten 2016. (kommer då vara 23 år).
Ett annat alternativ är att börja i Lund nu till hösten och läsa kandidaten där istället men som jag förstår det är det "bättre" att vänta ett år till och läsa den på handels istället.

Borde jag rentav börja läsa något annat program t.ex juristprogrammet eller ekonomiprogrammet i Lund/Uppsala och ett år senare byta till HHS?

Vad tycker ni verkar vettigast?
Citera
2015-05-25, 01:21
Medlem
CarlJohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra och vem vore lämpligare att fråga än vår kära Flashback-skara?

Jag lyckades pricka in 1.9 på högskoleprovet i våras och skulle vilja läsa en bachelor på HHS men jag är inte behörig.
Således skulle jag inte kunna hoppa på tåget förrän nästa år alltså hösten 2016. (kommer då vara 23 år).
Ett annat alternativ är att börja i Lund nu till hösten och läsa kandidaten där istället men som jag förstår det är det "bättre" att vänta ett år till och läsa den på handels istället.

Borde jag rentav börja läsa något annat program t.ex juristprogrammet eller ekonomiprogrammet i Lund/Uppsala och ett år senare byta till HHS?

Ett tomt år på CVet är värre än att ha pluggat i Lund. HHS är inte särskilt bra. Jag hoppade av efter HT12 för jag tyckte att det var alldeles för oseriöst. Det kändes som att alla endast var där för att sitta och mysa med kaffe och snacka om hur mycket pengar de ska tjäna med sina ideér och företag.
Citera
2015-05-25, 08:45
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm

Bry dig inte om tramsaren som kommenterade ovan.

Det beror mest vad du själv känner, är du villig att vänta ytterligare ett år eller är du extremt sugen på att komma igång direkt. Det kommer inte vara ett problem att du är 23 när du börjar, det kommer heller inte vara en katastrof för din karriär om du läser i Lund (även om HHS är att föredra). Personligen hade jag nog väntat eftersom du ändå gjort andra grejer sedan gymnasiet skulle du lika gärna kunna fortsätta med det ytterligare ett år för att sedan börja på handels.
Citera
2015-05-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohansson
Ett tomt år på CVet är värre än att ha pluggat i Lund. HHS är inte särskilt bra. Jag hoppade av efter HT12 för jag tyckte att det var alldeles för oseriöst. Det kändes som att alla endast var där för att sitta och mysa med kaffe och snacka om hur mycket pengar de ska tjäna med sina ideér och företag.

Spännande posthistorik. I ett inlägg skriver du att du läser tredje året på teknisk fysik, i nästa skriver du att du inte pluggar ingenjör, i ett tredje är du lärare, i ett fjärde har du pluggat på Handels och hoppat av och i ett femte inlägg skriver du att du ska läsa sommarmatte på KTH (för att bli ingenjör?) samtidigt som du i ett sjätte inlägg skriver att du inte kan förstå hur man kan plugga till ingenjör.

Uppenbart troll så ta inget denna kille skriver seriöst.
Citera
2015-05-25, 12:30
Medlem
dutys avatar
Hur fungerar insläppen vid diverse seminarium hos hhs?
http://www.hhs.se/sv/om-oss/calendar/?category=all
Låt säga att en vill gå på:
Hur går man tillväga? Bara att trilla in på bestämd tid vid rätt address och ta sig en plats?
Citera
2015-05-28, 13:51
Medlem
Har inte hängt med i trådens 10-20 senaste sidors diskussion, så är rädd att upprepa mig, men:

Snittet kan väl ändå aldrig kommat att stiga över 19,45 BIEX?
Senast redigerad av oxfordva 2015-05-28 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in