• 1
  • 2
2008-02-20, 11:26
Medlem
Bluffos avatar
Har fått Terbinafin 250mg mot min nagelsvamp. Den är njur och levertoxisk. Måste gå på denna typ 3mån.. Har kollat i fass men hittar inget Vet NI OM DET FINNS DET NÅN SUBCUTAN INJ. man kan få istället? Som inte sliter lika hårt på lever o njurar. Är rädd om dem
Citera
2008-02-20, 16:09
Medlem
Bluffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffo
Har fått Terbinafin 250mg mot min nagelsvamp. Den är njur och levertoxisk. Måste gå på denna typ 3mån.. Har kollat i fass men hittar inget Vet NI OM DET FINNS DET NÅN SUBCUTAN INJ. man kan få istället? Som inte sliter lika hårt på lever o njurar. Är rädd om dem

Ingen som kan???
Citera
2008-02-20, 17:20
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffo
Ingen som kan???

mnjae. vad du fått är helt enkelt lamisil i tablettform. lamisil används vanligtvis mot fotsvamp ("mellan-tårna-svamp"), men för att råda bot mot just nagelsvamp behövs långvarig, systemisk behandling (dvs du behandlar hela kroppen). en kräm du smetar på penetrerar nageln och nagelbädden väldigt dåligt, och det är där behandlingen behövs. en subkutan injektion av terbinafin hade inte gjort någon skillnad, poängen är att ämnet kommer ut i blodet i båda fallen för att en stund senare komma till levern där vidare processning av terbinafin sker.

ja, det kan vara toxiskt, men detta är tyvärr en helt nödvändig behandling om man vill bli av med sin nagelsvamp. mig veterligen är det framförallt toxicitet hos barn och ungdomar man är orolig för. fass.se strular för mig nu, men kolla där om du vill veta mer.

dock tycker jag inte du ska vara orolig, biverkningarna är sällsynta. börjar du mot all förmodan må dåligt ska du naturligtvis söka vård.
Citera
2008-02-20, 18:23
Medlem
dr.tjocks avatar
vilken tånagel är det....?

Saken är den att man måste ta den under den tid som det tar för den berörda nageln att växa ut, om det är stortågalen så kan det ta jättelång tid.

Jag brukar följa upp dessa patienter med en koll på lever efter 6-8 veckor...
Citera
2008-02-20, 20:24
Medlem
Bluffos avatar
Tack så mycket för svaren. då vet jag Det är stor tån + en annan tå
Så det kommer nog ta tid.. Har tagit AAS innan men slutade helt för ett år sedan det är därför jag är så nojjig med levern och njurarna.
Citera
2008-03-31, 12:04
Medlem
JackDanielzs avatar
Har nu även jag börjat knapra Terbinafin.
Har det hjälp dig något? Har oxå skiten på stortå + några andra tår..
jobbigt att det tar stryk på levern, så nu får man väl spola kröken å bli nykter
Citera
2008-10-15, 19:19
Bannlyst
Jag bumbar den här tråden eftersom jag har funnit medicinen mot nagelsvamp - en medicin som fungerade för mig efter att ha prövat med lamisil i åratal och senare även invärtes medicinen ( som jag började må dåligt av ). Ok, håll i er nu.......vanlig ättika gjort att äppel ( Äppelvinäger )...stryk på, jag använder ett sugrör och suger upp lite i sugröret och fuktar tånageln två gånger om dagen...det är inte så noggrant...jag har hållit på så här...med avbrott ibland under snart 8 månader...resultat snart friskt nagel.

Det är sant! Lamisil är bara skit det enda som fungerar är vanlig ättika som man kan köpa på ICA.

Och bäst av allt; absolut inga biverkningar.

P.S Egentligen är det inte jag som har funnit den utan jag läste om det på en finsk sida, och nu återgäldar jag det genom att skriva om det. Hoppas att någon läser det här, för det fungerar var så säkra.
Senast redigerad av Tinman 2008-10-15 kl. 19:38.
Citera
2008-10-15, 22:07
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag bumbar den här tråden eftersom jag har funnit medicinen mot nagelsvamp - en medicin som fungerade för mig efter att ha prövat med lamisil i åratal och senare även invärtes medicinen ( som jag började må dåligt av ). Ok, håll i er nu.......vanlig ättika gjort att äppel ( Äppelvinäger )...stryk på, jag använder ett sugrör och suger upp lite i sugröret och fuktar tånageln två gånger om dagen...det är inte så noggrant...jag har hållit på så här...med avbrott ibland under snart 8 månader...resultat snart friskt nagel.

Det är sant! Lamisil är bara skit.
Det enda som fungerar är vanlig ättika som man kan köpa på ICA.

Och bäst av allt; absolut inga biverkningar.

P.S Egentligen är det inte jag som har funnit den utan jag läste om det på en finsk sida, och nu återgäldar jag det genom att skriva om det. Hoppas att någon läser det här, för det fungerar var så säkra.
-----------------
Har käkat antisvamppiller flera 3 månaders perioder bla terbinafinkurer på 3 månader samt även lurat till mig fler kurer på rad för att bli av med nagelsvamp på stortånageln då den inte hinner växa ut på 3 månader och har som längst käkat pillerna i ett år och har aldrig haft problem.

Man ska bara ha koll på bla ögonvitan som kan bli gul om man får problem under medicineringen, men jag har aldrig fått någon färgförändring.
Har man svamp så har man den i hela kroppen och det enda sättet att bli helt fri från den är att käka antisvamp-piller i ca 1-3 månader.
Stortånagel kan ta mycket längre tid, då den ibland måste växa ut helt för att försvinna.

Magi
Citera
2008-10-15, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magi
-----------------

Har man svamp så har man den i hela kroppen och det enda sättet att bli helt fri från den är att käka antisvamp-piller i ca 1-3 månader.

Magi

Enligt min läkare är den inte sån ( nagelsvampen alltså ) att den är i kroppen. Det trodde jag också i början eftersom min nagelsvamp hade en tendens att reagera genom att förflytta sig till den andra tån, men det lär inte vara på det sättet. Men detta är alltså enligt min läkare. Den är under nageln och ingen annanstans.

Hur som helst har min tånagel växt ut under tiden som jag har fuktat den med äppelvinäger och den är nu i princip ren från svamp för första gången sen jag fick den när jag gick lumpen. Det gulaktiga är i princip borta.

Det här är alltså en fullständigt ofarlig metod och det har fungerat för mig liksom det fungerade för den som tipsade mig.

Men om det är som du säger att nagelsvampen är i kroppen, ja då vet man aldrig...men å andra sidan jag hade en gång kondylom vilket är ett virus i kroppen, det gick bort genom att man brände bort vårtorna.

Nej jag tror faktiskt inte att något är i kroppen, den är under nageln och där med punkt.

P.S Nu kan man ju även notera en annan sak. Det finns olika varianter av nagelsvamp. Min är en "finsk" variant som jag fick under armétiden så det kan vara en speciell sort det här. När jag sökte vård för det i Sverige blev svaret: "föranleder ingen åtgärd", här i finland blev jag översköljd av mediciner, varav som sagt ättikan var bäst.
Senast redigerad av Tinman 2008-10-15 kl. 23:40.
Citera
2008-10-16, 09:33
Medlem
JackDanielzs avatar
Tog Terbinafin i 5 månader typ. Nageln blev bra (stortån) Sen la jag av med kuren och fanskapet har kommit tebax! Blir så trött..
Tvättar allt i 60° och byter strumpor jämt förfan.

Känns inte bra att behöva utsätta levern för en kur till
Senast redigerad av JackDanielz 2008-10-16 kl. 09:36.
Citera
2008-10-16, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielz
Tog Terbinafin i 5 månader typ. Nageln blev bra (stortån) Sen la jag av med kuren och fanskapet har kommit tebax! Blir så trött..
Tvättar allt i 60° och byter strumpor jämt förfan.

Känns inte bra att behöva utsätta levern för en kur till

Testa min grej, du kommer att märka att skillnaden inom några månader...du har inget att förlora på det. Jag kan inte garantera något men för mig fungerar det. Jag har i princip en ren tå...och inte har jag brytt mig om fothygienen...grejen är den att du håller nagel sur av ättikan...svampen gillar helt enkelt inte den där miljön och en ny nagel växer fram. Bara några droppar på det ställe där det är infekterat och vi kanterna, samt då att du håller naglarna relativ korta...inte för korta dock.

Jag har flaskan på toaletten och brukar droppa på samtidigt som jag skiter.
Citera
2008-10-16, 09:51
Bannlyst
Det var här jag fick tipset:

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys...00000027203662
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto