Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Min nagelsvamp kliade aldrig, det gör aldrig ont men ser fult ut. Det är som en slags gulaktig sörja under nageln som brer ut sig sakta, under långa tidsperioder, år faktiskt. Den är enligt läkarvetenskapen helt ofarligt...men jag är skeptiskt till detta...vilka effekter en sådan här konstant svampinfektion kan ha på välbefinnandet är svårt att avgöra, men jag inbillar mig att jag mår bättre nu och är på bättre humör...inbillar mig alltså.
Man smittas i allmänna utrymmen och det börjar som något litet gult på yttersta kanten av tånageln...då gäller det att kvickt som tusan att klippa naglarna korta och medicinera med något...i mitt fall fungerar ättika.
För om den hinner växa till sig ner mot nagelroten måste man på nåt vis stoppa dess tillväxt och ändå vänta på att en ny nagel hinner växa fram.
Det var en krånglig liten djävel men jag tror att jag fick den till slut.
----
Jag tror också att man inte mår bra av svamp i kroppen.
Jag fick en kraftig hudsvampinfektion och kände mig konstigt orolig och irriterad.
Efter att ha tagit terbinafin tabletter och blivit av med torr hud och hudsprickor osv så blev jag också mentalt pigg och glad igen.
Jag tror att om immunförsvaret får jobba extra så meddelar immunförsvaret till hjärnan att den är utsatt för ett angrepp och man känner sig orolig och nervös. Detta för att mentalt koncentrera sig på att lista ut vad som gör en sjuk. Tror att om man gav alla mentalt sjuka personer en ordentlig antibiotika kur först för att ta bort ev bakterier och virus och sedan rejäla kurer mot svamp med tex terbinafin tabletter så skulle säkert många bli hur friska som helst. Det är viktigt att ta terbinafin tabletter efter antibiotika då antibiotika kommer från svampbakterier. Så svamp är bra i vissa avseenden men ska kanske tas bort efter att den har fått göra sitt jobb och inte ligga kvar i kroppen och störa immunförsvarets naturliga arbete.
Jag vill upprepa att kompisar som haft torrsprickor på förhuden haft hudsvamp och blivit av med besvär på
förhuden efter att ha tagit bla terbinafin tabletter några veckor.
En hudläkare sa att inte många läkare kan diagnosera hudsvamp.
Regards M.Sc. Magnus Ivarsson
---