• 1
  • 2
2008-10-16, 11:51
Medlem
Zorshas avatar
Jag lånar tråden för att nyfiket fråga om era symptom?
Hur beter sig nagelsvamp?
Gör det ont, syns det, kliar det, luktar det, hur vet ni att ni har det?
Citera
2008-10-16, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Jag lånar tråden för att nyfiket fråga om era symptom?
Hur beter sig nagelsvamp?
Gör det ont, syns det, kliar det, luktar det, hur vet ni att ni har det?

Min nagelsvamp kliade aldrig, det gör aldrig ont men ser fult ut. Det är som en slags gulaktig sörja under nageln som brer ut sig sakta, under långa tidsperioder, år faktiskt. Den är enligt läkarvetenskapen helt ofarligt...men jag är skeptiskt till detta...vilka effekter en sådan här konstant svampinfektion kan ha på välbefinnandet är svårt att avgöra, men jag inbillar mig att jag mår bättre nu och är på bättre humör...inbillar mig alltså.

Man smittas i allmänna utrymmen och det börjar som något litet gult på yttersta kanten av tånageln...då gäller det att kvickt som tusan att klippa naglarna korta och medicinera med något...i mitt fall fungerar ättika.

För om den hinner växa till sig ner mot nagelroten måste man på nåt vis stoppa dess tillväxt och ändå vänta på att en ny nagel hinner växa fram.

Det var en krånglig liten djävel men jag tror att jag fick den till slut.
Citera
2008-10-25, 09:30
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielz
Tog Terbinafin i 5 månader typ. Nageln blev bra (stortån) Sen la jag av med kuren och fanskapet har kommit tebax! Blir så trött..
Tvättar allt i 60° och byter strumpor jämt förfan.

Känns inte bra att behöva utsätta levern för en kur till

Hur mycket du än tvättar i 60° och byter strumpor så är det ett par parametrar till. Även om just detta och spelar roll.

Ärftlighet är en parameter enligt min hudläkare (jag har också haft väldiga problem med nagelsvamp). En del får det hur lätt som helst andra får det aldrig trots liknande yttre omständigheter.

Luftiga skor är också en viktig parameter. Att ha foten, och då även naglarna, inspärrade i varma och många gånger småfuktiga/småsvettiga skor är en perfekt grogrund för nagelsvamp. Flipflopps, sandaler, Birkenstock-skor och liknande skodon är att rekommendera.
Citera
2008-10-25, 13:28
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Min nagelsvamp kliade aldrig, det gör aldrig ont men ser fult ut. Det är som en slags gulaktig sörja under nageln som brer ut sig sakta, under långa tidsperioder, år faktiskt. Den är enligt läkarvetenskapen helt ofarligt...men jag är skeptiskt till detta...vilka effekter en sådan här konstant svampinfektion kan ha på välbefinnandet är svårt att avgöra, men jag inbillar mig att jag mår bättre nu och är på bättre humör...inbillar mig alltså.

Man smittas i allmänna utrymmen och det börjar som något litet gult på yttersta kanten av tånageln...då gäller det att kvickt som tusan att klippa naglarna korta och medicinera med något...i mitt fall fungerar ättika.

För om den hinner växa till sig ner mot nagelroten måste man på nåt vis stoppa dess tillväxt och ändå vänta på att en ny nagel hinner växa fram.

Det var en krånglig liten djävel men jag tror att jag fick den till slut.

----

Jag tror också att man inte mår bra av svamp i kroppen.
Jag fick en kraftig hudsvampinfektion och kände mig konstigt orolig och irriterad.
Efter att ha tagit terbinafin tabletter och blivit av med torr hud och hudsprickor osv så blev jag också mentalt pigg och glad igen.
Jag tror att om immunförsvaret får jobba extra så meddelar immunförsvaret till hjärnan att den är utsatt för ett angrepp och man känner sig orolig och nervös. Detta för att mentalt koncentrera sig på att lista ut vad som gör en sjuk. Tror att om man gav alla mentalt sjuka personer en ordentlig antibiotika kur först för att ta bort ev bakterier och virus och sedan rejäla kurer mot svamp med tex terbinafin tabletter så skulle säkert många bli hur friska som helst. Det är viktigt att ta terbinafin tabletter efter antibiotika då antibiotika kommer från svampbakterier. Så svamp är bra i vissa avseenden men ska kanske tas bort efter att den har fått göra sitt jobb och inte ligga kvar i kroppen och störa immunförsvarets naturliga arbete.

Jag vill upprepa att kompisar som haft torrsprickor på förhuden haft hudsvamp och blivit av med besvär på
förhuden efter att ha tagit bla terbinafin tabletter några veckor.
En hudläkare sa att inte många läkare kan diagnosera hudsvamp.

Regards M.Sc. Magnus Ivarsson
---
Citera
2013-03-17, 16:02
Medlem
Har gjot en sida om nagelsvamp som sagt! Kolla om ni behöver lite info

http://overweightweights.com/Nagelsvamp/

Kommer mer artiklar senare när jag har tid!

Ha en bra dag.
Citera
2015-03-30, 14:02
Medlem
Götepallbocks avatar
Bumpar denna tråd lite..

Nån som har koll på hur det skulle föra sig om man körde 2st olika grejer samtidigt
som tex ättiksprit samt nalox och fila ner lite emellanåt av nageln..?

Tacksam för svar
Citera
2015-08-13, 13:44
Medlem
flagelants avatar
Bumpar denna tråd lite..

Nån som har koll på hur det skulle föra sig om man körde 2st olika grejer samtidigt
som tex ättiksprit samt nalox och fila ner lite emellanåt av nageln..?

Tacksam för svar

Hejdu,

Jag har haft nagelsvamp i några omgångar och ätit tabletter på recept som inte funkat.
Fick tips om olja från grapefruktkärnor som finns att köpa via nätet. Stryk på oljan med tops på utsatt område efter att först ha filat/klippt - kör varje kväll. Jag har använt oljan i ett par veckor nu och svampen har gett med sig, men vågar inte sluta för tidigt.

http://www.vitavera.se/product.html/...category_id=55

Ser att den oljan jag köpte för ganska länge sen har utgått, men hittade något liknande ovan, det går visst bra att dricka också, för dubbel effekt.
Lycka till!
Citera
2015-08-13, 22:20
Medlem
Har svampen tagit sig ända till nagelns tillväxtzon, den halvrunda ljusare delen, så är det oftast kört. Svårt även med orala preparat.

Stör det inte mer än att det upplevs som lite missprydande så håll bara tummarna och hoppas att äcklen snart ska tröttna alt. försök med en längre oral kur.

Ingen ide att slösa tusentals kronor på nagellack i flera år.
Citera
2015-09-17, 21:04
Medlem
Bumpar lite här nu!

Tänkte hora om det är någon här inne som testat typ clorin, bensin,sprit osv? Jag åt tabletter for flera år sedan (minns ej namnet) och då gick det bort, däremot vill jag undvika att gå till läkare och att ta tabletter. Jag har testat alla mojliga nagellack (dyra som fan) och det funkar inte. Jag funderar ändå på om inte bensin borde vara effektivt?! Svårt att se några biverkningar av det!

Tacksam for svar!

EDIT: Jag ska prova ättika imorgon men jag vill gå på det starkaste forst liksom...inte odsla fem månader på att inse att det inte biter...
Citera
2015-09-18, 09:03
Medlem
Götepallbocks avatar
Flageant..
Tack för svar dock sent men iaf

Astaasta
Jag kör ättisksprit nu morgon och kväll samt filar bort det fula vid behov och tycker mig märka en bättring! Tunna strumpor och försöka använda luftiga skor är att föredra med..
Citera
2016-07-10, 21:35
Medlem
nageln har veckat längs hela nageln. Alltså massa små vikningar över hela nageln. har det på mina tummnaglar och lite på pekfingret. det är lite grönt på ena tummnageln. frågan är, är detta nagelsvamp eller är det tix? Vet att när jag är stressad brukar jag ibland pressa under nageln på själva tummen.
snälla hjälp!!!
Citera
2016-07-11, 12:51
Medlem
carminaburanas avatar
Jag hade nagel och fotsvamp för 15 år sen, riktiga problem med speciellt fotsvampen, den bruakde se ut som köttfärs när jag började klia på. tog piller och allt försvann på 3 veckor om jag minns korrekt. Lätt värt det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in