• 1
  • 2
2008-02-19, 21:44
Medlem
Gem Boneheads avatar
Jag har spelat akustisk gitarr i drygt ett halvår nu, och i takt med att jag blir bättre och bättre blir det också roligare och roligare. Nu vill jag köpa en elgitarr, det passar bäst med den musiken jag lyssnar på (indierock, brittpop osv) och jag undrar om ni har några tips på vad jag ska tänka på och kanske till och med på specifika gitarrer? Min bugdet är snålt tilltagen, 3000 spänn är absolut taket.

Jag funderar på en Squier Stratocaster, dels eftersom den är billig och dels eftersom Fender indikerar att det är kvalitet, om än en enkel budgetgitarr. Vad tycker ni? Btw: Bör jag köpa till något förutom grejerna som ingår i paketet nedan, pedaler och så, eller är det överkurs? Tacksam för feedback, hjälp och tips.

Detta paket är det jag överväger: http://img218.imageshack.us/img218/6...irecopyno6.jpg.
Citera
2008-02-19, 21:54
Till din genre är Stratocaster och Telecaster de mest framträdande gitarrerna (vad jag vet). Så det är väl en sån du ska satsa på. Dock så är ju budgeten ett litet problem. Såna dära paket är enligt min erfarenhet aldrig något bra. Plastiga gitarren och förstärkare som piper lite lågt.

Men eftersom du har den budgeten du har och ska ha både gura och stärkare så kan det nog vara ett av de bästa alternativen. Gå annars till en musikaffär och se ifall du kan plocka ihop nått snajdigt paket

Lycka till
Citera
2008-02-19, 22:03
Medlem
ronnebacks avatar
Själv har jag ett sådant paket som du visar på bilen. Det är absolut inget plastigt över det utan det är gedigna saker... Men akta dig för de gitarrerna som säljs på tex Elgiganten och netto.. de är ren skit.

Det ända i ett sånt paket som är lite tråkigt är förstärkaren.. Men som startpaket finns det inte mycket bättre grejjer.

Annars har "Jam" ett paket med en fake les-paul som e helt ok
Citera
2008-02-19, 22:03
Medlem
LoJs avatar
tror du kan få en Epiphone SG för dom pengarna är ju inte samma som Gibsons men bra endå + den är läcker. Kolla med din lokala instrument försäljare finns även massor på www.musikborsen.se
Citera
2008-02-19, 22:49
Medlem
Gem Boneheads avatar
Tack ska ni ha för hjälpen! Jag tar gärna emot ytterligare reflektioner, förslag och tips.

Såg förresten att exakt samma gitarrpaket som jag länkade till kostade 3400:- på Musikbörsen jämfört med 1500:- hos min lokala musikbutik. Det verkar ju vara ett riktigt fynd.

Designmässigt är jag förresten inte så mycket för Les Paul och gitarrer i den stilen utan tycker nog att stratan är snyggast.
Citera
2008-02-20, 15:45
Medlem
Vad du absolut bör göra är att provspela, ta tid på dig. Sedan också tänka igenom vad det är för slags musik du vill spela på den.
Jag hittade fram till min gitarr den hårda, långa och framför allt DYRA vägen. De banden jag som tonåring gillade var 90-tals indie, med Nirvana i spetsen, så när det blev dags att skaffa egen gitarr gick jag såklart efter vad dom spelade på för guror, vilket främst var Fenders obskyrare modeller. Har ägt en Fender Mustang, en Jaguar, två strattor och var på god väg att skaffa mig en Jazzmaster (tack och lov hindrade jag mig). Problemen med gitarrerna var dålig sustain, dom tappade stämningen, dålig intonation, mickarna (single coils) hade svag "output" och brusade och knastrade. Det var hela tiden nåt som var problematiskt med de här gitarrerna, och min lösning på det var att byta den aktuella mot en ännu krångligare.

Funderade ett tag på att sluta spela elgitarr, fan, det var ju så mycket pillande med dom så jag knappt han öva ändå. Det var då jag fick ett erbjudande om ett riktigt klipp på en Telecaster. Fast stall(aah), och så enkel. Tror inte jag behövde stämma den ens en gång i veckan, till skillnad från tidgare guror, tio gånger om dagen. Men, problemet med de enkelspoliga mickarna fanns kvar och jag skaffade mig slutligen en Les Paul. Den är stabil, håller stämningen, har underbar sustain och man kan spela allt från klassiskt till death metal på den.
Sensmoren är således att inte låta mode eller trender inom den musiken du gillar få dig att köpa en gitarr som är fel för dig.
Citera
2008-02-20, 17:06
Medlem
brainspaces avatar
Jag skulle satsa på en lite dyrare gitarr (bättre och roligare helt enkelt) Än en såndär billig paket-gitarr...den är ju billig för en anledning...nått viktigt måste dom ju snåla på för att den ska vara billig. Jag köpte en billig när jag började spela och såhär i dagsläget önskar jag att jag hade köpt en bättre (dyrare) gitarr då...men då visste jag ju inte om jag skulle fastna för gitarr, impulsköp typ.
Citera
2008-02-20, 21:59
Medlem
Gem Boneheads avatar
Okej, tack för alla svar även om de knappast gjort mig klokare, snarare förvirrad.

Hur högt upp behöver jag gå i pris för att få kvalitet? Jag är inte snål, det är inte det, men för en fattig student är det inte enkelt att lägga ut 10 000 på en gitarr.

Snälla, red ut mina frågetecken.

Jag kan förresten tillägga att min akustiska, en stålsträngad Yamaha FG700MS, kostade 2000 och att jag är helnöjd med den. Så att ni inte rekommenderar proffsutrustning till en lekman, menar jag. Om ni är skitbra och rutinerade gitarrister, utgå inte från er själva där ni är idag, utan som sagt från en nybörjares syn. Jag har inga planer på att fronta Glastonburyfestivalen om en vecka liksom.
Citera
2008-02-20, 22:50
Medlem
Slabbefusks avatar
Om du ska köpa en elgitarr som inte kostar allt för mycket tycker jag du ska hålla dig till Yamaha. De gör utmärkta gitarrer för ett bra pris, kolla in Pacifica serien för att ta ett exempel.
Citera
2008-02-21, 01:26
Medlem
kaoriblasts avatar
Här finns en hög prisvärda gitarrpaket. http://www.jamshop.se/gitarr-baspaket/

Lägg ner massor med tid på att testa och känna på grejerna så att du vet vad du gillar, både utseende och ljudmässigt. Strunta i Floyd Rose osv. tills du kommit en bit på vägen för de är bara jobbiga innan man vant sig ordentligt.
Citera
2008-02-21, 17:21
Medlem
borntokills avatar
om du är högerhänt skulle jag tipsa dig att kolla blocket...finns många som inte riktigt vet vad dem säljer.
Citera
2008-02-21, 17:39
Medlem
Försök hitta en Japan tillverkad gitarr,dom håller livet ut i princip.
Har man lite tålamod och bevakar tex. blocket brukar det dyka opp fina tillfällen.
Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in