• 1
  • 2
2008-02-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapamato
Försök hitta en Japan tillverkad gitarr,dom håller livet ut i princip.
Har man lite tålamod och bevakar tex. blocket brukar det dyka opp fina tillfällen.
Lycka till.
Japp.
Mina råd är:

1) Köp japantillverkad gitarr. De har lika bra kvalitet som USA-tillverkade, till en bråkdel av priset. Jag köpte en japan-Strata för 4000 som lät som en USA-strata för 10 000.

2) Köp begagnat. Istället för att köpa en halvbra ny gitarr för 3000 kan du köpa en riktigt, riktigt bra begagnad gitarr för samma summa.

3) Undre gräns: 3000. Detta om du inte gör ett riktigt klipp och hittar en bra gitarr som säljs tokbilligt. Under 3000 får man räkna med sämre kvalitet både hantverksmässigt och ljudmässigt.
Citera
2008-02-22, 01:22
Medlem
Precis som Caine777 & lapamato säger... japanbyggen hälst från 80- tidigt 90-tal då får man otroligt mycket gitarr för pengarna. Håll koll på Blocket.se vendolin.se och tradera.se det kommer en del tillfällen till att göra dunderkap .

Själv ska jag köpa mig en stratkopia ala Ibanez från 1985 (japan såklart) någon av de närmaste dagarna .
Citera
2008-02-22, 13:57
Medlem
http://www.helgeshala.com/guitar/ind...article&aid=85

Kan detta vara något för din budget kanske? Beställde min aukustiska härifrån, riktigt bra service(snabba svar på mailen, inga konstigheter).
Citera
2008-02-28, 21:31
Medlem
Acedogs avatar
Ett enormt värdefullt tips är att ha med någon som kan det där med guror när du ska köpa en. Köpte själv min första elgitarr i tisdags och hade helt klart blivit blåst om jag hade gått dit på egen hand. De hade lagt undan en gitarr åt mig som jag tänkte köpa, men när de såg att killen som var med mig kunde det här med gitarrer så berättade de att gitarren jag tänkte köpa är lite skadad, vilket de inte sa någonting om när jag var där och fick gitarren undanlagd.

Jag fick lära mig att varje gitarr är unik och att det finns gott om måndagsexemplar, oavsett tillverkare -även om man givetvis ska vara extra försiktig när man kikar på lågbudgetalternativen. Killen som var med mig kollade efter "döda toner" och hittade en del på flera gitarrer som säljarna visade. Kort sagt så verkar det som att man behöver lägga ned rätt mycket tid på att hitta "det perfekta exemplaret", där allt sitter som det ska. Jag hade ingen aning om att det finns så många detaljer man ska kika på innan man bestämmer sig.

Jag köpte själv en relativt billig gitarr. En Epiphone Les Paul Studio. Men du gillar ju inte sådana. Hur som helst så verkar det som att man behöver lägga kring 3000 för enbart gitarren, om man inte ska ha rent skräp. Jag läste en hel del på nätet inför mitt köp. Epiphone ska tydligen vara riktigt bra budgetgitarrer. Epiphone är Gibsons budgetmärke. Min gura imponerade på killen som var med mig till butiken, och det är en snubbe som äger en gitarr för 30.000 spänn, så han är relativt kräsen.

Här är en länk där du kan läsa lite om vad andra har köpt och hur de ser på sina köp idag.

http://www.ultimate-guitar.com/revie...ctric_guitars/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in