2008-02-21, 16:02
Medlem
Katarsiss avatar
"Det händer att våldtäktsoffer reagerar fysiskt mot sin vilja. Män kan få stånd och kvinnor kan bli våta i övergreppssituationer. Det väcker enorma skamkänslor och upplevs som att kroppen har svikit. Men det är bara fysiska reaktioner och inte ett bevis på att man egentligen vill ha sex.
Enlig överläkaren Lotti Helström är detta en naturlig och ganska vanlig reflex från kroppen när könsorganen stimuleras. Det kallas reflexerektion, också hos kvinnor, och är en reflex som kan slå till även om man mentalt inte vill ha sex, säger hon."

Ur boken: Vägen vidare efter våldtäkt - Att bryta tystnaden.
Författare: Lotta Nilsson & Annette Wallqvist
Bokförlaget DN 2007
ISBN 978-91-7588-736-4

Okej, nu har vi ett namngivet våldtäktsoffer och en namngiven överläkare som säger att kvinnor kan bli våta under en våldtäkt.

Lustigt ändå att se hur oerhört "hemligt" detta ämne är och hur fantastiskt svårt det är att hitta information om det.
Det politiskt korrekta och folks fördomar om det kvinnliga könet regerar ohotat och offrar kvinnor på löpande band. Vissa saker talar man visst bara inte om.
Citera
2008-02-22, 21:27
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
"Det händer att våldtäktsoffer reagerar fysiskt mot sin vilja. Män kan få stånd och kvinnor kan bli våta i övergreppssituationer. Det väcker enorma skamkänslor och upplevs som att kroppen har svikit. Men det är bara fysiska reaktioner och inte ett bevis på att man egentligen vill ha sex.
Enlig överläkaren Lotti Helström är detta en naturlig och ganska vanlig reflex från kroppen när könsorganen stimuleras. Det kallas reflexerektion, också hos kvinnor, och är en reflex som kan slå till även om man mentalt inte vill ha sex, säger hon."

Ur boken: Vägen vidare efter våldtäkt - Att bryta tystnaden.
Författare: Lotta Nilsson & Annette Wallqvist
Bokförlaget DN 2007
ISBN 978-91-7588-736-4

Okej, nu har vi ett namngivet våldtäktsoffer och en namngiven överläkare som säger att kvinnor kan bli våta under en våldtäkt.

Lustigt ändå att se hur oerhört "hemligt" detta ämne är och hur fantastiskt svårt det är att hitta information om det.
Det politiskt korrekta och folks fördomar om det kvinnliga könet regerar ohotat och offrar kvinnor på löpande band. Vissa saker talar man visst bara inte om.

Egentligen är det inte så konstigt, det samma kan hända med män att de får stånd och orgasm om de blir våldtagna av en man, men det är å andra sidan lättare för en man att få orgasm och säkert vanligare.

Precis som i boken ovan finns det beskrivit i Ellen Bass och Laura Davis gamla klassiker "Incest och andra sexuella övergrepp", som förr räknades som "bibel" inom övergreppsområdet att det kan hända även om det inte är så vanligt.

Exemplet där som jag minns var en kvinna som upplevde sig inte bara bli våldtagen med allt det innebära utan även som om hennes kropp svek henne vilket gjorde allt värre.
Citera
2008-02-26, 11:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimov
Nu har väl det här inte riktigt med ämnet att göra men ja, initialt så är det att betrakta som en våldtäkt.
Just det
Citera
2008-02-29, 10:46
Medlem
Katarsiss avatar
Har hittat ännu en bok som tar upp fenomenet - och tystnaden runt detsamma.
Tyvärr hittar jag inte mycket om den rent fysiologiska responsen och vad som händer på biokemisk väg under dödsskräck, så jag hoppas att ErikJ hittar sin morbror snart - han sade ju tidigare i tråden att han letade honom eftersom han var läkare. Det skulle vara jätteintressant att få veta.

"Påtvingad genital stimulering - påtvingad masturbation - och orgasm är de två outtalade hemligheterna med våldtäkt. Trots att kvinnor som tvingats till detta har den högsta självmordsfrekvensen av alla våldtäktsöverlevare, nämns detta sällan...."

"Han inte bara våldtog och misshandlade kvinnorna som han angrep, utan masturberade dem också. Det var inte alla som fick orgasm, men de som fick det drabbades av allvarliga psykologiska störningar, svårigheter att upprätthålla relationer och oförmåga att berätta för någon vad som hade hänt, däribland psykologer och advokater...."

"Under våldtäkten är kvinnor så skräckslagna att de har liten eller ingen kontroll över sina kroppsfunktioner. Några kanske skrattar hysteriskt, andra gråter, en del urinerar eller till och med tömmer tarmen, bågra upplever torrhet i slidan och den ökade adrenalinkoncentrationen i kroppen leder till att somliga får orgasm."

Utan skuld - om sexuellt våld och aids av Charlene Smith
Citera
2008-03-10, 19:53
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nej, de gör dom inte.
Har ingen aning om hur många som resulterar i graviditet här i Sverige (med abortpiller och fria aborter) men i krigsländer där våldtäkt är ett sätt att kriga på, så föds det ganska många våldtäktsbarn.

Det viktigaste för en våldtäktsman är inte utlösningen utan det känslomässiga.
De som inte får stånd använder sig istället av stolsben, händer, flaskor, trädgrenar...

Inte kåt - våt.
Det är en djävla skillnad där emellan även fast många inte verkar inse det.

Om du går till läkaren, en ful och otrevlig gubbe, och han gör en rektalundersökning på dig som pga prostatastimulansen ger dig ett stånd - innebär det då att du är kåt och vill ligga med degiga Gusten, 64 år?

Om du sitter på en skakig buss bredvid jättefeta och svettstinkande Gerd, 58 år, och du pga skakningarna får stånd - är du kåt då, och vill knulla Gerd?

Om du leker med en åttamånader baby och den står och hoppar i ditt knä, vilket gör att rörelserna ger dig stånd - betyder det att du vill knulla bäbisen då? Och att du är kåt?

Om du står inför en avrättningsspatrull som ska skjuta dig - och du på grund av skräcken får stånd - innebär det då att du är kåt och vill knulla alla soldaterna inklusive deras gevär?

Nej, så klart inte.
Alla fattar att män kan få stånd utan att de är kåta eller vill knulla, men det verkar övergå ganska mångas förstånd att en kvinna kan bli Våt utan att vara Kåt.

Bra skrivet! håller med.
Citera
2008-03-10, 20:22
Medlem
DDKs avatar
Tror att många killar blandar ihop våldtäktsFANTASIER och riktig våldtäkt. Att tjejer kan fantisera om att bli våldtagna eller vilja att deras kille låtsas våldta dem handlar om dominans/underkastelse och rollspel i en trygg relation där båda är fullt medvetna om att det är just roller de spelar.

Att våldtäktsoffer när de överhuvudtaget berättar om våldtäkten fokuserar på övergreppet, förnedringen, äckelkänslorna och den fysiska/psykiska smärtan men inet nämner andra eventuella reaktioner är väl fullkomligt självklart? Hur skulle omgivningen betrakta ett våldtäktsoffer som berättade att hon savade för fullt medan hon våldtogs? En del av kommentarerna i den här tråden säger ju allt.

I muslimska länder straffas våldtäktsoffret lika hårt eller ännu hårdare än förövaren, så de anser uppenbarligen att skulden är minst lika mycket kvinnans. Den synen är inte förenlig med ett civiliserat samhälle enligt min uppfattning.

Kroppen och psyket försöker i det längsta skydda oss från alltför svår smärta och använder vad som står till buds. När jag varit på begravningar efter nära vänner och anhöriga har jag flera gånger hållit på att börja gapflabba. Det har gjort för ont, helt enkelt, så den egentliga impulsen att gråta eller må dåligt har blockerats men energin kommit ut på annat sätt.
Citera
2010-02-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Jag har flera tjejkompisar som blivit våldtagna och de har inte sagt att det fått orgasm eller på något sätt antytt att det varit våta eller tyckt att det var behagligt...Många våldtäkter fullbordas inte pga att killen inte får in sin vidriga kuk i tjejens vagina. Allmännt känt!

De personer jag läst om och sett på tv som varit med om våldtäkter (kanske är cirka 50 stycken) har jag aldrig hört nämna ord om orgasmer, våta eller att det på något sätt skulle tycka det var skönt.

Vart har du fått din fakta ifrån? Jag ska prata med min morboro ikväll, han jobbar på sveriges största sjukhus. Han borde kunna besvara mina frågor och om inte han själv kan göra det så ska nog någon av hans kollegor göra det (han är nämligen kirurg) vilket kanske inte är rätt person att fråga men men...Besvara gärna de övriga jag skrivit i denna text så återkommer jag med de sistnämnda raderna senare ikväll!

Avslutar du ditt "FB-uppdrag" om du har fel?

gå och häng dig, du verkar inte förstå den objektiva vinklingen.
våtheten är en skyddsreflex, inte tecken på upphetsning.
vadå, påstår du att kvinnor e felbyggda?
påstår du att de är svaga?
du kanske inte gillar kvinnor?
du kanske tycker de är mindervärdiga?
du hatar kvinnor?!
point proven?..

Om man inte kan acceptera att allt man trott var rätt hör man inte hemma i en sån här diskussion och kan likväl gå någon annan stans med sina ej jämställda feministiska åsikter och tjura.
TS har inte skrivit att kvinnor njuter av det, han påstår inte ens att det existerar ett sådant "fenomen", han säger endast att han hört att det finns en reflex som vill skydda kroppen och du kopplar det direkt till perversa fantasier? tycker det låter som ren bigotteri och könsdiskriminering.
Senast redigerad av Mirrors 2010-02-02 kl. 01:05.
Citera
2010-03-09, 17:49
Bannlyst
Inget ovanligt nej. Hör man ju hela tiden på senare tid tycker man. Kroppen reagerar väl normalt på att den får sex.
Citera
2011-04-07, 23:25
Medlem
in-controls avatar
[quote=ErikJ] jag aldrig hört nämna ord om orgasmer, våta eller att det på något sätt skulle tycka det var skönt.

vet inte om det svarats eller något. men när något stoppas in i slidan så får hjärnan signaler om att det ska bli vått där nere. vare sig man vill eller inte.
Om det gället tex våldtäkt så är det ju svårt i början då kvinnan inte är våt (ofc), så när den går in så skadas dom, spräcker blodkärl osv men senare blir det automatiskt våt..

Citera
2011-08-05, 23:33
Medlem
varför får en del orgasm vid våldtäkt?

Jag undrar vad detta beror på. En del kvinnor verkar få detta, ingen aning hur vanligt det är men det är tydligen inte alls ovanligt. Läste någonstans att det verkar vara kroppens reaktion på extrem rädsla och adrenalinrushen som man antagligen får där. Kan tänka mig att det måste vara en hemsk upplevelse då man lätt känner en massa skuld och "tänk om jag ville det här" efteråt, vilket så klart inte är fallet...

Min spontana tanke är att det kan ha vissa likheter med sexuella rädslor vid obsessive compulsive disorder sk gay-ocd m.m. Även där har ganska många fysiologiska reaktioner just för att det är en extrem rädsla förknippat med att vara det man nu är rädd för att man är.

vad tros?
Citera
2011-08-05, 23:37
Medlem
Låter som gubbsjuka fantasier.
Citera
2011-08-05, 23:37
Medlem
frimanniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Jag undrar vad detta beror på. En del kvinnor verkar få detta, ingen aning hur vanligt det är men det är tydligen inte alls ovanligt. Läste någonstans att det verkar vara kroppens reaktion på extrem rädsla och adrenalinrushen som man antagligen får där. Kan tänka mig att det måste vara en hemsk upplevelse då man lätt känner en massa skuld och "tänk om jag ville det här" efteråt, vilket så klart inte är fallet...

Min spontana tanke är att det kan ha vissa likheter med sexuella rädslor vid obsessive compulsive disorder sk gay-ocd m.m. Även där har ganska många fysiologiska reaktioner just för att det är en extrem rädsla förknippat med att vara det man nu är rädd för att man är.

vad tros?
Vad tror du själv? Hugger man sig i armen med flit för att det är roligt så innebär ju inte det att det inte gör ont. Bara för att man mentalt inte vill ha sex betyder inte det att inte kroppen svarar på stimuli. Jag fattar inte riktigt frågan. Inte är det av njutning i alla fall, tro mig - min vän blev våldtagen förra sommaren och jag var den som hittade henne då jag hörde... fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in