Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
På samma sätt som ett rådjur ställer sig i mitten av vägen när bilen kommer mot den?
Vad får dig att tro att ett människa skulle ställa sig som ett fån och låta sig bli dödad av en tiger? Du skulle rent instiktivt utlösa massa stress-symtom och antingen springa för livet eller bli helt förlamad av skräck.
Det där argumentet håller inte eftersom även rådjuret (eller antilopen) också skulle springa iväg ifrån tigern. Om du däremot skulle ta en människa som aldrig tidigare har sett en bil eller som har växt upp på egen hand i naturen så skulle nog denna inte springa iväg för bilen heller eftersom bilen inte ser ut som ett djur.
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Vad som skiljer människan från djur är att vi kan konstruera saker. Materiella ting och system. Men att du är en fritänkande individ med unika egenskaper som empati, moral och förnuft är bull.
Även detta argument har brister eftersom det finns andra djur som använder redskap för att t.ex. få fram föda.
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Är du säker på att du kan tänka själv?
Egentligen inte, jag kan ju inte styra vilka tankar som poppar upp i mitt huvud. Tror förövrigt på determinism.
Determinism påminner om psykologi som är en pseudovetenskap.
Psykologen säger:
Du vill döda din far och ha samlag med din mor.
1. Patienten nekar och psykologen hävdar att patienten lider av förnekelse.
2. Patienten svarar jakande och psykologen kallar det accepterande.
Deterministen säger:
Det finns ingen fri vilja.
1. Motparten svarar att om allt reda är påverkat så borde det kunna mätas och att vi därigenom borde kunna handla emot vad som är förutbestämt. Deterministen hävdar att motparten då av tidigare erfarenheter/påverkan från yttre väljer att agera på det sättet.
2. Motparten svarar att vi genom att handla på det förutbestämda sättet fastän att vi vill handla på det oförutbestämda väljer att handla fritt. Deterministen hävdar då samma som tidigare.
Eftersom teorier inte är falsifierbara i bägge av dessa två idéer så ser jag inget vetenskapligt eller sant värde i dem.