2008-02-20, 22:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Har du någon källa på att psykologi skulle vara en pseudovetenskap?
Adolf Grünbaum och Karl Popper hävdade att psykoanalysens metoder var pseudovetenskap (väljer att ta upp just denna då du tidigare nämnde Freud). För övrigt är ju som bekant dagens metod för att forma vetenskapliga teorier den hypotetisk-detuktiva metoden, vilken säger att du inte kan forma en teori med säkerhet, bara sannolikhet. När psykologin gör just det motsatta så ser jag som sagt inget värde i den som vetenskap. Skulle gärna även ge dig namnen på mina gamla lärare i religion och filosofi från komvux (konstigt nog togs aldrig ämnet upp i filosofin på högskolan, nu i efterhand kanske jag borde ställt frågan även där), men som du nog förstår så vill jag ogärna lämna ut för mycket information som kan ledas direkt på mig på ett sådant här forum.

Citat:
Precis som att determinismen talar om processer som vi inte heller kan se med blotta ögat (atomers påverkan på oss).
Inom psykodynamiken pratar man om UNDERmedvetna processer så jag tror inte det är meningen att klienten ska vara medveten om sitt oidipuskomplex. Dessutom trodde jag att oidipalt stadium bara var när man var liten? Och att man sedan löste dessa problem i latensstadiumet. Vilket stadium är det som säger att man vill döda sin far?
Vad jag minns så är det inte ovanligt att det även förekommer i tonåren. Namnet kommer som bekant från historien om Oidipus som tog livet av sin far och hade samlag med sin mor. Jag kommer inte riktigt ihåg från min gamla kurs i psykologi, men det var ju inte så att sonen nödvändigtvis ville ta livet av sin far, men snarare hyste agg för denne. Nästa stadium var att börja identifiera sig med sin far, du är nog bättre på självaste namnen på stadiumen än vad jag är. Notera också att jag inte säger att psykologin alltid har fel, men eftersom den för mig har så märkbara fel så lägger jag inte ned mycket vikt på den utan ser en psykolog på samma sätt som folk såg på sin präst innan sekulariseringen fick rejält fotfäste. Alltså som en slags mentor eller utomstående person som man kan prata av sig med för att få vädra sina problem.
Nu var oidipuskomplexet för övrigt bara ett exempel på psykologins icke-falsifierbara teorier, så det är inget att haka upp sig på.
Citat:
Där talade jag om deterministen och jag kanske borde ha varit bättre på att formulera mig men jag försökte hålla det så kort som möjligt. Det jag syftade på var att allt som redan har påverkat dig och som påverkar dig just nu (ja, vi snackar atomer) får dig att handla som du gör. Om en person gör detta så bör även detta kunna mätas (i teorin) genom att studera hur alla atomer i universum (eller åtminstone de som är i närheten av dig samt de som har varit nära dig under den tid du ska försöka gå emot det s.k. bestämda) står och hur de påverkar dig för att du på så sätt ska kunna välja att göra det som du egentligen inte ska göra (alltså visa att du faktiskt har en fri vilja genom att göra och tänka på ett sätt som du inte ska). Om du då gör det som du inte är tänkt att göra så skulle deterministen hävda att det är ännu tidigare påverkanden som får dig att "vilja" just detta och därigenom göra sin teori ofalsifierbar. Deterministen skulle hävda att den med all sälkerhet och i alla situationer är sann vilket som tidigare nämnt inte är ett korrekt format för en teori.
Vad menar du med att "allt reda(n) är påverkat"? Och hur skulle man kunna handla mot någonting som är förutbestämt? En psykolog eller liknande kan ju inte veta hur en klient uppfattar verkligheten och kan ju således inte räkna ut hur klienten kommer aggera. Säg till om jag missuppfattat dig helt.
Psykologen skulle på samma sätt (enligt den psykologiska undersökningsmetod) kunna gå igenom en persons tidigare minnen och yttre influenser och sedan hävda att patienten lider av oidipuskomplex (ja, vi tar det återigen som exempel) och oavsett patientens respons (förnekelse eller accepterande) tolka det som att hans teori är sann.
Citat:
Precis, ytterligare ett exempel på determinismens ofalsifierbara teorier.
Om vi väljer att handla på ett oförutbestämt sätt så är det redan >>förutbestämt<< att vi ska vilja handla på det sättet och alltså är det inte en oförutbestämd handling. Gillar förövrigt inte ordet >>förutbestämt<< då det kan missuppfattas som att det är någon gud som sitter och bestämmer, eller att ödet skulle existera. Men religösa ideér hör mer hemma hos människor som tror på indeterminism (att viljan är fri) vilket jag inte tror att den är...
Och visst håller jag med om att "förutbestämt" var ett olyckligt ordval från min sida, vi diskuterar ju inte fatalism. Men jag valde det i brist av bättre, förslag på vad vi kan använda oss av under resten av tråden så att folk inte får för sig att vi diskuterar religion?
Sedan tycker jag inte att viljans frihet endast skulle begränsas till religion, jag vet många ateister som ändå tror på fri vilja. Men nu ska vi inte diskutera religion, filosofi är mycket mer intressant.

Citat:
Tja, med tanke på att jag ser människan som en moraliskt handlande varelse och att detta är något som många verkar se som det som skiljer människan från djuret (här håller jag inte med men tar upp det ändå) så förutsätter jag ju att människan har en fri vilja eftersom denne annars inte skulle kunna handla etiskt. Dock så har Spinoza gjort ett djärvt försök att sammanföra determinism och fri vilja, vilket jag beundrar även om jag inte är helt insatt i hans teorier.
Men hur skulle du kunna bevisa "fri vilja"?
För övrigt får jag tacka för en intressant diskussion, det är inte ofta man får så här genomtänkta svar från folk i filosofi-forumet utan att det urartar i diskussioner om endast religion och personangrepp på dessa personer istället för att fokusera på sakfrågan, så jag ser med spänning fram emot ditt svar.

Även jag får be om ursäkt för ett långt inlägg.
Senast redigerad av VirreVojj 2008-02-20 kl. 23:01.
Senast redigerad av VirreVojj 2008-02-20 kl. 23:01.