Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Knns mest prisvrt att kpa en 36mg-blandning frn
www.twojliquid.pl, men antar att denna r fr stark.
Fr tyvrr inte klarhet i vad man blandar upp med, ska ven denna vtska bestllas nu eller r det ngot man kan skaffa p nrmre hll?
Det man blandar med r antingen glycerin eller propylenglykol, eller bgge.
(En liten liten mngd vatten eller vodka (eller ren sprit, om man har) kan man ocks ha i. Dessas funktion r att gra en 100% glycerinbaserad vtska mer hanterbar vid rumstemperatur, och/eller i fall man anvnder ett smakmne som lttare lser sig i vatten eller alkohol n i glycerin eller propylenglykol. En del pstr ocks att sdr 1% alkohol ger en glycerinbaserad vtska bttre "kick" eller "throathit", andra igen vill inte ha ngotsomhelst alkoholbaserat ens i nrheten av sin vtska. Men allt det hr r ganska mycket verkurs - inget du behver fundera s mycket p om du inte vill nrda ner dig totalt genast frn brjan.)
Nu vet jag inte hur tillgngen p rent glycerin eller propylenglykol ser ut i Sverige, eller specifikt dr just du bor. Min erfarenhet var att det absolut var enklast och billigast att bestlla ocks det frn twojliquid eller andra sajter tillsammans med nikotinlsningen och andra grejer.
Hr i Finland har jag inte lyckats hitta propylenglykol vht (i varje fall inte av en renhetsgrad jag skulle vga mig p), och det glycerin som finns p apoteken r 85-15% glycerin-vatten (smakar inget vidare dessutom), inte heller vldigt billigt. Ganska s sm flaskor verkar ocks finnas hos ngon affr fr kakdekoratrer, som dyrdyrdyr usa-importvara.
Men kanske det ser bttre ut i Sverige.
Att satsa p en ordentlig polsk bestllning frn brjan r antagligen det bsta. Och glm inte MNGDER av sm flaskor - i brjan gr man mnga misstag och halv-misstag, och det r sltt att sitta dr med goda ider men inga tomma flaskor (fr att de redan r fulla av "nstan bra" blandningar).
Och nr jag sger mngder av flaskor, s menar jag minimum 15.
Jag vet, det lter tokigt mnga, men betnk:
Du vill testa olika styrkor av nikotin fr att se vad som passar dig*: typ 4mg/ml, 8mg/ml, 12mg/ml, 16mg/ml, 20mg/ml etc - hr har vi redan gjort av med 5 flaskor!
Du vill testa olika kombinationer av glycerin/glykol**: 100, 80/20, 50/50, 20/80, 100 - igen 5 flaskor!
Sedan vill du se om det stmmer som folk sger att mera glycerin krver mer nikotin, eller vice versa att en hg nikotinhalt i en glykolrik vtska smakar vldigt starkt. Ocks om du teranvnder flaskor i ditt testande s har vi igen ett behov av ngra flaskor till.
Och detta r INNAN vi ens funderat p smaksttning!
S bestll mnga, mnga, mnga 5ml flaskor frn twojliquid! Deras 10ml plastflaskor r ocks bra, isynnerhet fr bas-blandningar och sedan nr man hittat nt man gillar, eftersom de de facto rymmer 13+ml. (Deras glasflaskor r dremot ganska s exakt 10ml, inget extra utrymme dr.)
Tillrckligt med mtinstrument (vanliga graderade engngssprutor r bst) r ocks viktigt, annars fr man st och diska konstant, och det r inte s kul. Billiga plastpipetter r anvndbara fr att flytta vtskor frn en flaska till en annan, men vrdelsa fr att mta med.
*Detta med styrkan r hgst individuellt - jag rker som en skorsten, extrem storkonsument av nikotin i den formen, men kan inte tolerera en starkare e-vtska n max sdr kring 15mg/ml.
** Tumregeln r att glycerin ger mer nga, och glykol ger mera "bett"