2015-11-05, 23:48
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Tack för svar. Jag vill ha ett starterkit med "Rebuildable Coil" alternativ. Det är inte det jag vill börja med, jag vill bara ha ett starterkit som låter mig bygga själv när jag bestämt mig för hur jag vill vejpa.

Att bygga en DIY e-cigg hade varit häftigt, men just nu känns det som ett stort steg att ta.

Samtidigt om det finns färdiga starterkit, varför göra det så svårt?

Skulle börja med att köpa Kangers Subox mini. Kan vara tufft/kraftfullt att nybörjarvejpa direkt på en sån, men då får du en bra tank, möjligheten att enkelt bygga egna coils när du känner för det och ett hyfsat bra batteri, som du sedan kan montera nåt annat kul på om du känner att du vill gå vidare.
Citera
2015-11-06, 00:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...Att bygga en DIY e-cigg hade varit häftigt, men just nu känns det som ett stort steg att ta.

Samtidigt om det finns färdiga starterkit, varför göra det så svårt?

Oavsett tidigare tekniskt kunnande är det för en normalbegåvad person inte speciellt svårt att lära sig "bygga". Det är ju verkligen inga DIY-grejer man måste ge sig på!

Man kollar in någon tutorial, som exempelvis den här: https://www.youtube.com/watch?v=pUswRhVyu0g

Sedan köper man sig en lågpris-genesis och en budget-mod, varefter man ägnar en kväll åt "trial and error" med en e-juice utan nikotin (eftersom man kommer vilja pröva en hel del).

Ganska snart är man på banan och har dessutom besparat sig alla kostnader och bekymmer med att ta sig igenom träsket av nybörjartrams som det är meningen att man först skall göra.

En "genny" är alltid ett bra alternativ då de kan användas även med kisel- eller bomullsveke även om de egentligen inte är avsedda för detta. Dessutom finns det hyfsat små modeller som passar (och fungerar fint) till och med på "cig-a-like"-batterier, även om dessa visserligen är underdimensionerade och kommer att laddas ur på nolltid...
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-06 kl. 00:42.
Citera
2015-11-06, 00:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Skulle börja med att köpa Kangers Subox mini. Kan vara tufft/kraftfullt att nybörjarvejpa direkt på en sån, men då får du en bra tank, möjligheten att enkelt bygga egna coils när du känner för det och ett hyfsat bra batteri, som du sedan kan montera nåt annat kul på om du känner att du vill gå vidare.
Detta kit var ju visserligen förtroendeingivande. Dessutom fritt från kiselvekar vad jag kan se!
Sådana startkit fanns inte för några år sedan då jag vejpade...
Citera
2015-11-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Authentic Kanger SUBOX Mini Black Starter Kit

Blir bara nyfiken när det står: "Coil Rebuildable No". Vad mer behöver jag? Vad är det för kanthaltråd jag ska använda mig av?
Citera
2015-11-06, 22:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...Vad är det för kanthaltråd jag ska använda mig av?
Någonstans mellan 28 och 32 gauge passar nog de flesta.
Citera
2015-11-07, 00:12
Medlem
Jag vill ha e-juice med 100% VG. Den ska vara god och sedan ska den vara utan följande som denna produkt:
Citat:
Vi avstår uttryckligen från Diacetyl!

Undersökningar visar att diacetyl främjar olika aspekter av amyloid-betaaggregation. Betaagreggationen är associerad med Alzheimers sjukdom. Aromer med diacetyl eller relaterade diketoner används garanterat inte i dessa produkter.
Källa: Blend Prince E Juice
Citera
2015-11-08, 20:22
Medlem
Citat:
Jag vill ha e-juice med 100% VG.
Kan det här fungera osmaksatt? GermanFLAVOURS 18mg OBS! REN VG 100 ml VG. 18mg/ml nikotin SEK: 126:-

Vilken typ av e-cigg passar bra för 100% VG e-juice?
Citera
2015-11-08, 21:55
Medlem
Har nyligen börjat med E-cigg och det har snabbt blivit en hobby.

Vill byta upp mig rejält nu från min 300krscigg till något betydligt bättre som ger mer smak och mer rök.

Vill ha det bästa man kan få för runt 1000kr.
Har kollat runt lite på diverse hemsidor men har inte så bra koll ännu så tips uppskattas!
Citera
2015-11-08, 22:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Kollat här?

http://www.e-cig-reviews.com/
Citera
2015-11-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkseye

Vill byta upp mig rejält nu från min 300krscigg till något betydligt bättre som ger mer smak och mer rök.

Har kollat runt lite på diverse hemsidor men har inte så bra koll ännu så tips uppskattas!

Jag köpte Subtank mini från Esmokes.se som första vejp och använder fortfarande den då jag är ute. Starkt rekommenderad.
Citera
2015-11-09, 14:09
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Kan det här fungera osmaksatt? GermanFLAVOURS 18mg OBS! REN VG 100 ml VG. 18mg/ml nikotin SEK: 126:-

Vilken typ av e-cigg passar bra för 100% VG e-juice?

Jag tror att det skulle funka med 100% vg på en subtank mini med deras rba plus, den har större hål för intag av e-juice. På deras gamla rba skulle det nog inte gå, jag har svårt att få 60% vg att fukta bomullen bra på den gamla och använder i princip uteslutande rba plus för att den är överlägsen.

Skit i den där färdigblandade juicen, satsa hellre på 30mg nikotin 100% vg från lightyourfire.se och sen blandar du ut med ren VG som du köper från pgw.se för några tior. Smaksättning finns på lightyourfire.se och något billigare om du köper direkt från flavourarts egna hemsida. Jag föredrar runt 5-6% smak när jag blandar flera smaker, annars 2-3% max vid standalone.

Jämför gärna priser på mods och tanks på fasttech, gearbest och efun.top innan du slår till, priserna kan variera en del på olika mods. T.ex så var evic vtc mini rätt dyr på fasttech nyligen medan den gick för ca $35 på efun.top. Idag ser priserna lite jämnare ut.

Jag kan rekommendera kombinationen evic vtc mini och subtank mini, men det blir billigare om du slår till på en subox mini som innehåller både mod och tank, $46.45 på Efun.top.

Tänk på att du måste köpa 18650 batteri separat.

Hojta till om du har fler frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hawkseye

Tänkte du på både mod och tank nu?
Kan rekommendera subtank som en annan användare skrivit, där går det att få mycket smak och ånga om du kör coils med lågt motstånd. Bygger du egna sub ohm coils kan du vejpa på rätt hög watt.

Om du ska ha både tank, mod och batterier skulle jag nog rekommendera antingen en subox mini som innehåller både mod och tank, eller en evic vtc mini och en subtank mini separat.

Sen ett tvåpack 18650 samsung 25r batterier med en nitecore laddare från fasttech.
Senast redigerad av pung-kula 2015-11-09 kl. 14:33.
Citera
2015-11-11, 15:19
Medlem
Citat:
Jag vill ha e-juice med 100% VG. Den ska vara god och sedan ska den vara utan följande som denna produkt:

Källa: Blend Prince E Juice
Diacetyl finns i de smaker som är "gräddiga" t.ex. cauppuchino eller smörkola. Vissa tillverkare använder inte detta öht men då får du fråga dem direkt.

Lättast (och roligast) är ifall du blandar själv med VG och smakessenser t.ex.
http://www.lightyourfire.se/e-liquid...oncept-liquids
http://www.lightyourfire.se/e-liquid...t-smakessenser

Jag kommer inte riktigt ihåg blandningsradien men ungefär 20-30 % essens till 70-80 % basvätska. Så 2-3 ml essens + 7-8 ml VG = 10 ml färdig produkt. Det är en hel vetenskap i sig att blanda själv och väldigt roligt om man har utrymmet och tillräckligt bra ventilation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in