2014-02-06, 07:06
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Tnkte bara passa p att stlla ngra frgor.

1. Fr man frbjuda elever att rka el cigg i skolan om det anvnds fr att sluta rka vanliga cigaretter? Har ftt fr mig att det kan klassas som lkemedel och drfr inte fr frbjudas.

2. Bestllde frut ett "kraftpaket" ifrn Paulsaar och var vldigt njd frutom faktumet att det sved lite i halsen vid stora bloss (antar fr stark nikotinhalt?) och tnkte nu bestlla den som liknar en cigg med bde pfyllbar behllare och frdiga behllare fr att jmfra smaken. Vet ngon om det r stor skillnad i rkproduktion hos den vanliga och kraftpaketet och om det r ngon skillnad p frdiga eller pfyllbara behllare?

3. Vi hller p att argumentera ifall det ska frbjudas el cigg p gymnasiet och de som r fr det hvdar att mnga studier ifrn USA sger att det r farligt. Jag har frskt kpa ifrn tv amerikanska fretag frut och de kunde inte skicka till Europa fr att det var olagligt medans paulsaar hvdar att det r lagligt ven med nikotin. Kan det vara s att de frn USA innehller annat och drfr r inte studierna hllbara i Sverige?

4. Har lst att det inte r skadligt fr personer i nrheten om ngon rk d det endast r vattennga som kommer ut, stmmer detta eller r det felaktigt?

Tacksam fr svar
Kallesdonken
1. Jag vet inte hur reglerna r p skolor idag men r du under 18 s r det klart dom kan frbjuda rkning.

2. Det dr kraftpaketet r mycket bttre n dom billiga cigarett liknande donen. Hll dig ifrn dom och anvnd den frn pulsaar.
Dom flesta som rker uppskattar att det river i halsen men jag vet att inte alla gr det men det jag kan sga r att du kommer vnja dig och det blir mjukare med tiden.
Nikotinhalten spelar in och ven hur e-juicen r blandad, om det r mycket PG eller mycket VG.
r juicen VG dominerande s kommer du f mer nga, mjukare bloss men levererar inte riktigt samma intensiva smak som PG dominerande.

Jag har rkt och snusat i ver 15r, rkte i runt 8r men fortstter snusa ven nr jag rker e-cigg.
Och nr jag tar mina frsta bloss p morgonen s fr jag hrligt riv i halsen och kan ven uppn en lttare nickokick vilket var ratal sedan jag kunde vilket r lite kul.

3. Nej dom innehller precis samma sak. Endel utlndska siter (frmst i USA) vill helt enkelt inte leverera till lnder utanfr staterna. Men det r bara leta dom flesta leverarar jorden runt i princip.
Hurvida det r farlig eller inte, allt som r gott eller kul r farligt i stora mngder men jag r inte alls plst s kan inte ge dig ngon info dr.

4. Samma hr, r inte plst s kan inte ge dig konkret fakta.
Men faktum r att juicerna innehller inte tjra och andra kemikalier som cigaretter gr som du sedan andas ut s man kan gott rka innomhus utan att det stter sig i vggarna.
Har rkt innomhus i flera r nu och fr jag besk frn icke-rkare s knner dom inte ngon bismak i rummen. Dock luktar det sklart medans du rker och straxt eftert men det frsvinner snabbt.

Det kanske gav dig ngra svar tminstone.
Senast redigerad av Unbalanced 2014-02-06 kl. 07:09.
Citera
2014-02-06, 08:06
Medlem
Jag har fortfarande en del juice ligger om ngon behver kan ni alltid slppa ver ett PM. Det blir hur som havet billigare att kpa frn oss n frn svensk butik
Citera
2014-02-06, 10:01
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Bestllde precis ett par sna hr! http://www.vattenpipan.com/kategori.php?i=43&type=t

Ska bli roligt och se hur bra dem funkar! verkomligt pris nd!

MVH JK

Ftt dem nu! tyckte det vart riktigt schysst allts frstr inte rikitgt hur det funkar lr kpa igen
Citera
2014-02-06, 18:42
Medlem
vad e skillnaden mellan e-patroner och e-liquid? mste man ha bda eller vljer man?

Frstr inte riktigt
Citera
2014-02-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av szatan
vad e skillnaden mellan e-patroner och e-liquid? mste man ha bda eller vljer man?

Frstr inte riktigt
Patroner kommer frdigfyllda och gr inte att fylla igen s du slnger dom nr de r slut
E-vtska r flaskor med juice som du fyller i frbrnnaren nr frbrnnaren brjar ta slut
Nej, du behver inte bda men du behver en frbrnnare (t.ex. protank) till vtskan.

Personligen tycker jag bttre om e-vtska d det r billigare och tr mindre p miljn.
Citera
2014-02-06, 21:37
Medlem
ok tack, frstr lite bttre nu.

funderat p att kpa e-cig men s mycket olika sidor som sljer och olika priser och varianter, lite frvirrande.

sen lter det som att det r risk det blir taget i tullen? I alla fall e-liquid med nikotin?
Citera
2014-02-07, 01:25
Medlem
Agerar tullen p olika vis beroende p om paketet kommer ifrn EU eller ej? Allts, r de extra noggranna att kolla paket som kommer utifrn?
Citera
2014-02-07, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
1. Jag vet inte hur reglerna r p skolor idag men r du under 18 s r det klart dom kan frbjuda rkning.

2. Det dr kraftpaketet r mycket bttre n dom billiga cigarett liknande donen. Hll dig ifrn dom och anvnd den frn pulsaar.
Dom flesta som rker uppskattar att det river i halsen men jag vet att inte alla gr det men det jag kan sga r att du kommer vnja dig och det blir mjukare med tiden.
Nikotinhalten spelar in och ven hur e-juicen r blandad, om det r mycket PG eller mycket VG.
r juicen VG dominerande s kommer du f mer nga, mjukare bloss men levererar inte riktigt samma intensiva smak som PG dominerande.

Jag har rkt och snusat i ver 15r, rkte i runt 8r men fortstter snusa ven nr jag rker e-cigg.
Och nr jag tar mina frsta bloss p morgonen s fr jag hrligt riv i halsen och kan ven uppn en lttare nickokick vilket var ratal sedan jag kunde vilket r lite kul.

3. Nej dom innehller precis samma sak. Endel utlndska siter (frmst i USA) vill helt enkelt inte leverera till lnder utanfr staterna. Men det r bara leta dom flesta leverarar jorden runt i princip.
Hurvida det r farlig eller inte, allt som r gott eller kul r farligt i stora mngder men jag r inte alls plst s kan inte ge dig ngon info dr.

4. Samma hr, r inte plst s kan inte ge dig konkret fakta.
Men faktum r att juicerna innehller inte tjra och andra kemikalier som cigaretter gr som du sedan andas ut s man kan gott rka innomhus utan att det stter sig i vggarna.
Har rkt innomhus i flera r nu och fr jag besk frn icke-rkare s knner dom inte ngon bismak i rummen. Dock luktar det sklart medans du rker och straxt eftert men det frsvinner snabbt.

Det kanske gav dig ngra svar tminstone.
Absolut, tack fr svaren!

Dock terstr fortfarande frga 1 och 4 s frtydligar lite

1. Kan man frbjuda elever ver 18 r p ett gymnasium att inte f rka el cigg inomhus? Har hrt ngonstans ifrn att det klassas som ett lkemedel (typ nikotinsprej liknande) vid rkavvnjning och drfr inte fr frbjudas enligt lag fr elever som r ver 18r. (rtta mig grna om jag hrt fel)
4. stmmer det att det bara r vattennga som kommer ut ur el ciggen och drmed inte farligt fr personer i sin omgivning?

Och har ngon koll p och testat bde kraftpaketet samt "vanliga" el ciggen p paulsaar fr ni grna skicka pm!

Tacksam fr svar
Kallesdonken
Citera
2014-02-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almeriense
Bsta svaret jag ftt. Nu fungerar bda!

Kul! Har ox en protank II, p youtube kan du ju ven hitta hur du blandar smaker sjlv med nikotinbaser etc. p tuben. Lycka till
Citera
2014-02-07, 03:34
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Absolut, tack fr svaren!

Dock terstr fortfarande frga 1 och 4 s frtydligar lite

1. Kan man frbjuda elever ver 18 r p ett gymnasium att inte f rka el cigg inomhus? Har hrt ngonstans ifrn att det klassas som ett lkemedel (typ nikotinsprej liknande) vid rkavvnjning och drfr inte fr frbjudas enligt lag fr elever som r ver 18r. (rtta mig grna om jag hrt fel)
4. stmmer det att det bara r vattennga som kommer ut ur el ciggen och drmed inte farligt fr personer i sin omgivning?

Och har ngon koll p och testat bde kraftpaketet samt "vanliga" el ciggen p paulsaar fr ni grna skicka pm!

Tacksam fr svar
Kallesdonken

1. Ja, det r lokalens gare som ger tillstnd eller frbud. Det r bara att respektera.
Det rknas inte officiellt som en rkavnjningsprodukt trots att den fungerar s fr mnga av oss.

4. Ja det r vanlig nga. Det har gjorts tester som visar att den r ofarlig att andas in fr andra. I ett experiment s stngde dom in 1 icke rkare tillsammans med 5 stycken vejpare i ett trngt rum. Efter ca en halvtimme mttes ickerkarens niver av nikotin m.m personen hade inte mer nikotin i sig n vad man fr genom att ta en frukt.

Paulsaar avrder jag dig ifrn, d du mste i princip kasta bort den nr den r frbrukad. Det r mycket bttre att kpa batteri & tank (clearomizer). Ltt att rengra och underhlla.
Citera
2014-02-07, 03:49
Medlem
Hej har tnkt kpa en el cigg nu har redan n som ser ut som en cigarett men den r riktigt dlig.

Kan inte nn lista ngra bra butiker att kpa ifrn?

Undrar ocks om ni kan rekommendera nn speciell el ciggarett ?

Tacksam fr svar
Citera
2014-02-07, 05:13
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Paulsaar avrder jag dig ifrn, d du mste i princip kasta bort den nr den r frbrukad. Det r mycket bttre att kpa batteri & tank (clearomizer). Ltt att rengra och underhlla.

Tror du blandade ihop det lite fr honom.
Det kraftpaket han kpt frn paulsaar r just separat batteri + clearomizer som man kan byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in