2014-02-06, 07:06
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Tänkte bara passa på att ställa några frågor.

1. Får man förbjuda elever att röka el cigg i skolan om det används för att sluta röka vanliga cigaretter? Har fått för mig att det kan klassas som läkemedel och därför inte får förbjudas.

2. Beställde förut ett "kraftpaket" ifrån Paulsaar och var väldigt nöjd förutom faktumet att det sved lite i halsen vid stora bloss (antar för stark nikotinhalt?) och tänkte nu beställa den som liknar en cigg med både påfyllbar behållare och färdiga behållare för att jämföra smaken. Vet någon om det är stor skillnad i rökproduktion hos den vanliga och kraftpaketet och om det är någon skillnad på färdiga eller påfyllbara behållare?

3. Vi håller på att argumentera ifall det ska förbjudas el cigg på gymnasiet och de som är för det hävdar att många studier ifrån USA säger att det är farligt. Jag har försökt köpa ifrån två amerikanska företag förut och de kunde inte skicka till Europa för att det var olagligt medans paulsaar hävdar att det är lagligt även med nikotin. Kan det vara så att de från USA innehåller annat och därför är inte studierna hållbara i Sverige?

4. Har läst att det inte är skadligt för personer i närheten om någon rök då det endast är vattenånga som kommer ut, stämmer detta eller är det felaktigt?

Tacksam för svar
Kallesdonken
1. Jag vet inte hur reglerna är på skolor idag men är du under 18 så är det klart dom kan förbjuda rökning.

2. Det där kraftpaketet är mycket bättre än dom billiga cigarett liknande donen. Håll dig ifrån dom och använd den från pulsaar.
Dom flesta som röker uppskattar att det river i halsen men jag vet att inte alla gör det men det jag kan säga är att du kommer vänja dig och det blir mjukare med tiden.
Nikotinhalten spelar in och även hur e-juicen är blandad, om det är mycket PG eller mycket VG.
Är juicen VG dominerande så kommer du få mer ånga, mjukare bloss men levererar inte riktigt samma intensiva smak som PG dominerande.

Jag har rökt och snusat i över 15år, rökte i runt 8år men fortsätter snusa även när jag röker e-cigg.
Och när jag tar mina första bloss på morgonen så får jag härligt riv i halsen och kan även uppnå en lättare nickokick vilket var åratal sedan jag kunde vilket är lite kul.

3. Nej dom innehåller precis samma sak. Endel utländska siter (främst i USA) vill helt enkelt inte leverera till länder utanför staterna. Men det är bara leta dom flesta leverarar jorden runt i princip.
Hurvida det är farlig eller inte, allt som är gott eller kul är farligt i stora mängder men jag är inte alls påläst så kan inte ge dig någon info där.

4. Samma här, är inte påläst så kan inte ge dig konkret fakta.
Men faktum är att juicerna innehåller inte tjära och andra kemikalier som cigaretter gör som du sedan andas ut så man kan gott röka innomhus utan att det sätter sig i väggarna.
Har rökt innomhus i flera år nu och får jag besök från icke-rökare så känner dom inte någon bismak i rummen. Dock luktar det såklart medans du röker och straxt efteråt men det försvinner snabbt.

Det kanske gav dig några svar åtminstone.
Senast redigerad av Unbalanced 2014-02-06 kl. 07:09.
Citera
2014-02-06, 08:06
Medlem
Jag har fortfarande en del juice ligger om någon behöver kan ni alltid släppa över ett PM. Det blir hur som havet billigare att köpa från oss än från svensk butik
Citera
2014-02-06, 10:01
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Beställde precis ett par såna här! http://www.vattenpipan.com/kategori.php?i=43&type=t

Ska bli roligt och se hur bra dem funkar! överkomligt pris ändå!

MVH JK

Fått dem nu! tyckte det vart riktigt schysst alltså förstår inte rikitgt hur det funkar lär köpa igen
Citera
2014-02-06, 18:42
Medlem
vad e skillnaden mellan e-patroner och e-liquid? måste man ha båda eller väljer man?

Förstår inte riktigt
Citera
2014-02-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av szatan
vad e skillnaden mellan e-patroner och e-liquid? måste man ha båda eller väljer man?

Förstår inte riktigt
Patroner kommer färdigfyllda och går inte att fylla igen så du slänger dom när de är slut
E-vätska är flaskor med juice som du fyller i förbrännaren när förbrännaren börjar ta slut
Nej, du behöver inte båda men du behöver en förbrännare (t.ex. protank) till vätskan.

Personligen tycker jag bättre om e-vätska då det är billigare och tär mindre på miljön.
Citera
2014-02-06, 21:37
Medlem
ok tack, förstår lite bättre nu.

funderat på att köpa e-cig men så mycket olika sidor som säljer och olika priser och varianter, lite förvirrande.

sen låter det som att det är risk det blir taget i tullen? I alla fall e-liquid med nikotin?
Citera
2014-02-07, 01:25
Medlem
Agerar tullen på olika vis beroende på om paketet kommer ifrån EU eller ej? Alltså, är de extra noggranna att kolla paket som kommer utifrån?
Citera
2014-02-07, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
1. Jag vet inte hur reglerna är på skolor idag men är du under 18 så är det klart dom kan förbjuda rökning.

2. Det där kraftpaketet är mycket bättre än dom billiga cigarett liknande donen. Håll dig ifrån dom och använd den från pulsaar.
Dom flesta som röker uppskattar att det river i halsen men jag vet att inte alla gör det men det jag kan säga är att du kommer vänja dig och det blir mjukare med tiden.
Nikotinhalten spelar in och även hur e-juicen är blandad, om det är mycket PG eller mycket VG.
Är juicen VG dominerande så kommer du få mer ånga, mjukare bloss men levererar inte riktigt samma intensiva smak som PG dominerande.

Jag har rökt och snusat i över 15år, rökte i runt 8år men fortsätter snusa även när jag röker e-cigg.
Och när jag tar mina första bloss på morgonen så får jag härligt riv i halsen och kan även uppnå en lättare nickokick vilket var åratal sedan jag kunde vilket är lite kul.

3. Nej dom innehåller precis samma sak. Endel utländska siter (främst i USA) vill helt enkelt inte leverera till länder utanför staterna. Men det är bara leta dom flesta leverarar jorden runt i princip.
Hurvida det är farlig eller inte, allt som är gott eller kul är farligt i stora mängder men jag är inte alls påläst så kan inte ge dig någon info där.

4. Samma här, är inte påläst så kan inte ge dig konkret fakta.
Men faktum är att juicerna innehåller inte tjära och andra kemikalier som cigaretter gör som du sedan andas ut så man kan gott röka innomhus utan att det sätter sig i väggarna.
Har rökt innomhus i flera år nu och får jag besök från icke-rökare så känner dom inte någon bismak i rummen. Dock luktar det såklart medans du röker och straxt efteråt men det försvinner snabbt.

Det kanske gav dig några svar åtminstone.
Absolut, tack för svaren!

Dock återstår fortfarande fråga 1 och 4 så förtydligar lite

1. Kan man förbjuda elever över 18 år på ett gymnasium att inte få röka el cigg inomhus? Har hört någonstans ifrån att det klassas som ett läkemedel (typ nikotinsprej liknande) vid rökavvänjning och därför inte får förbjudas enligt lag för elever som är över 18år. (rätta mig gärna om jag hört fel)
4. stämmer det att det bara är vattenånga som kommer ut ur el ciggen och därmed inte farligt för personer i sin omgivning?

Och har någon koll på och testat både kraftpaketet samt "vanliga" el ciggen på paulsaar får ni gärna skicka pm!

Tacksam för svar
Kallesdonken
Citera
2014-02-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almeriense
Bästa svaret jag fått. Nu fungerar båda!

Kul! Har oxå en protank II, på youtube kan du ju även hitta hur du blandar smaker själv med nikotinbaser etc. på tuben. Lycka till
Citera
2014-02-07, 03:34
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesdonken
Absolut, tack för svaren!

Dock återstår fortfarande fråga 1 och 4 så förtydligar lite

1. Kan man förbjuda elever över 18 år på ett gymnasium att inte få röka el cigg inomhus? Har hört någonstans ifrån att det klassas som ett läkemedel (typ nikotinsprej liknande) vid rökavvänjning och därför inte får förbjudas enligt lag för elever som är över 18år. (rätta mig gärna om jag hört fel)
4. stämmer det att det bara är vattenånga som kommer ut ur el ciggen och därmed inte farligt för personer i sin omgivning?

Och har någon koll på och testat både kraftpaketet samt "vanliga" el ciggen på paulsaar får ni gärna skicka pm!

Tacksam för svar
Kallesdonken

1. Ja, det är lokalens ägare som ger tillstånd eller förbud. Det är bara att respektera.
Det räknas inte officiellt som en rökavänjningsprodukt trots att den fungerar så för många av oss.

4. Ja det är vanlig ånga. Det har gjorts tester som visar att den är ofarlig att andas in för andra. I ett experiment så stängde dom in 1 icke rökare tillsammans med 5 stycken vejpare i ett trångt rum. Efter ca en halvtimme mättes ickerökarens nivåer av nikotin m.m personen hade inte mer nikotin i sig än vad man får genom att äta en frukt.

Paulsaar avråder jag dig ifrån, då du måste i princip kasta bort den när den är förbrukad. Det är mycket bättre att köpa batteri & tank (clearomizer). Lätt att rengöra och underhålla.
Citera
2014-02-07, 03:49
Medlem
Hej har tänkt köpa en el cigg nu har redan än som ser ut som en cigarett men den är riktigt dålig.

Kan inte nån lista några bra butiker att köpa ifrån?

Undrar också om ni kan rekommendera nån speciell el ciggarett ?

Tacksam för svar
Citera
2014-02-07, 05:13
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Paulsaar avråder jag dig ifrån, då du måste i princip kasta bort den när den är förbrukad. Det är mycket bättre att köpa batteri & tank (clearomizer). Lätt att rengöra och underhålla.

Tror du blandade ihop det lite för honom.
Det kraftpaket han köpt från paulsaar är just separat batteri + clearomizer som man kan byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in