2013-11-04, 19:04
Medlem
StarGate3000s avatar
Varför skulle man vilja ha en mekanisk mod t.ex. http://www.e-bloss.se/?ItemNo=709
istället för en "vanlig" mod som Vamo?
Och hur fungerar de mekaniska egentligen?
Citera
2013-11-04, 19:27
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarGate3000
Varför skulle man vilja ha en mekanisk mod t.ex. http://www.e-bloss.se/?ItemNo=709
istället för en "vanlig" mod som Vamo?
Och hur fungerar de mekaniska egentligen?

Mekaniska är mer driftsäkra - bara batteri och en knapp, inte mycket som kan sluta fungera där. Likaså kan mekaniska användas med sub-ohm förångare (motstånden mindre än en Ohm) där mer avancerade "moddars" spänningsskydd förhindrar det. Mekaniska kan göras mycket mindre också.
Citera
2013-11-04, 19:54
Medlem
Nu har jag bestämt mig för att beställa hem ett startpaket från lightyourfire.se

Spinner + ProTank 2

Utbytesförbrännare ProTank 1 / 2 / Mini motstånd 1.8. Eller ska jag köra på något annat?.

Nu undrar jag vilken silikon/bommuls tråd och metal tråd jag ska köpa till det här?
Citera
2013-11-04, 19:59
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tablock
Nu har jag bestämt mig för att beställa hem ett startpaket från lightyourfire.se

Spinner + ProTank 2

Utbytesförbrännare ProTank 1 / 2 / Mini motstånd 1.8. Eller ska jag köra på något annat?.

Nu undrar jag vilken silikon/bommuls tråd och metal tråd jag ska köpa till det här?

Behöver inte ha någon veke eller spole (tråd eller metalltråd). Dessa sitter i förbrännarna - bara byta ut när den blivit dålig. Du *kan* bygga dem själv men det är ett jäkla pillande och du sparar inte många kronor. Kör på utbytesförbrännarna bara.
Citera
2013-11-05, 00:53
Medlem
Bah fick spel på min Vamo här för någon dag sedan. väntade in såser som jag skulle få när jag landade på semesterorten. Fick äntligen såserna tillsammans med en helt ny förbrännare då den gamla var kass.

slängde i den nya förbrännaren och puffade ett par bloss. Tänkte inte mera på det utan kastade allt gammalt. Återgick för att röka då visade Vamon Lo bara. Mekade lite men inget funkade så googlade. Alla svar där visade på att det sannolikt var packningen i Moden som gått den som connectar med tanken. Åkte och fixade en oring dagen efter och efter en hel del pill lyckades jag byta. Glad i hågen provar jag.

Funkar inte nu heller,,,,, Senare denna dag mötte jag polarn och testa hennes tank på mitt batteri brände till direkt. Insåg nu att det hela tiden varit den nya brännaren..... JIPPIE. Tre dagar senare äntligen hemma igen och puffandes för fullt men jävlar va äkligt det var med stinkisar under tiden. Jag lär knappast lämna hemmet utan en reserv förbrännare igen.

Fördelen var att jag blev så less så när jag kom hem låg en helt ny Kanger pro 2 och väntade :P.
Citera
2013-11-05, 08:09
Medlem
StarGate3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Mekaniska är mer driftsäkra - bara batteri och en knapp, inte mycket som kan sluta fungera där. Likaså kan mekaniska användas med sub-ohm förångare (motstånden mindre än en Ohm) där mer avancerade "moddars" spänningsskydd förhindrar det. Mekaniska kan göras mycket mindre också.
Tack!
Men hur fungerar de egentligen?
Kan man variera spänningen med bara en knapp?!
Citera
2013-11-05, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDeltoid
Väntar på en par ordrar av tre olika DIY custards från Capella, Flavourart och Decadent Vapours. Ska bli kul att jämföra alla tre. Någon som har provat någon av dom?

Nej, inte ännu, men jag är sugen på att beställa hem ett par smaker.

Fick hem VPG+ och mentolkristaller http://pink-mule.com/rygevaesker-til...vblanderen-100 igår. Har för mig att du inte gillar mentol så mycket, men för mig som gillar det, är detta en riktig höjdare (kan skicka ett prov om du vill).

Är lite meckigt då jag måste krossa kristallerna och göra min egna arom och sen blanda ut det. Men oj vilken skillnad mot alla andra färdigblandade jag provat (Hangsen, Liqua, Dekang). Natt och dag.

Har inte fått helt koll på mängden som skall blandas (och min mortel jag krossade kristallerna i var lite för gammal..), men det kommer.

Kör den i min ProTank II, men skall prova mina nya slitsade cartos, som pink-mule säljer.
Citera
2013-11-05, 08:35
Medlem
Citat:
Tack!

De fungerar som så att du trycker upp batteriet själv så plus och minus får kontakt. Som Juggernawt skrev, så är dessa till för lågohmsförbrännare, som vanliga mods (typ Vamo) inte klarar, utan kortar mot.

Oftast (alltid?) har mekaniska ingen knapp, det är bara en hylsa för batteriet. Således är en mekanisk helt beroende på kvaliteten hos batteriet, den lämnar vad batteriet kan ge, inte mer, inte mindre.
Citera
2013-11-05, 08:40
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Bah fick spel på min Vamo här för någon dag sedan. väntade in såser som jag skulle få när jag landade på semesterorten. Fick äntligen såserna tillsammans med en helt ny förbrännare då den gamla var kass.

Förbrännarna till Kangers produkter kan ha mycket varierande kvalitet. Skulle nog tyvärr säga att 10% är helt kass och det bara är att kasta dem. Ett sätt att blåsa lite nytt liv i förbrännarna är plocka ur dem ur tanken och låta dem ligga i vodka över natten - vatten går också men inte lika bra. Sedan är det bara att spola av dem och låta dem torka innan man monterar tillbaka. Det går att nästan fördubbla livslängden på dem på detta sätt.
Citera
2013-11-05, 08:43
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Tack!

Mekaniska moddar kan inte variera någonting. När du trycker på knappen sluter du en krets och förbrännaren får spänning igenom sig. Styrkan är helt beroende på batteriet - är det nyladdat får du mera kräm osv. Ser själv dessa mekaniska moddar som något primitiva och föregångare till det hav av avancerade moddar som finns idag.
Citera
2013-11-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Mekaniska moddar kan inte variera någonting. När du trycker på knappen sluter du en krets och förbrännaren får spänning igenom sig. Styrkan är helt beroende på batteriet - är det nyladdat får du mera kräm osv. Ser själv dessa mekaniska moddar som något primitiva och föregångare till det hav av avancerade moddar som finns idag.
Många använder en s.k. "Kick" till sin mekaniska mod för att kunna reglera volt/watt, fasttech har en billig vw-variant http://www.fasttech.com/products/0/1...hanical-mod-pv , den nya kick2 klarar upp till 15w men finns inte hos Fasttech och är betydligt dyrare.
Till det behövs en mod som klarar av en kick tex den här http://www.fasttech.com/products/0/1...arette-battery
Citera
2013-11-05, 12:13
Medlem
MrDeltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoegaz
Nej, inte ännu, men jag är sugen på att beställa hem ett par smaker.

Fick hem VPG+ och mentolkristaller http://pink-mule.com/rygevaesker-til...vblanderen-100 igår. Har för mig att du inte gillar mentol så mycket, men för mig som gillar det, är detta en riktig höjdare (kan skicka ett prov om du vill).

Är lite meckigt då jag måste krossa kristallerna och göra min egna arom och sen blanda ut det. Men oj vilken skillnad mot alla andra färdigblandade jag provat (Hangsen, Liqua, Dekang). Natt och dag.

Har inte fått helt koll på mängden som skall blandas (och min mortel jag krossade kristallerna i var lite för gammal..), men det kommer.

Kör den i min ProTank II, men skall prova mina nya slitsade cartos, som pink-mule säljer.

Jag har hört mycket goda saker om Capellas custard men ytterst lite om Decadent Vapours. Jag postar mina fynd när jag fått prova alla tre sida vid sida.

Nej, jag är ingen menthol-vejpare men nu råkar det vara så att jag har en beställning på kristaller åt min syster som borde vara här i slutet av veckan.
Behöver man mortla kristallerna? Dom löser alltså inte upp sig själva? Jag har en pillerkross, det borde ju funka.
Senast redigerad av MrDeltoid 2013-11-05 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in