2008-02-27, 00:31
Medlem
Gärningens brutalitet är väl knappst avgörande för hurvida han är psykopat eller inte. Tycker snarare det tyder på en enorm aggresivitet och kanske en rädsla eller en form av blackout. En slags "flink" grej.. allt tyder ju på det. Kvarlämnande av bevis.. Hade han planerat gärning och helatiden varit medveten hade han ju inte skött all kontakt så att den kan spåras så enkelt. Troligen har han helatiden varit medveten om att han kommer åka fast.

Personligen tycker jag fall som Malexander eller det där liknande fallet (tillvägagångsättet) fast där offren va offer i en uppgörelse (två killar/män spom blev avrättade på en skogsväg) Är värre ur den synvinkel. Nu menar jag inte tragiken, utan själva gärningen om jag jämför så.. Vad som krävs av gärningsmannen.

Att långt innan det sker veta precis vad man ska göra. Och sen bara sätta en pistol mot huvudet och trycka av. Det är fan så mycket mer kyligt, kallt, psykopatiskt än en vansinnesgärning likt detta där GM uppenbarligen flippat ur totalt i någonslags ilska och inte kunnat behärska sig.

Jag är inte ens säker på att det blir mord.

Att någon spårar ur vid en misshandel och såna här saker sker är inte alls ovanligt. Det finns tom fall där man med kniv gjort liknande saker (övervåld) men kommit undan på nödvärn + en excess i hörnet där då såklart.

Missförstå mig inte nu. Fråga vad jag menar om ni inte förstår, innan ni får CP ryck... vilket jag misstänker.
Citera
2008-02-27, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Till er som pratar om att CF inte "såg sådan ut" att han skulle kunna begå ett sådant här brott så säger jag bara "Haga-mannen". Vem hade trott att han gjort sig skyldig till ett antal brutala våldtäkter om man bara skulle titta på utseendet utan att veta något annat om honom:

Här är ett foto på Herr Lindgren:
http://liawall.blogg.se/images/hagamannen_1167741944.jpg

Fast den där äckliga jäveln har ju vidriga fiskögon som avslöjar honom som de äcklet han är......
Kan medela att han är typ 2 äpplen hög,,, max 160 cm kort
Citera
2008-02-27, 00:32
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är väl troligt att det inte var planerat, men hur kan man vara säker på det?

Om det nu var planerat är det för mig märkligt att det gick så enkelt. Om det var planerat bör han ju ha tagit mobiltelefonen som låg kvar vid fyndplatsen, eller hur?

Ja, jag vet inte hur mördare tänker men smarta mördare på film brukar oftast ta med sig sådana grejer... Om inte mobilen i sig så i alla fall SIM-kortet.
Citera
2008-02-27, 00:38
Medlem
Många likheter...

Citat:
Till er som pratar om att CF inte "såg sådan ut" att han skulle kunna begå ett sådant här brott så säger jag bara "Haga-mannen". Vem hade trott att han gjort sig skyldig till ett antal brutala våldtäkter om man bara skulle titta på utseendet utan att veta något annat om honom:

Här är ett foto på Herr Lindgren:
http://liawall.blogg.se/images/hagamannen_1167741944.jpg

Jaa....... fine, gode, väne, snälle, försynte, blyge o. s. v. Niklas med lille Petter som frontfigur/ prefix.
Det är fina grabbar som danas i Norrland/ Porrland.
En bunt mammas gossar. Kvinnosynen kanske är mer förhärskande i fall som dessa än man tror?
Citera
2008-02-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Om det nu var planerat är det för mig märkligt att det gick så enkelt. Om det var planerat bör han ju ha tagit mobiltelefonen som låg kvar vid fyndplatsen, eller hur?

Ja, jag vet inte hur mördare tänker men smarta mördare på film brukar oftast ta med sig sådana grejer... Om inte mobilen i sig så i alla fall SIM-kortet.

Kanske var det planerat men eftersom mannen inte hade ordning på sitt plockepinn när det begav sig, så sket sig allt i tur och ordning... med rätt så dåligt resultat.
Fast jag är nog också innerst inne på att det inte var planerat. Vill tro att något hände plötsligt där och då. Riktigt säker kan man inte vara förrän man vet något om deras relation och hur länge den varat.
Frågor man måste ställa är:
Har de haft ett förhållande och träffats tidigare?
Var offret gravid?

Edit: omformulering av text
Senast redigerad av catami 2008-02-27 kl. 00:57.
Citera
2008-02-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarfree
Från wikipedia

Psykopati (från grek. psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala känslor, som medkänsla och empati.

Robert D. Hare beskriver psykopater som "Mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor"

Det finns spekulationer om att upp till 10% av befolkningen lider av störningen i någon grad eller har många egenskaper som är starkt förknippade med psykopati utan att uppfylla en sådan nivå att denna diagnos ställs

Och om VARDAGSpsykopater(för den som vill spåna vidare just på det spåret) finns givande läsning i denna länk:http://vardagspsykopater.blogsome.com/2007/01/21/vad-ar-psykopati/
Citera
2008-02-27, 01:44
Medlem
Engelbreckts avatar
OT raderat.
Tort, skärp dig!

/mod.
Citera
2008-02-27, 01:49
Medlem
Celerons avatar
Vet inte om det här har uppmärksammats i tråden innan.

Orten/byn Malå som C.F kommer ifrån ligger i landskapet Lappland. Inte i Västerbotten.
Citera
2008-02-27, 01:57
Bannlyst
Citat:

Orten/byn Malå som C.F kommer ifrån ligger i landskapet Lappland. Inte i Västerbotten.

Det ligger mer konkret i södra Lappland
Citera
2008-02-27, 01:57
Medlem
Troians avatar
Citat:

Dock i länet Västerbotten. Landskap har jag inte pratat om sen jag fick i fyran...
Citera
2008-02-27, 01:59
Bannlyst
Citat:

Och det ligger i Västerbottens län...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%A5_kommun
Citera
2008-02-27, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dock i länet Västerbotten. Landskap har jag inte pratat om sen jag fick i fyran...

Fan vad ni e snabba boys!Hinner skriva innan mig...Blir ju bara upprepande från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in