Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-18, 12:49
  #1
Medlem
wootens avatar
Jag planerar att dra till Norge och jobba nästa höst. har ingen färdig högskoleutbildning, är 26 bast och kille.
Är det lätt att få jobb?
Hur bra kan man räkna med att tjäna?
När bör man börja söka jobb?
2007-12-18, 14:03
  #2
Avstängd
RödaBaronens avatar
Ja du kollade lite statistik. en väktare i Norge har ca 150 kr i timmen norska vilket motsvarar ca 170 svenska... en svensk väktare ca 100 kr detta innan ob för båda... känner en snubbe som står på en flygplats som väktare fick 27000 svenska drygt i ingångslön... skulle tippa lagerarbete ger 25000 minimum lastbilschafförer 30000+ har planer på att åka ner till norge inom en snar framtid själv för att tjäna in lite kosing och ta dispans från högskolestudierna ett år...
Du bör dock tänka på att priserna är skyhöga där ca 20-50% dyrare på allting. Så om man ska ner dit så gäller det att bo billigt och att bara gå in för arbetet vad jag har hört. Detta vill säga om du inte tänker bosätta dig där...
2007-12-18, 17:09
  #3
Medlem
Vad menar du med "ingen färdig högskoleutbildning"?

Det finns flera på mitt jobb (ingenjörsfirma inom offshorebranschen) som bara har påbörjade ingenjörutbildningar. Dom jobbar exempelvis med cadritning och får en ingångslön på ca 26-27k norska per månad.

Det finns löjligt många lediga tjänster här i norge, välj en stad och ett yrke som du tror dig klara av / trivas med och sen är det bara att söka.
2007-12-18, 17:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Du bör dock tänka på att priserna är skyhöga där ca 20-50% dyrare på allting. Så om man ska ner dit så gäller det att bo billigt och att bara gå in för arbetet vad jag har hört. Detta vill säga om du inte tänker bosätta dig där...

Det där stämmer faktiskt inte.

-Maten är ca 25-50% dyrare.
-Bostad är ca 25-50% dyrare om man hyr, köper man sin lägenhet blir kostnaden som i Sverige.
-Kapitalvaror (TV, möbler etc..) kostar som i Sverige
2008-01-03, 14:51
  #5
Avstängd
NicklasKOs avatar
Jobbade på Lager i sommras. Fick milersättning för att jag körde mig och kamraterna till jobbet och gratis boende. 7-7,5 arbetstimmar per dag, lite övertid konstigt nog. Ganska slappt. Köpte mat I Sverige och billig mat i Norge, finns tom micropizza för 10 kr . På tre månader med 22 % skatt har jag fått ut 94000 svenska och väntar på 9000 till för semester ersättning. Snacka om glassigt även om jobbet var jävligt tråkigt. Matbudgeten sista månaden var 580 kr per person i hushållet och då hade vi 4kg pasta plus en massa annan mat kvar.

Maten är dyr men Sverige ligger nära till hands i alla fall om du jobbar runt Oslo. Ett annat bra sätt är att ta kontakt med Svenska lastbilschaufförer, dessa kan ta med mat och sprit upp för en billig penning.

Bra jobb:
Lagerarbetare på något företag som inte har anställningsstopp, ICA har t.ex anställningsstopp och där får du gå via någon bemanningsfirma vilket ger 10 kr mindre i timmen.

Lön runt 165kr i h, ofta stor chans att jobba 10-12h per dag. Bra OB, 50% innan kl 7 eller 8, 100% efter kl 22, 100% lördagar, 200% helgdagar.

Hjälparbetare/allti i allo på byggen: Bär runt på rör och kablar, Mp3n på högsta volym.

Lön 160-180kr i timmen. Inte särskilt hårt om du har tur.

Kundservice: Kan du lite om datorer samt kan skriva, ingen norska behövdes.
Lön: 140kr i h, matbidrag + billigt boende var vad min vän fick.

Lastbilschaffis:
Lön: Trailer Chaufför 600000 kr om året. Det var vad grannens farsa blev erbjuden.

Snackade även med en kille som satt i kassan på coop som fick ut 27 i månaden
2008-01-03, 18:14
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Ingen som kan ta med mig till Norge? Jag har pluggat klart inom en månad å är sugen göra nåt helt annat, har pluggat till lärare. Ingen som jobbar på ett bygge eller industri å vill ta med sig mig dit?
2008-01-03, 22:05
  #7
Medlem
Whattabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ingen som kan ta med mig till Norge? Jag har pluggat klart inom en månad å är sugen göra nåt helt annat, har pluggat till lärare. Ingen som jobbar på ett bygge eller industri å vill ta med sig mig dit?

Ta ditt arsle och åk dit själv!
2008-01-04, 09:21
  #8
Medlem
Dedications avatar
Brorsan lägger asfalt i norge på somrarna. Lönen är 140 NOK /tim, efter 9.5 tim blir det 50% extra, och efter 11 tim 100% extra. Dom kör lååånga dagar, bor i husvagn och maskinerna börjar brinna lite då & då. Ger mycket pengar men är ett tungt jobb. Tror han fick ut 47k sek senaste lönen.

Vi är polackerna som kommer och gör skitjobben för inga pengar, nickar glatt, sparar allt och åker hem igen

edit: 47 sek till 47k sek
2008-01-04, 14:48
  #9
Avstängd
NicklasKOs avatar
Asfaltsläggare tjänar väl bättre. Har hört något om att de får stora risktilllägg och jobbar de på natten och påkörningsrisken är ännu större så borde man tjäna ett multum fast 47k är itne dåligt
2008-01-04, 19:52
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Ta ditt arsle och åk dit själv!

Ursäkta att jag upprörde herrn.
2008-01-05, 03:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Massa bra text

Hur gjorde du för att få jobb och boende? Åkte du bara dit och knalla runt till lite företag lr va det via ett bemanningsföretag? Vad är lättast?
2008-01-06, 02:00
  #12
Medlem
beroendes avatar
Ingen som vet vad man får om man svetsar i norge, med industri programmet i ryggen?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback